Kost, vitaminer og trening i graviditet

Spørsmål

Hei, Jeg er gravid i 6. uke og jeg har en del spørsmål som handler om mat og matvarer i svangerskapet. Jeg har lest at gravide ikke skal spise myke og halvmyke oster, selv om de er laget av pasteurisert melk, men dette tenke jeg ikke over da jeg var på julelusj med jobben for et par uker siden, før jeg visste at jeg var gravid. Vi fikk da servert en dessert med pepperkake og en type muggost. Kan dette ha skadet fosteret på noe vis? Jeg har tenkt mye på dette i ettertid og er ganske bekymret. Jeg har blitt litt hysterisk når det kommer til hva som er trygt å spis og ikke, og jeg har derfor en del spørsmål i tillegg: 1.Er det trygt å spise ferskoster som kesam og cottage cheese? Hva med brukost? 2.Jeg har lest at gravide bør holde seg unna fet fisk, som laks og ørret. Stemmer dette? Hva med norsk hvit fisk, som torsk og skrei? 3.Er det noe spesielt jeg bør tenke på når det kommer til julemat? Pinnekjøtt og lutefisk for ekstempel, er dette trygt å spise? Er det trygt å spise grønnsaker som ikke er varmebehandlet? 5.Jeg har kuttet ut kaffe helt, og heller gått over til te. Leser nå på innholdsfortegnelsen at Yogi Tea inneholder lakrisrot. Er dette noe jeg bør være forsiktig med? 6.Kunstig søtning og «light-produkter»: Kan det være skadelig for gravide å spise produkter med kunstig søtstoff? Jeg er glad i sukkerfri brus, som f.eks. Pepsi Max. Er det noen holdepunkter for at dette er skadelig for forsteret? Stevia og sukkrin som søtstoff, er det trygt? 7.Jeg har i mange år vært glad i å spise slike proteinbarer fra Natramino, for eksempel. Disse inneholder en del søtstoff. Er dette noe jeg bør kutte ut i svangerskapet? Og det samme med proteinpulver? 8.Hva med kosttilskudd for gravide? Jeg vet at gravide bør ta tilskudd av folat i første trimester. Hva med andre vitaminer, multivitamin og tran? 9.Når det kommer til trening så lurer jeg også på om det er noe jeg bør ta hensyn til når jeg er gravid? Jeg har likt å trene styrke, gjerne med litt vekter, 3 ganger i uken.

Kvinne 28

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Gratulerer med graviditeten. Jeg forstår at du vil skape det beste miljø for fosteret du skal bære frem. Folat er viktig, dosen er 400 mikrogram i de første 12 uker av graviditeten. Du bør unngå røyk og alkohol. Legemidler bør unngås i størst mulig utstrekning. 


Det som ellers er viktig er å unngå infeksjonssykdommene listeria og toxoplasmose som kan skade fosteret. 


Det blir for omfattende å gi full oversikt her på nettet, så jeg henviser til Folkehelseinstituttets informasjoner  


https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/listeriose---veileder-for-helsepers/  https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/  


Angående kost og vitaminer, så vil jeg henvise deg til 

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/  


Da du er gravid i den mørke årstiden, vil jeg anbefale ekstra tilskudd av D-vitamin. Kanskje får målt ditt nivå ved legekontroll?  Jeg har ikke kjennskap til at moderat bruk av kunstige søtestoffer kan være skadelig. Inntak av lakris skal begrenses. Lakris i te er så små mengder at det ikke kan ha betydning. Alt med måte. Det gjelder også for gravide.  At du har spist en kake med muggost skal ikke ødelegge din nattesøvn. Mon ikke de fleste har spist tilsvarende i graviditeten? 


Med hensyn til trening, så er det bare gunstig å fortsette ditt treningsprogram, men kanskje med litt mindre intensitet? Lytt til kroppen. Får du vondt eller blir andpusten eller svimmel, bør du dempe aktiviteten. Noen får bekkenløsningsplager, og de må ha et spesielt tilpasset program for fysisk aktivitet.  

Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette