Blødninger med hormonspiral

Spørsmål

Jeg har satt inn hormonspiral for snart tre måneder siden. Jeg har kun hatt 5-7 dager uten noen blødninger. 4 perioder med sterke blødninger i ca en uke hver gang. Resten av dagene "resteblødninger" Jeg har hatt mye menssmerter og har brukt mye Ibux. Er dette normalt? Vil det bli bedre? Jeg gikk på P-sprøyte for noen år siden og blødde også da i tre måneder før jeg gav opp.

Kvinne 47

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Uregelmessige blødninger er dessverre en kjent bivirkning av hormonspiralen. Den inneholder kun hormonet gestagen som også er i minipiller, i p-stav og i p-sprøyte. I vanlige p-piller finnes både gestagen og østrogen, østrogen for å stabilisere blødningene, men det har bivirkninger med f.eks. blodpropp. De fleste som får hormonspiral må igjennom en periode med helt uregelmessige blødninger, i blant rikelige, andre ganger bare småblødninger. Med tiden blir det mindre. 

Hvis du har fått en Mirena, vil ca 20% helt miste menstruasjonen etter 1 år, og 24% etter tre års bruk. 80% vil få mindre blødning 

Jeg vil anbefale deg å holde ut, du kan forvente bedring, men det blir opp til deg å vurdere hvor lenge du orker å se det an. Du må tenke på at det ikke er uvanlig med blødningsforstyrrelser i din alder, du nærmer deg overgangsalderen. Her kan hormonspiralen være til hjelp. 

Mulig hjelp for dine blødninger? Det finnes ikke noe som effektivt kan stoppe blødningene, men det er vist at Naproxen/Napren (som brukes for menstruasjonssmerter, og fås uten resept i mindre pakninger) i dose på 500 mg to ganger daglig i 5 dager kan ha effekt. Det var kanskje et forsøk verdt? 

Vennlig hilsen Mette

Har du spørsmål om GYNEKOLOGI?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Mette Haase Moen GYNEKOLOGI
Pris fra 259,-