Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Trening og graviditet

Spørsmål

Hei,
Jeg er en kvinne på 33 år som er gravid for første gang, nå i uke 27. Jeg var i god form før svangerskapet med 4-6 treningsøkter per uke (styrke, dans og løping). Jeg har opprettholdt treningen under svangerskapet, men fulgt rådene i Jill Jahrmanns bok, dvs: moderert intensitet slik at jeg alltid kan snakke i korte setninger under økten, og ikke løftet maks-vekt under styrketreningen. Jeg har også gått ned til 3-4 økter per uke da jeg er litt trøttere enn vanlig. Treningen går fint, jeg føler meg frisk og kjenner sparking fra fosteret hver dag, men jeg har ett spm: når jeg jogger, trener aerobic eller gjør andre kondisjonsøvelser (og av og til når jeg gjør styrkeøvelser også) så kjennes det som om livmoren strammer seg til en liten ball, og holder seg slik til jeg avslutter aktiviteten, uansett hvor lenge aktiviteten varer (for eksempel 30 minutters løping på tredemølle). Det gjør ikke vondt, og fysisk sett er det ikke noe problem å opprettholde aktiviteten, men jeg har vært redd for at sammentrekningen kan være skadelig for fosteret. Kan sammentrekningen være farlig? Bør jeg avslutte treningen når jeg merker den? Jeg er redd at jeg da kommer til å kunne trene svært lite, da det skal lite til for å fremkalle sammentrekningen (den kommer selv når jeg varmer forsiktig opp på forhånd). På forhånd takk for svar.

Svar

Hei.

Vår jordmor er ikke tilgjengelig for øyeblikket, så du får svar fra meg som svarlegesjef istedet.

Fosteret er særdeles godt beskyttet i livmoren, og de fleste typer fysisk aktivitet er bra for både deg og fosteret, svangerskapet igjennom. Kontaktidretter med fall, støt mot magen osv bør naturligvis unngåes.

Videre bør fysisk aktivitet tilpasses hvor langt man er kommet i svangerskapet / hvor stor magen er, og ikke minst ut fra å lytte til kroppens signaler. Det betyr at siden der skjer store endringer med kroppen i løpet av kort tid, så må treningsopplegg og -mengde hele tiden vurderes og endres fortløpende. På slutten av svangerskapet vil det vel for de fleste føles mest naturlig å la gode spaserturer utgjøre størsteparten av mosjonen.

Vår kropp, både for gravide og ikke-gravide, er et finstemt instrument som gir oss svært viktige og presise tilbakemeldinger om hva som er bra for oss og hva som ikke er det. Idrettsutøvere er ofte særdeles flinke til å lytte etter slike signaler, for å optimalisere treningseffekt og å redusere skader. Kunsten er altså å lytte til kroppens signaler, og siden kroppens "språk" ikke er med ord, men med fysiske følelser m.v., så skal dette tolkes, og da må det alltid tolkes "til kroppens beste" og om man er i tvil, skal man heller være litt på den sikre siden.

Spesielt viktig blir jo dette i en så kort og viktig periode i livet som et svangerskap.

Jeg tror ikke at det du beskriver her på noen måte er farlig for fosteret, men samtidig synes jeg at det er et signal om at du skal trene på en litt annen måte, slik at du unngår akkurat den følelsen du beskriver her.

Da gjør du jobben med "å lytte til kroppen" på en perfekt måte, til både ditt og fosterets beste.

Mao. så synes jeg at du skal legge opp trening og fysisk aktivitet slik at du unngår akkurat disse symptomene. Da kan mao. ikke jeg si at du overhodet ikke skal løpe på tredemølle, men at du kanskje skal løpe roligere, kortere tid eller kanskje gå raskt, hvis det gjør at du unngår disse symptomene.

Du skriver at du redd for at du skal kunne komme til å trene svært lite, om du skal legge opp treningen etter disse symptomene. Det tror jeg ikke at du trenger å være redd for, for du er jo åpenbart en person som er i form, vet viktigheten av å holde deg i form, og derfor ønsker og kommer til å fortsette med det også. Husk da at å gå raskt er fra naturens side av den "perfekte" trening, og det vil kjennes riktigere og riktigere jo lenger ut i svangerskapet du kommer.
At du kanskje vil ha noe mindre ren treningseffekt av å gå raskt enn av å løpe kan sikkert ikke motbevises, men da vil jeg heller snu på flisa og si at om du som gravid klarer å gå daglige gode turer, så gjør du virkelig det kroppen din trenger i akkurat denne perioden, og du optimaliserer svangerskapet og kommende fødsel.
En evt bitteliten reduksjon i O2-opptak som følge av at du ikke løper så mye er jo i en slik sammenheng helt uinteressant, for det tar du jo opp igjen på "no time" når svangerskapet er over. Du beholder formen i svært god grad, med spaserturer.

Håper at dette var konstruktive innspill, og jeg ønsker deg lykke til videre med tilpasset trening, svangerskap og fødsel!

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-