Lœrevansker - hvordan hjelpe uten en diagnose?

Spørsmål

Jeg har et fadderbarn i Nepal. Der er det ikke tilgang til spesialister og jeg håper at jeg kan få hjelp her i Norge for å finne ut hva som feiler mitt fadderbarn.

Gutten er 14 år gammel. Han har begynt å snakke sent. I begynnelsen var talen rotete, men senere ble det flytende tale.
Han har problemer med å lese. Han kjenner bokstavene, men han forstår ikke ordene. Han kan ikke uttale ordene som er skrevet. Han er flink til å kopiere, men han vet ikke hva han skriver siden han ikke kan lese. Han er flinkere med tall. Hvis jeg forklarer noe, er han flink til å huske og til å forstå.
Hvis jeg gi han en oppgave som han forstår, kan han overhode ikke begynne.
Hva kan dette være og hvordan kan jeg hjelpe gutten.

Svar

Hei.

Takk for spørsmålet ditt. Jeg kan nok ikke gi deg noen diagnose eller forklaring på hva som feiler fadderbarnet ditt, da man trenger mye mer informasjon og innsikt i livet hans for å kunne kartlegge og forstå disse problemene. Jeg synes det er flott at du prøver å hjelpe så godt du kan fra Norge. For det første -snakker du direkte med gutten? Er det en språkbarriere der som gjør det vanskeligere å forstå eller får du informasjon via brev/epost fra andre som kjenner gutten? Hvilke ressurser finnes for gutten? Går han på skole? Kjenner du til andre detaljer om guttens liv som kan vœre med på å forklare problemene hans? (kan han for eksempel ha blitt hjerneskadet ved fødselen/tidlig i livet?) Det er mange, mange variabler som kan ha hatt innvirkning på at han ligger så langt bak nå, og kunnskap og forståelse om dette er viktig for å kunne lage en lœringsplan tilpasset hans evner og potensiale.

Jeg tror for det første at noe av det viktigste du kan bidra med er oppmuntring og ros for ting han får til. Det er ufattelig frustrerende å slite med lœrevansker, og dersom du bestandig kan vœre den som er positiv og tålmodig med ham, er dette en stor hjelp i seg selv. Jeg tror også det er viktig at dere fokuserer på andre ting han er flink til for å bygge opp selvtillit.
Det han trenger, men som han antakelig ikke har ressurser til, er en omfattende evaluering for a kartlegge omfanget av funksjonshemmingen -hvor ligger problemet? Hva kan eventuelt gjøres med problemet?
Du forteller at han kjenner bokstavene og kan kopiere, men at han ikke kan lese eller forstå hva han har skrevet. Dette er grovt sett en ferdighet jeg vil anslå at man ser hos en 5 åring, så han er definitivt langt bak det som forventes av en 14 åring.
Du sier han er flink til å huske og til å forstå, men at han ikke vet hvor han skal begynne hvis du gir ham en oppgave. Jeg skulle gjerne visst mer om hvilke oppgaver du gir ham, og hvordan du tester ham. Er det mulig å gjøre oppgavene lettere?
Leseferdighet er bygd opp av to deler -avkoding ("se hva som står") og leseforståelse ("skjønne meningen av det som av det man leser/avkoder"), og man kan ha problemer med en eller begge av disse ferdighetene, slik som i guttens tilfelle. Jeg ville begynt å jobbe med en engelsk lœrebok (antar at dere kommuniserer på engelsk, eller evt. annet språk?) beregnet på nybegynnere. Start med veldig enkle ord, slik du ville gjort med et barn som begynner på skolen. Ta tak i det han mestrer og bygg videre på dette litt etter litt. Kanskje du må prøve forskjellige vinklinger for å få ham til å forstå hvordan han skal begynne med en oppgave? Kan det vœre at han ikke skjønner oppgaven og at den er for vanskelig eller at språket hindrer ham? (Dette blir bare spekulasjoner og gjetninger fra min side da jeg ikke vet noe om hvordan dere kommuniserer). Jeg innbiller meg at det hadde vœrt til stor hjelp for deg om du også kunne samarbeidet med en voksen som er involvert i undervisningen hans i Nepal for at dere kunne dele tanker og kanskje lage en felles plan/mål. Er dette en mulighet?
Det må vœre frustrerende for deg å se potensialet denne gutten kanskje har, og se at han ikke får hjelpen han trenger. Jeg håper du fortsetter å engasjere deg, og at dere etterhvert ser fremgang. Jeg tror selv at uten en bestemt diagnose kan du finne måter å hjelpe ham på -forhåpentligvis kan noe av svaret mitt vœre til hjelp.
Jeg vil også legge til at dersom dere ikke har truffet hverandre, håper jeg at et møte også ligger og venter dere i fremtiden.

Jeg ønsker deg masse lykke til!

Mvh.
Jenny Ringnes

Mvh
Jenny Ringnes