Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Blødninger på p-stav

Spørsmål

Hei. For snart 2 år siden satt jeg inn p-stav. De første månedene blødde jeg uregelmessig og måtte derfor begynne på ett brett med p-piller. Etter dette sluttet menstruasjonen min helt. For ca en måned siden begynte jeg å blø igjen. Jeg syntes det var litt merkelig, men det varte ikke i så mange dager. Nå, for seks dager siden, begynte jeg å blø igjen. Jeg begynte å lure på hvorfor blør jeg igjen? Og jeg har blødd masse hver dag og det virker ikke som det skal avta. Jeg synes også blodet ser «for» rent ut til å være mensenblod. Jeg har aldri hatt så lang menstruasjon, aldri blødd så mye og det har som regel avtatt etter noen dager. Jeg blir litt redd og lurer virkelig på hvorfor dette skjer. Hva tror du det kan være?

Kvinne 22
Svar

  

Uregelmessige, til dels rikelige blødninger ses hos ca. en tredel av de som har innsatt p-stav. Det skyldes hormonets påvirkning på livmorslimhinnen. Det kan komme blødning både fra tykk og fra tynn slimhinne

Farge eller konsistens på blodet sier ikke noe om årsaken til blødning. Den normale, månedlige blødning faller bort med hormonell prevensjon, fordi eggløsningen opphører.

I og med at du har fått blødning etter langvarig fravær av blødning, så synes jeg at du skal få utført en underlivsundersøkelse hos din fastlege og evt. bli henvist til gynekolog som kan utføre ultralyd og se etter f.eks. polypper på livmoren. Jeg går ut fra at du er vaksinert mot HPV? 

Det er ingen sikker behandling for slike unormale blødninger på gestagen-prevensjon, men hvis p-pillen hjalp i sin tid, så kan du evt. prøve den igjen?

Vennlig hilsen Mette