En sunn graviditet

Å leve sunt som gravid kan være en balansegang mellom å tilegne seg relevant kunnskap og etterleve den, og å henfalle til rent hysteri.

GRAVID - HVA NÅ? Illustrasjon: Tanya Antusenok / Shutterstock / NTB scanpix
GRAVID - HVA NÅ? Illustrasjon: Tanya Antusenok / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

Spør en lege!

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Å henge seg opp i påvirkning eller hendelser som har en forsvinnende liten sjanse for fosterskade, vil gå ut over livskvaliteten. Da blir det svært mange ting å engste seg for! På den andre siden finnes solid kunnskap om visse forhold som man med letthet kan passe på. Vi har samlet noe kjerneinformasjon til deg som er gravid - eller som planlegger å bli det.

Kosthold

Sunt og variert kosthold er fint når du er gravid. Og godt! Dette anbefales: Grovt brød, pasta, ris, poteter, magert kjøtt, fisk, bønner, linser og noe melkeprodukter. Frukt, bær & grønnsaker (gjerne 7 om dagen). Minst mulig søt mat og drikke.

Forlattilskudd

400 mikrogram folat daglig anbefales som tilskudd fra 1 måned før du blir gravid til omtrent uke 12. Folat finnes dessuten i dypgrønne grønnsaker, sitrusfrukter og bønner. Folatrik mat anbefales, men vil ikke være tilstrekkelig til å forebygge ryggmargsbrokk (man klarer ikke å komme opp i høy nok dose). Folat og folinsyre er det samme.

LES MER: Folat

image: Gravid uke for uke

Gravid uke for uke

Vitaminer

Ifølge Helsenorge.no trenger de fleste tilskudd av ett eller flere vitaminer og mineraler, og en løsning kan være å ta en multi-vitaminmineraltablett daglig fra du planlegger å bli gravid eller så fort som mulig etter at du har oppdaget at du er det. Det beste og tryggeste er å ta et tilskudd som inneholder omtrent anbefalt inntak av de enkelte vitaminer og mineraler. Unngå høye doser av vitaminer og mineraler, med mindre det er anbefalt av lege.

Det anbefales at du får i deg 10 mikrogram Vitamin D per dag. I vinterhalvåret får gravide ofte for lite D-vitamin (D-vitamintilførselen sikres gjennom kosten, og ved at det lages D-vitamin i huden når solen skinner på den). Det er D-vitamin i noen matvarer: Fet fisk, noen typer kumelk, yoghurt og plantedrikker, smør, margarin, noen typer ost og enkelte brød. Mange får ikke nok D-vitamin fra kosten alene. Gravide kan ta tran, og vil da få dekket behovet for D-vitamin. Hvis du ikke tar tran, bør du ta D-vitamintilskudd.

Trening

Trening og fysisk aktivitet er bra, og du bør være i god bevegelse hver dag. Målet for alle voksne er minst 30 minutter fysisk aktivitet daglig, det gjelder også for gravide. Trening styrker hjerte og blodomløp, øker lungekapasiteten og bygger opp muskulaturen. Turgåing, jogging, sykling, dans og svømming er eksempler på kondisjonstrening som passer fint for gravide. Yteevnen er ikke helt den samme som før du ble gravid, også tidlig i graviditeten kan du merke at du ikke orker like mye som før. Det er normalt, og du må tilpasse treningen etter dette. Idretter og aktiviteter som kan føre til fall eller slag mot magen bør du derimot være forsiktig med. Styrketrening av rygg, mage og bekkenmuskulatur anbefales. Mot slutten av svangerskapet bør du passe på å være sterk nok i armene. Etter fødselen blir det mye bæring! Selv om en nyfødt baby bare veier 3-4 kg, vil du oppdage at det blir ganske tungt å i lengden (sammen med bilsete og handleposer...)

LES MER: Graviditet og trening: Slik tilrettelegger du

Listeria

Listeria er en bakterie som kan infisere og skade fosteret. Det er noen få matvarer du bør unngå eller være nøye med mens du er gravid: Kjøtt skal være gjennomstekt eller -kokt. Du bør ikke spise rakfisk. Vakumpakket kjøttpålegg, gravet eller røkt fisk og enkelte oster bør du ikke spise hvis det går mot slutten av holdbarhetstiden.

image: Maten gravide bør unngå

Maten gravide bør unngå

Toksoplasmose

Unngå toksoplasmose-smitte. Toksoplasmose er en parasitt som kan skade fosteret. Også med hensyn til fare for toksoplasmosesmitte, må kjøtt være gjennomstekt eller - kokt. Unngå nærkontakt med katter. Vask salater og annen mat som kan være forurenset med jord. Vask hendene godt etter hagearbeid og annen kontakt med jord og sand.

Gravide blir ikke screenet for toksoplasmose i Norge, test tas kun ved mistanke om smitte. Hvis du er gravid og lurer på om du kan være smittet, kan en blodprøve gi svar.

