Kan man kontrollere vektoppgang ved graviditet?

Spørsmål

Hei. Etter mitt første svangerskap la jeg på meg ca. 15 kg. Jeg har etter det slanket meg ned til matchvekt som ligger på ca. 60 kg. Jeg har slanket meg ved å kutte ned på kalori mengden. Nå er jeg fornøyd med vekten og ønsker å holde meg der jeg er. Jeg spiser ca. 1800 kalorier om dagen for å holde meg på 60 kg. Min datter er nå 2 år og jeg og min mann planlegger en ny graviditet. Jeg ønsker å ha vekten under kontroll dette svangerskapet og lurer derfor på hvor mange kalorier jeg skal spise hver dag for å holde vekten og for at babyen skal ha nok næring? Jeg lurer også på hvilket kalorinivå jeg skal ligge på i ammeperioden? Jeg frisk og går ikke på medisiner. Høyden min er 168 cm

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei, og takk for spørsmål!

Hovedmålet med riktig ernæring i svangerskapet er å gi fosteret optimale forhold for utvikling og vekst, samtidig med at mors helse ivaretas. Gravide og ammende bør følge de samme kostholdsrådene som gjelder for den voksne befolkningen generelt. Les mer om kostråd til gravide på for eksempel Matportalen: www.matportalen.no/emner/Gravide. Graviditet er ikke det riktige tidspunktet for slanking, det er for eksempel økt risiko for for tidlig fødsel og/eller at fosteret vokser dårlig dersom man ikke går opp tilstrekkelig i vekt. Derfor anbefales 6 kg som minste forsvarlige vektoppgang, tatt i betraktning at både fostervann, livmor, økt mengde blod og vann i kroppen også veier en del til sammen.

Optimal vektøkning i svangerskapet avhenger av flere forhold, blant annet kvinnens kroppsmasseindeks (KMI) før svangerskapet. Det daglige energibehovet er økt i siste trimester (ca. 300 kcal/dag) og i ammeperioden. Det er selvsagt allikevel stor variasjon i energiinntaket og -behovet hos gravide på grunn av forskjellige matvaner, aktivitetsnivå og grunnbehov for energi. Når man for eksempel øker hvor fysisk aktiv man er, øker også energibehovet. Dersom man ikke kompenserer med økt energiinntak kan aktivitetsøkningen bidra til at man kan oppleve vektreduksjon. Jeg regner ut din KMI (vekt (kg)/høyde (m)*høyde (m)) til 21,3 kg/m2. Altså ligger den i normalvektsjiktet, som er 18,5-24,9 kg/m2. Med utgangspunkt i din KMI, er anbefalt vektøkning gjennom svangerskapet 11-16 kg. Dette er gjennomsnittlig 0,4 kg i uken. Slik jeg forstår deg gikk du opp mer enn dette i forrige svangerskap, siden du skriver at du veide 15 kg mer enn normalvekt etter graviditeten.

Det er vanskelig for meg å gi deg et eksakt tall på hvor mye energi du bør innta daglig for å ikke gå opp mer enn anbefalt i vekt, det er mange faktorer som kan påvirke hvordan din graviditet blir. Er man for eksempel høygravid om sommeren kan man få mer væske i kroppen som bidrar til at man har høyere vekt enn om man er høygravid om vinteren. I tillegg er det for noen stor individuell forskjell fra svangerskap til svangerskap. Men med utgangspunkt i at du nå opprettholder vekten din på 60 kg når du inntar 1800 kcal daglig, vil jeg anbefale deg å opprettholde et inntak på omtrent samme nivå når du blir gravid. Ut over i svangerskapet bør du imidlertid oppregulere inntaket, og da spesielt i siste trimester når fosteret vokster mest i størrelse. Øker du ditt aktivitetsnivå bør du også øke energiinntaket. Du bør også ha en tett dialog med helsesøsteren som følger deg underveis i graviditeten, slik at dere sammen kan legge opp et løp tilpasset hvordan fosterets utvikling og vekten din.

For gravide som går raskt opp i vekt er det noen punkter som kan være nyttige å ha i bakhodet:
-Du bør ha en regelmessig måltidsrytme. Spis gjerne fem måltider daglig, slik at det ikke går mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Da er sjansen for at du spiser mindre mat totalt sett gjennom dagen større. Samtidig forebygger du småspising
-Spis fem porsjoner (ca. 100 g) med frukt og grønnsaker daglig. Disse inneholder mange viktige næringsstoffer av ikke-energigivende type (vitaminer, mineraler osv), men ikke mye energi selv om de er mettende
-Begrens inntaket av matvarer som inneholder mye fett og/eller sukker, for eksempel sjokolade, iskrem, boller og annen bakst, kaker, fritert mat, nøtter, potetgull
-Ikke drikk sukkerholdig brus eller saft, og velg vann som tørstedrikk. Dersom du ønsker å erstatte brusen med lettbrus bør du begrense inntaket til maks 5 dl daglig

Selv om du har vært gravid tidligere, vil jeg til slutt benytte sjansen til å minne deg på at du - dersom du ikke allerede har begynt - bør ta tilskudd av folat daglig. Det anbefales at man tar folattilskudd (400 mikrogram daglig) fra en måned før forventet befruktning og videre 2-3 måneder ut i svangerskapet, da det er vanskelig å få dekket anbefalingene gjennom et vanlig kosthold. Folat forebygger misdannelser som ryggmargsbrokk og leppe/ganespalte. I tillegg bør du allerede nå begynne å ta tilskudd av vitamin D, gjerne i form av 1 ss tran eller to omega-3-kapsler daglig.

Lykke til!

PS. Jeg har lagt ved lenke til et par andre prøvesvar her fra Lommelegen, som du også kan finne interessante:
http://www.lommelegen.no/legesvar/vektreduksjon-under-amming
http://www.lommelegen.no/legesvar/%C3%B8nsker-vektreduksjon-under-ammeperioden
http://www.lommelegen.no/artikkel/hva-er-normal-vekt%C3%B8kning-i-svangerskapet
http://www.lommelegen.no/legesvar/vektproblemer-etter-svangerskap

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår tannlege, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Vishal Judge
Ledig nå
Videokonsultasjon koster 350,-