Pantotensyre (vitamin B5)

Det er sjeldent et problem å få i seg nok vitamin B5. Vitaminet finnes i mange matvarer, og mangelsykdom er uvanlig.

VITAMIN B5: Pantotensyre finnes blant annet i kjøtt, kornprodukter, melkeprodukter og grønnsaker.
VITAMIN B5: Pantotensyre finnes blant annet i kjøtt, kornprodukter, melkeprodukter og grønnsaker. Vis mer

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen ikke er oppdatert de siste to årene. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.

Publisert
Sist oppdatert

Hva er pantotensyre?

Pantotensyre tilhører gruppen B-vitaminer, og kalles også vitamin B5. Det er et vannløselig vitamin.

Hvorfor trenger vi pantotensyre?

Pantotensyre er nødvendig når kroppen omdanner karbohydrater og fettsyrer til energi. Når kroppen bygger opp energilagre i form av karbohydrater og fettsyrer, er pantotensyre også viktig. Dannelsen av enkelte hormoner er også avhengig av pantotensyre.

Naturlige kilder

Pantotensyre finnes i mange forskjellige matvarer, det er derfor ikke noe problem å få nok vitamin B5. Disse matvarene er spesielt rike på pantotensyre:

  • Kornprodukter
  • Kjøtt
  • Innmat
  • Melk
  • Meieriprodukter
  • Belgfrukter og grønnsaker
BØNNER OG LINSER: Gode kilder for vitamin-B5. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
BØNNER OG LINSER: Gode kilder for vitamin-B5. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Dagsbehov

Anbefalt daglig inntak er ikke fastsatt, men ligger på rundt 5 mg.

Mangelsymptomer

Siden pantotensyre finnes i store mengder i mange typer mat, er pantotensyremangel uvanlig. Det finnes ingen kjente mangelsykdommer.

Overdosering

Inntak av pantotensyre gir ikke bivirkninger.

Apotekpreparater

Pantotensyre finnes i sammensatte B-vitaminpreparater og multivitaminer som du kan kjøpe på apoteket. I utgangspunktet er det ingen grunn til å ta vitamin-B som kosttilskudd med mindre lege har anbefalt det for deg.

Andre B-vitaminer:

Her kan du lese mer om de forskjellige B-vitaminene og hvilke matvarer du finner dem i:

LES OGSÅ: Oversikt over alle vitaminer

Kilder:

Revisjon 16.05.2019 av Elisabeth Lofthus, sykepleier
Denne artikkelen ble opprinnelig skrevet av Arne Yndestad, farmasøyt 29.04.2003

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer