De fleste trenger ikke kosttilskudd – med ett viktig unntak

Så lenge man er frisk og har et sunt og variert kosthold trenger man sjeldent kosttilskudd, men det finnes ett unntak. Mange av oss kan nemlig ha lave nivåer av D-vitamin, særlig i vinterhalvåret.

VITAMIN D: Vi får i oss vitamin D blant annet fra solen. Hvis man ikke får i seg tilstrekkelig med D-vitamin kan man ta tilskudd blant annet i form av tran og tabletter. Foto: FotoHelin / NTB
VITAMIN D: Vi får i oss vitamin D blant annet fra solen. Hvis man ikke får i seg tilstrekkelig med D-vitamin kan man ta tilskudd blant annet i form av tran og tabletter. Foto: FotoHelin / NTB Vis mer
Publisert

Det finnes mye kosttilskudd på markedet, både i form av vitaminer og mineraler. Men det er faktisk slik at de fleste av oss ikke trenger å ta tilskudd. Og for høyt inntak av enkelte vitaminer kan faktisk være uheldig for helsen.

Så lenge man er frisk og har et sunt og variert kosthold får faktisk de fleste av oss i seg det vi trenger via maten. Men for mange finnes det et vitamin som det kan være vanskelig å få nok av, og det er vitamin D. (1, 2)

Kilder til D-vitamin

Vanligvis får vi D-vitamin i oss fra solen. D-vitamin er faktisk det eneste vitaminet kroppen vår klarer å lage selv, og kroppen lager D-vitamin i huden når den utsettes for sollys.

Men i Norge er det mye vinter og det er begrenset hvor mye sollys vi får på oss store deler av året. Dette gjør at vi er ekstra utsatt for å få D-vitamin mangel.

I tillegg er det begrenset hvilke matvarer som kan gi oss tilskudd av D-vitamin. Vi finner D-vitamin i matvarer som tran og feit fisk. I tillegg er blant annet melk, smør og margarin tilsatt D-vitamin. (1, 2, 3)

LAKS: Fet fisk, slik som laks, er en kilde til D-vitamin. Foto: nadianb / NTB
LAKS: Fet fisk, slik som laks, er en kilde til D-vitamin. Foto: nadianb / NTB Vis mer

Tilskudd av vitamin D

Vitamin D tilskudd er anbefalt til hele befolkningen, både barn, voksne og eldre, såfremt man ikke får i seg nok gjennom maten eller ved soleksponering.

For spedbarn som ammes, barn og voksne er anbefalt å få i seg 10 mikrogram (µg) D-vitamin om dagen, mens eldre over 75 år er anbefalt å ta 20 mikrogram. (1, 2, 3)

Hvem trenger tilskudd av D-vitamin?

Studier gjort i Norge tyder på at mange i befolkningen vil ha behov for tilskudd av D-vitamin for å få i seg den anbefalte mengden beskrevet over. Nivået av D-vitamin varierer ofte igjennom året, der vi har mer D-vitamin om sommeren, men i måneder der det er lite sol er vi naturligvis ekstra utsatt for D-vitaminmangel. Mange har derfor ikke behov for ekstra tilskudd av D-vitamin om sommeren, men om vinteren kan det være verre.

Enkelte grupper er i tillegg særlig utsatt, blant annet eldre, personer som ikke spiser fisk og de som har lite eksponering for sol. I tillegg er det slik at hvis man har mørk hud har man økt risiko for D-vitamin mangel sammenlignet med de som har lys hud. Dette kommer av at det dannes mindre D-vitamin i huden fra sollyset ved mørk hudfarge.

Hvis man er usikker om man får i seg nok D-vitamin igjennom mat og sollys kan man ta en blodprøve hos fastlegen der man sjekker D-vitamin status. (1, 2, 3)

Hvordan få i seg tilskudd av D-vitamin?

Man kan få i seg D-vitamin tilskudd blant annet ved å ta tran. En teskje tran tilsvarer 10 mikrogram D-vitamin som er anbefalt mengde for barn og voksne opp til 75 år. I tillegg kan man få kjøpt D-vitamintilskudd på apoteket i form av blant annet tabletter, spray og dråper.

For de aller fleste vil tran eller vitamin D tilskudd i anbefalt styrke være tilstrekkelig for å dekke behovet. Man bør ikke ta mer D-vitamin enn anbefalt mengde såfremt dette ikke avtalt med lege.

Det bemerkes at tran anbefales ikke lengre som tilskudd til barn i første leveår. Barn som ammes anbefales D-vitamin tilskudd daglig, men ikke i form av tran. Ammende spedbarn bør få tilskudd av D-vitamin fra de rundt 1 uke, og egnet for så små barn er D-vitamin i form av spray eller dråper. (1, 2, 3)

D-VITAMIN OG SPEDBARN: Det anbefales at spedbarn som ammes skal få tilskudd av D-vitamin fra de er rundt 1 uke gamle. Tilskudd kan blant annet gis som dråper. Foto: serato / NTB
D-VITAMIN OG SPEDBARN: Det anbefales at spedbarn som ammes skal få tilskudd av D-vitamin fra de er rundt 1 uke gamle. Tilskudd kan blant annet gis som dråper. Foto: serato / NTB Vis mer

Trenger du andre tilskudd?

Lurer du fortsatt på om du kanskje trenger tilskudd av andre vitaminer eller mineraler? Som sagt får de fleste av oss i seg det vi trenger ved et normalt sunt og variert kosthold, men ingen regler uten unntak. Hvis du lurer på om du kan ha en mangeltilstand, altså at du får i deg for lite vitaminer eller mineraler, bør du oppsøke din lege for å få dette sjekket med blodprøver istedenfor å ta tilskudd du kanskje ikke trenger.

I tillegg er det slik at både ulike sykdommer, tilstander og matvareallergier kan medføre at man er ekstra utsatt for mangeltilstander. Det samme gjelder hvis man har et kosthold der man ikke spiser enkelte matvarer, får i deg lite næring, eller hvis man er gravid. Menstruerende jenter og kvinner har økt risiko for å utvikle jernmangelanemi. (2)

Kilder

1) Nasjonalt råd for ernæring, Vitamin D i Norge: Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status? 2) Helsenorge, Treng eg kosttilskot? 3) RELIS, Tilskudd av vitamin D til friske voksne

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer