Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Blødning etter medisinsk abort

Spørsmål

jeg har hatt samleie to uker etter medisinsk abort som jeg ved en feil trodde var trygt. Jeg blødde da ikke noe særlig lenger, men etter det ene samleiet har jeg blødd mer igjen. Nå tilsammen i tre dager etter samleiet. Er dette tegn på infeksjon? Og hva bør jeg ev. gjøre?Jeg har også tidvis vondt i magen, som mens smerter fortsatt, men dette hadde jeg også før samleiet og det har ikke økt i styrke.

Kvinne 41
Svar

  

Det er ikke uvanlig å ha blødning og ev. litt smerter i tre uker etter en abort. Det er ikke nødvendigvis tegn på infeksjon. Mål temperaturen, og hvis den øker og du ev. får utflod med puss og blod, og får større smerter så bør du søke lege.

Husk at du kan vente menstruasjon etter ca fire uker

Har du startet med hormonell prevensjon? Det kan ev. forklare mer blødning.

Er du i tvil så heller ring legen en gang for mye enn for lite.

Vennlig hilsen Mette