LES MER: Toksoplasmose hos gravide

image: Gravide og coronavirus

Gravide og coronavirus

Medisiner og naturlegemidler

Ved graviditet kan vanlige legemidler gi risiko for fosteret. Men utilstrekkelig behandling av enkelte sykdommer kan være farligere! Bruker du medikamenter fast, bør du vanligvis avklare dette med forskrivende lege før du blir gravid. Kanskje bør behandlingen avsluttes eller endres. Hvis svangerskapet ikke er planlagt, undersøk dette straks du skjønner at du er gravid. Husk dessuten å fortelle at du er gravid hvis du trenger akutt hjelp på sykehus eller legevakt hos behandlere som ikke kjenner deg. Dersom du ta et medikament, må du aktivt forsikre deg om at denne medisinen kan tas av gravide. Naturlegemidler mangler ofte god dokumentasjon på eventuelle fosterskadelige effekter og frarådes.

LES MER: Medisiner og graviditet

Vaksiner

Husk å fortelle at du er gravid hvis vaksinering planlegges. En del vaksiner skal du unngå mens du er gravid, mens andre vaksiner (som for eksempel influensavaksine) er anbefalt å ta når du er gravid. Det flere enkelte situasjoner der det er viktig å vaksinere. Indikasjonen for vaksinering må da vurderes av lege.

Røntgen

Som hovedregel frarådes all bruk av røntgenstråler (røntgen, CT), særlig i første tredjedel av svangerskapet. MR anbefales heller ikke, selv om man ikke har holdepunkter for skadelige effekter på fosteret (men man har heller ikke nok erfaring). Det kan forekomme situasjoner der røngenundersøkelse likevel er nødvendig. Husk å informere om at du er gravid.

image: Røntgenstråling - hvor farlig er det egentlig?

Røntgenstråling - hvor farlig er det egentlig?

Røyking

Det anbefales å ikke røyke i det hele tatt mens du er gravid. Hvis du ikke klarer å slutte på egen hånd, oppsøk hjelp!

LES MER: Røyking i svangerskapet

Alkohol

Det anbefales å være helt avholdende fra alkohol så lenge du er gravid.

LES MER:

Hasj og andre rusmidler

Det anbefales å avstå fra alle typer narkotika og vanedannende medikamenter mens du er gravid, inklusive hasj.

Fly?

Det er ikke holdepunkter for at flyreise er skadelig for fosteret, selv om deltrykket av oksygen er lavere enn ved havnivå. Gravide er ørlite grann mer utsatt for blodpropp enn andre, og fordi flyreise kan medføre langvarig sitting og uttørring, kan denne kombinasjonen øke risiko for blodpropp noe. Aktive bevegelser med beina, rikelig med drikke og skifte av stilling/gå i midtgangen anbefales. Flyselskapene har restriksjoner for gravide som nærmer seg termin, litt forskjellig fra flyselskap til flyselskap, og varigheten på flyreisen. Flyforbud fra uke 36 er vanlig. Dette for å unngå å oppleve fødsel ombord. Sjekk med flyselskapet du eventuelt skal reise med.

LES MER: Flyreise og graviditet

Utenlandsreise?

Det er mange steder og land du kan reise til som gravid hvis du passer nøye på hva du putter i munnen (se blant annet over om smitte av toksoplasmose og listeriose). Snakk med legen din! Husk reiseforsikring og europeisk helsetrygdkort. Reise til områder med malaria medfører helserisiko, fordi gravide og fostere er utsatte hvis de får malaria. Malaria hos en gravid kan medføre alvorlig sykdom eller død hos den gravide, og hos fosteret. Når du skal avgjøre om du vil reise, er det derfor viktig å skille mellom reiser som er nødvendig, og reiser som kan utsettes. Forebyggende malariatabletter og myggstikkbeskyttelse er viktig, husk å fortelle at du er gravid. Reise til område med gulfeber for uvaksinerte/ikke oppdatert gulfebervaksine medfører helserisiko. Gulfebervaksine gis helst ikke i svangerskapet, men er reisen nødvendig vil risikoen for sykdom avveies mot risiko for fosterskade etter vaksinering.

Tannlege?

Det er ikke noe i veien for å ta en tur til tannlegen, men husk å fortelle at du er gravid! Gravide har en tendens til å få tannkjøttsbetennelse. Godt renhold forebygger. Tannlege eller tannpleier kan se over tenner og tannkjøtt, og instruere i god tannpuss. Det viktigste du gjør for tannhelsen er nemlig grunndig rengjøring (gjerne med tannstikker og tanntråd i tillegg til børste), variert og ikke for søtt kosthold, og fluortilførsel (tannkrem, eventuelt også fluor sugetablett). Det anbefales ikke å skifte fyllinger eller lage nye, hverken av amalgam eller annet materiale.

Sex?

Ja! Hvis du og partneren din har lyst. Lysten kan endre seg, både for deg og kjæresten. Mange kvinner føler faktisk at de har enda større glede av sex enn ellers.

LES MER: Graviditet og sex

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-

Kilder:

Revidert 30.09.2020 av Elisabeth Lofthus, sykepleier. Kilder ved oppdatering: Helsenorge.no, og Lommelegen-kilder angitt for hver avsnitt.

Opprinnelig skrevet av Kilder: 20.08.2007 av Cecilie Arentz-Hansen.
-Sosial- og helsedirektoratet. Retningslinjer for svangerskapsomsorgen IS 1179, 5/2005
-Bergsjø P, Malta JM, Molne K, Nesheim B-I. Obstetrikk og gynekologi. Gyldendal Akademisk, 2004
-Nylander G. På vei. Gyldendal Fakta, 2005