Påvirker andre kosttilskudd opptaket av D-vitamin?

Spørsmål

Jeg reagerer på melkeprotein og laktose, og inntar derfor ikke meieriprodukter. Jeg tar derfor 2 kalsium tabletter a 500mg og 1 jod a 125 ug tablett i tillegg til 2 trankapsler hver morgen, ofte sammen med et glass appelsinjuice og frokost. Høres dette i utgangspunktet fornuftig ut? Legen min har påpekt at jeg har litt lite vitamin D. Siden jeg tar trankapsler hver dag, synes jeg det var litt rart. Kan kombinasjonen av vitamintilskuddet jeg tar bidra til dårligere opptak? Burde jeg gjøre noe annerledes?

Kvinne 36
Svar

  

Hei og takk for ditt spørsmål.



Akkurat som du, er det mange voksne som verken spiser melk eller melkeprodukter. Når man kutter et næringsmiddel fra kostholdet er det derfor viktig å kompensere med å få i seg blant annet mineraler fra en annen kilde. Dette kan være fra andre matvarer, eller som i ditt tilfelle, kosttilskudd. 



Siden jeg er farmasøyt, og ikke ernæringsfysiolog, kan jeg ikke gå i dybden på hvilken sammensetning av mat og kosttilskudd du bør ta, men i utgangspunktet synes jeg det høres fornuftig å ta kalsium, jod og tran som tilskudd ved siden av et ellers sunt og variert kosthold. Når man kutter melk fra kostholdet vil det også være andre sporstoffer man må få i seg fra andre kilder, men det kommer jeg ikke inn på her. Kalsium bør tilføres dersom man ikke drikker melk eller spiser melkeprodukter, jod dersom man spiser lite hvit fisk, og tran dersom man spiser lite fet fisk samt for å få i seg nok D-vitamin. 



D-vitamin produseres ved at en forløper for vitaminet aktiveres i huden vår når vi soler oss, eller vi må tilføre det via kosten. Det er ikke så mange gode kilder til D-vitamin i kostholdet, derfor anbefales det at man får i seg tran. D-vitamin tas generelt godt opp så lenge man skiller ut galle (et stoff som hjelper oss å ta opp fettløselige næringsstoffer) som normalt. D-vitamin har flere funksjoner i kroppen, hvorav en av de mest kjente er å bidra til at skjelettet holder seg sterkt. En god D-vitaminstatus er dessuten positivt for fruktbarheten dersom man prøver å få barn.



Du spør om årsaker til D-vitaminmangel og om det kan skyldes at du ikke tar det opp godt nok på grunn av noe annet du spiser samtidig. Enkelt forklart vil årsaken til en mangel alltid være at man får i seg for lite av noe, at kroppen ikke lager nok av et stoff eller at man skiller ut for mye. For de alle fleste vil det være det første - at man ikke får i seg nok.



Jeg vil først oppfordre deg til å sjekke innholdet av D-vitamin i trankapslene du tar. Mange produkter på markedet er rene omega-3-produkter hvor D-vitaminet er renset vekk. Noen produkter kan også ha lavere mengde tilsatt D-vitamin enn det som er anbefalt. De norske helsemyndighetene anbefaler 10 mikrogram (eller 400 internasjonale enheter, IE) daglig. D-vitamin er nå blitt reseptfritt for voksne i mengder opp til 80 mikrogram pr. tablett, så det kan være stor variasjon i innholdet i ulike kosttilskudd.



En annen ting er om du får nok sol i sommerhalvåret. Gjennom en sommer kan man bygge opp lagre av D-vitamin som skal sørge for at du ikke har for lite D-vitamin på vinteren. Samtidig gjelder det jo å være forsiktig ved soling og å bruke høy solfaktor, siden UV-stråling bidrar til ulike skader i huden.



Dersom du har fjernet, eller har kjent sykdom i galleblæren vil dette også kunne påvirke opptaket av vitamin D.



Jeg har ikke funnet at det er sannsynlig at noen av de kosttilskuddene eller maten du tar samtidig som trankapslene gir dårligere opptak av D-vitamin, så det er lite trolig at det er grunnen til ditt lave D-vitaminnivå. 



Du har ikke oppgitt her om du bruker noen andre medisiner. Parafin brukt som avføringsmiddel eller slankemidlet Xenical kan gi dårligere opptak av D-vitamin fra kosten, mens kortison og enkelte medisiner mot epilepsi kan gjøre at det skilles ut mer D-vitamin. Dersom du bruker noen av disse medisinene kan det være aktuelt for deg å bruke en høyere mengde D-vitamin enn du gjør nå. Når det gjelder Parafin og Xenical vil det beste være å ta D-vitamin på et annet tidspunkt på døgnet.



Ut fra det du skriver er den mest sannsynlige årsaken til ditt lave D-vitaminnivå at mengden du får i deg fra kostholdet og ved soling tilsammen ikke er høy nok. Dette er ikke uvanlig. Din fastlege kan opplyse deg om hvilket nivå du har nå, og hva som bør være målet for deg(ofte mellom 50 og 100, men noen kilder anbefaler 75-125). Deretter kan han eller hun beregne hvilken mengde du bør ta som ekstra tilskudd i noen måneder. Du bør så ta en ny blodprøve, for å sjekke at det har hjulpet og at du er oppe i ønsket nivå. 



Hvis du syns det blir mange tabletter hver dag er det flere alternativer. Du kan få en styrke som er så høy at du bare trenger å ta den 1-2 ganger i uken, eller du kan få dråper som tas 1 gang i uken i stedet for tabletter, eller du kan kanskje bytte ut kalsiumtablettene dine til kalsium med D-vitamin hvis det passer med styrken du skal ha. Du bør ikke ta mer tran enn den anbefalte døgndose, fordi det inneholder A-vitamin som kan være giftig i høye doser.



For å oppsummere – jeg tror ikke din mangel skyldes annet enn at du har fått i deg litt for lite vitamin D totalt. Ut fra de opplysningene du har gitt meg, tror jeg ikke at du vil få noen gevinst ved å ta ulike kosttilskudd til forskjellig tid på døgnet. Få fastlegen til å sjekke hvilken styrke du bør ha tilskudd av, og om det kan være aktuelt å forebygge mangel neste høst/vinter ved å innta større mengder D-vitamin daglig enn du gjør i dag.



Jeg håper dette besvarte ditt spørsmål.



Vennlig hilsen Anne