Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Blødninger med hormonspiral

Spørsmål

Hei, Jeg satte inn Mirena-spiral for 5 uker siden. Jeg har siden insett blødd hver eneste dag, ikke like mye hver dag, men alltid nok til at jeg må ha tampong/bind. Dette begynner helt ærlig å bli litt plagsomt. Hadde jo forventet en del blødninger her og der, men ikke hver eneste dag i over en mnd i strekk.. Hvor lenge kan jeg forvente at det er slik? Er det noe jeg kan gjøre for å påvirke dette?

Kvinne 22
Svar

  

Hvis du ser det forrige spørsmålet her på Lommelegen, så er du ikke ene om å ha problemer med hormonspiralen. Hos noen tar det tid å få redusert blødningene, fra måneder til ett år.

Det er dessverre ikke noe effektivt å gjøre ved disse blødninger. Man har forsøkt med ulike metoder som ekstra hormoner, f.eks. p-pille, men det er ikke effektivt. Du har muligens fått hormonspiralen som behandling for endometriose, og da venter man 3-4 måneder før man vurderer effekten.

Det bedrer seg forhåpentlig.

Vennlig hilsen Mette