Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Blødninger på p-pille

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente på 26 år som i mai begynte på p-piller av merket Microgynon grunnet mistenkt endometriose. Symptomer har vært kortvarige stikkende smerter nederst i magen/korsryggen, som har variert med syklusen. Det ble gjort både vaginal ultralyd og undersøkelse hos gynekolog, tatt celleprøve, underlivsundersøkelse og en del blodprøver hos fastlege (alt var helt normalt) før jeg startet på p-pillene. Pillene har bedret smertene og jeg har ikke lenger Pms-plager som jeg har vært plaget med i mange år. Tanken med å-pillene var at jeg kunne ta dem 2-3 måneder av gangen, før jeg tok en pause. Det som derimot bekymrer meg/plager meg er at jeg har hatt uregelmessige blødninger etter at jeg begynte på disse p-pillene, i form av at det gjerne kommer en liten gjennombruddsblødning/farget utflod i den siste uken på pillebrettet, altså uken før (mellom 7 og 3 dager) før jeg egentlig skulle hatt en pillefri uke. Jeg ble fortalt at det da var lurt å ta en 3 dagers pause og har gjort dette de fleste måneder (pause i 3-4 dager). Da kommer det en mild blødning og så er den over i løpet av disse dagene. Så skjer det samme på neste brett - at det kommer en blødning i løpet av siste uka før den egentlige pausen. Det er akkurat som om den kommer i et regelmessig mønster, bare en uke for tidlig. Jeg forsøkte én måned å fortsette å ta pillene til brettet var tomt, men da fortsatte det med småblødninger de gjenværende dagene + at det kom en litt større blødning de dagene jeg hadde pause fra pillene. Kan legge til at jeg de siste årene har hatt en meget regelmessig syklus og at endringen skjedde i det jeg begynte på pillene, så det virker jo på en måte sannsynlig at det er en slag bivirkning/ubalanse av p-pillene? Jeg har hørt at microgynon ikke gir mellomblødninger (utenom i starten) og derfor blir jeg litt bekymret. Jeg tar pillene til ca samme tid hver dag, men det kan variere med noen få timer. Hva kan være årsaken? Burde jeg bytte merke? Eller kan det ha en mer alvorlig årsak?

Kvinne 26
Svar

Når du går på p-piller blir din vanlige syklus med egenproduserte hormoner erstattet av p-pillens syklus. Vanligvis tas Microgynon i 21 dager med en ukes pause hvor det kommer en ‘bortfallsblødning’ (når behandlingen stoppes).

Det kan være en fordel, spesielt ved mistanke om eller ved påvist endometriose, å ta pillene uten pausen for å unngå menstruasjon. Hos deg har det hjulpet både for smerter og PMS, og det er veldig bra. Det er ikke uvanlig med uventede blødninger, ‘gjennombruddsblødninger’, under bruken av p-pille og som du har gjort er det greit med tre dagers pause og så å fortsette.

Jeg vil foreslå at du fortsetter med p-pille uten pause. Hvis du har en gjennombruddsblødning som blir langvarig, så kan du holde tre dagers pause. I det første året har de fleste gjennombruddsblødninger, men så vil 90% bli blødningsfri.

Svar på dine spørsmål:

1. Hva kan være årsaken? Svar: Hvis den gynekologiske undersøkelse var helt normal og det ikke var infeksjon, så er det sannsynlig at blødningene skyldes hormonene i p-pillen

2. Burde jeg bytte merke? Svar: Det er ingen forskjell mellom Microgynon og de andre kombinerte p-piller (som både har østrogen og gestagen) mht til blødningskontroll, så det har neppe hensikt å bytte merke. Det er dog en p-pille som egner seg ved blødningsforstyrrelser (Qlaira), men den kan ikke tas uten pause og egner seg derfor ikke så godt for deg.

3. Eller kan det ha en mer alvorlig årsak? Svar: Du har vært grundig undersøkt i mai, så andre årsaker som f.eks. forandringer på livmorhalsen er lite sannsynlig.

Vennlig hilsen Mette

16.11.20 23:18