Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Problemer med vektnedgang

Spørsmål

Hei!Jeg er en kvinne på 43 år, 168cm høy og veier i dag 103,9 kg! Har slitt med å komme ned i matchvekt etter tredje fødsel for snart 10 år siden. Trivselsvekt er ca 70-75 kg. 1år etter hver av de to første fødslene var jeg tilbake til trivselsvekt med daglige trilleturer og trening 2-3 ganger i uken, og fokus på normal mat, men i mindre mengder. Har i mange år slitt med mye magevondt og oppblåsthet, og begynte derfor i 2007 med et mer Fedon-inspirert kosthold, som førte til mindre vondt. I 2012 fikk jeg påvist hvetemels-og laktoseintoleranse. Holder meg derfor unna hvetebakst og melk stort sett hele tiden. 1 år etter 3.fødsel veide jeg 86 kg, og siden da har jeg prøvd å komme meg ned til trivselsvekt, men opplever mest vektOPPGANG selv om jeg hatt kyndig hjelp på veien. Har vært via Fedon-klinikken på både eurodiett og kostholdsindusert ketose, Lavkarbo-opplegg via Dr. HEXEBERG, div trenings-og diettregimer via anerkjente PT’er osv, og nå, i disse dager opplegg via Grete Roede. Hver eneste gang, uansett mengde og type mat og trening føles det som, responderer kroppen godt i 2-3 uker med 2-3 kg nedgang, før det er full stopp. Og da skjer det ikke mer nedgang, selv om jeg forsøker å holde meg til oppsatt plan måned etter måned.Har gitt hvert opplegg jeg har prøvd minst 5-6 måneders tid, til info. Til slutt gir jeg opp, når vekta ikke rikker seg, og når jeg da introduserer så smått vanlige mengder mat hopper vekta gjerne opp 2-3 kg ad gangen, som sitter klistret. De siste 5 årene har vekta økt med ca 5 kg i året, og dette går hardt utover motivasjon, trivsel og treningsglede. Jeg trener både tung og lett styrke, løping og yoga, og prøver å trene 2-4 ganger i uken. På lavkarbo-diettene har jeg ligget på ca 800-1300 kcal-Kan det ha ødelagt forbrenningen? Nå gjennom Roede ligger jeg på 1900 kcal. Alle rundt meg sier jeg spiser for lite ifht treningsmengde. Stemmer det? Håper på snarlig svar- Alle blodprøver er fine, unntatt lavt d-vitamin-nivå. Hvilke råd kan du gi?

Kvinne 43
Svar

Hei.


Her er det viktig å se dette i et større perspektiv, i første omgang, for en riktig forståelse av dette:

Du har forsøkt diverse dietter og metoder for å gå ned i vekt, men det har ikke fungert som ønsket. Da kan og må det trekkes viktige konklusjoner ut av det: Det har ikke vært korrekte råd, blant annet må kalorimengden ha vært for høy for å oppnå vektnedgang, for det er faktisk ikke fysisk mulig å ikke miste vekt og forbrenne kroppsfett, om kalorimengden man inntar er lavere enn forbruket. Det er ren fysikk, og har å gjøre med at energi ikke kan hverken oppstå av seg selv eller forsvinne av seg selv. Det å leve, holde kroppen igang og holde 37 grader, krever en viss mengde energi konstant, og hvis en ikke inntar den energien i form av maten, så er kroppen nødt til å bruke av fettresevene. Og legger en til bevegelse i tillegg, vil en forbruke mer, som du vet.

Når den så har trukket den konklusjonen, og nå skal finne løsninger, så er du altså nødt til å gjøre noe anderledes enn de foregående gangene. Og det er også da veldig viktig for deg å vite akkurat dette med at det er umulig å ikke gå ned i vekt dersom en inntar mindre kalorier enn man forbruker, for det er viktig motivasjon og kunnskap, som kan hindre deg i å miste troen på at det er mulig. Det er nemlig mulig også for deg å gå ned i vekt, faktisk er det absolutt fysisk umulig å ikke gå ned i vekt på grunn av de fysiske lovene jeg forklarte deg ovenfor.


Det er mange metoder, kurer og kostholdstyper som kan gi vektnedgang, og et kosthold med svært lite karbohydrater fungerer oftest best, f.eks. dette med benign kostholdsindusert ketose, som du har vært innom. Men også der kommer mengden mat / kalorier inn i bildet, igjen pga de samme fysiske lover. Så en metode kunne f.eks. ha vært å starte et nytt slikt opplegg, men med mindre matmengder enn sist. Hvor mye du trenger å spise for å gå ned i vekt, vil du finne ut underveis. Hvis du merker at du går ned i vekt, er det bare å fortsette med samme mengde mat. Merker du at du ikke går ned i vekt, eller vektnedgangen stopper, må du redusere mengdene til du igjen merker at vekten går nedover. Det handler i stor grad om å "stikke fingeren i jorda" og innse at dersom noe ikke virker (at du ikke går ned i vekt) så må noe endres. Det kan synes svært lite å spise x antall kalorier pr dag, og urettferdig at du ikke går ned i vekt da, men allikevel er det slik, og da er det bare å endre til et enda lavere inntak av mat.


Trening er naturligvis effektivt, men det er svært mye mer effektivt å endre kostholdet for å gå ned i vekt. Det er blant annet fordi det må en svært stor mengde trening til for å kompensere for noen kalorier for mye.


Du spør om du kan ha "ødelagt" forbrenningen. Det er ikke mulig, for kroppen forbrenner så lenge vi lever, igjen pga de samme fysiske lover. Du er nødt til å forbrenne kaloriene fra maten for å holde kroppen i 37 grader og være i live. 


Det er en grunn til at vi er laget slik at vi lagrer fett på kroppen, og det er for å ha reserver å gå på, når næringsinntaket blir for lite. Hadde vi ikke hatt det, ville vi fra naturens side ha dødd meget raskt, med for lite næring. Og kroppen bruker kroppsfett som energikilde, når inntaket er for lavt i forhold til behovet.


Jeg håper at denne informasjonen og peptalken kan være til nytte for deg, og ønsker deg lykke til!

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-