Sunne halvfabrikata du kan spise med god samvittighet

Mat fra bunnen er ofte best, men det betyr ikke at all ferdigmat er usunt.

BEDRE ENN SITT RYKTE: Ferdigmat kan også være sunn mat. Her er to eksempler i butikkhyllen. Foto: Lommelegen/Lofthus
BEDRE ENN SITT RYKTE: Ferdigmat kan også være sunn mat. Her er to eksempler i butikkhyllen. Foto: Lommelegen/Lofthus Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Finnes det sunne halvfabrikata? Noe du kan spise med god samvittighet? Ja, halvfabrikata kan absolutt være en del av et godt og helsefremmende kosthold – det handler som vanlig om helheten og om kontekst.

Nøkkelen ligger i at du har en god base av lite bearbeidede matvarer, og at du velger produkter med en god sammensetning av næringsstoffer.

Hva er så disse sunne halvfabrikata som jeg snakker om? Jeg snakker om helt vanlige produkter som brød, margarin, frokostblandinger, yoghurt, og middagsprodukter. Jeg snakker om det du kjøper i butikken fordi det hadde tatt for lang tid å lage det hjemme.

Middagsprodukter

Halvfabrikata med middagsprodukter er for eksempel posesupper, pizza, og retter av pasta, kylling, fisk, og kjøtt. Produkter som ofte inneholder mye salt og mettet fett, og lite fiber. En typisk situasjon der det er lurt å se etter Nøkkelhullet, med andre ord.

8 produkter for rask middagsmat:

Men det finnes halfabrikata du kan bruke med god samvittighet til middag. Her er noen eksempler på ferdigmat vi fant på butikken med nøkkelhull.

Men her vil jeg i tillegg at du skal spe på med ubearbeidet mat, sånn som poteter og grønnsaker. Fiskepinner kan være super mat det, og det er helt naturlig å bake noen poteter og dampe en mengde grønnsaker som tilbehør.

Brød og margarin

Vanlig kjøpebrød kan være alt fra loff til hundre prosent grovt, med store forskjeller i innhold av både fiber og salt, og hvor mettende brødet oppleves.

Mitt råd er å velge brød med Nøkkelhull og minimum 3 på Brødskala’n – da får du i deg mindre salt og mer fiber.

BRØDSKALAEN: Velg sunt og velg brød med de to nederste symbolene. Bilde: Baker og konditorbransjens landsforening (BKLF)
BRØDSKALAEN: Velg sunt og velg brød med de to nederste symbolene. Bilde: Baker og konditorbransjens landsforening (BKLF) Vis mer

De fleste av oss spiser brødskiver med noe oppå. Margarin varierer stort i fettkvalitet; noen er basert på smør, andre på oljer. Smør er smør, og det ville jeg spart til de helt spesielle anledninger.

Til hverdags vil jeg derfor råde deg til å velge planteoljebaserte margariner. Se også etter Nøkkelhullet.

FROKOSTBLANDINGER MED NØKKELHULL: Har mindre sukker og mer fiber enn andre frokostblandinger. Foto: Lommelgenen/Lofthus
FROKOSTBLANDINGER MED NØKKELHULL: Har mindre sukker og mer fiber enn andre frokostblandinger. Foto: Lommelgenen/Lofthus Vis mer

Frokostblandinger og yoghurt

Mange frokostblandinger grenser til dessert, så søte som de er. Velg derfor de som er merket med Nøkkelhull, så velger du varianter med mindre sukker og mer fiber. Du står også fritt til å blande ut frokostblandingen 50/50 med helt vanlige havregryn, og en håndfull nøtter.

NØKKELHULLET: En offentlig merkeordning for sunnere matvarer. Velger du nøkkelhullmerkede matvarer spiser du mindre fett, sukker og salt, og mer fiber og fullkorn. Illustrasjon: Helsedirektoratet
NØKKELHULLET: En offentlig merkeordning for sunnere matvarer. Velger du nøkkelhullmerkede matvarer spiser du mindre fett, sukker og salt, og mer fiber og fullkorn. Illustrasjon: Helsedirektoratet Vis mer

Blant yoghurt er det også stor variasjon, og mange kan trygt plasseres i dessertkategorien. Men noen typer yoghurt er laget på skummetmelk, og med rikelig bær. Og det er disse jeg vil anbefale deg å gå for, framfor variantene laget på helmelk og med tilsatt sukker.

Mat fra bunnen er ofte «best», men en utopi

Mat laget hundre prosent fra bunnen er ofte «best», men dette er en utopi som det ikke alltid er mulig å få til i praksis

Halvfabrikata har noen helt klare fordeler, nemlig at du sparer tid, noe som er særlig nyttig i tidsklemma. De kan også bidra til enklere matlaging, og kan være springbrett og gi motivasjon til å drive mer avansert matlaging. Halvfabrikata er dessuten ofte billigere enn alternativer laget helt fra bunnen av.

Ulemper med halvfabrikata

Men det er også noen klare ulemper med halvfabrikata. Produktene kan inneholde mye salt, sukker og mettet fett, og lite fiber. Og det er her Nøkkelhullet kan hjelpe deg å velge bedre varianter innen en gitt kategori, med nettopp mindre salt, sukker og mettet fett, og mer fiber.

En annen ulempe er at halv- og helfabrikata ofte kan spises opp raskt – før metthetsfølelsen inntreffer, noe som kan føre til unødvendig høyt inntak av energi, og vektoppgang. Dette gjelder kanskje særlig ferdigmaten som er klar til å spises eller bare trengs å oppvarmes. Da er det lurt å kompensere ved samtidig å spise noe som gir god metthetsfølelse.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer