Overvekt og vektnedgang etter gjentatte svangerskap

Spørsmål

Hei! Jeg er 172cm høy og veier nå 73 kg. Jeg pleide å ha en veldig stabil trivselsvekt på ca 63-65 kg før mine 3 fødsler, og ønsker å komme med på under 67kg nå. Jeg har lest en del (noe overfladiske) forskningsartikler om slanking, og det sies at det er veldig få som holder vekten etter en reduksjon. Har man først stabilisert seg på en høyere vekt så må man omtrent permanent leve på slankekost for å holde vekten nede. Dette finner jeg ekstremt demotiverende for slankeprosjektet mitt. Så nå lurer jeg på: 1: Er disse forskningsresultatene relevante når man som meg har under 10 kg reduksjon som mål, eller gjelder det folk med fedme som skal gå ned en mye større del av vekten sin? 2: Jeg har ikke veid over 70 kg mer enn halvannet år (selvsagt bortsett fra da jeg var gravid). Har vekten min i det hele tatt stabilisert seg på dette nivået eller kan jeg anta at kroppen min "husker" min trivselsvekt som 65-67 kg? Altså hvor lenge må man ligge på en høyere vekt for at kroppen skal motarbeide en vektnedgang? 3: Ca hvor lang tid må jeg regne med å "slanke meg" etter å ha nådd vektmålet mitt før jeg har stabilisert meg (forstår at dette ikke er en eksakt vitenskap, men sånn anslagsvis). Med "slanke meg" så mener jeg å telle kalorier og aktivt passe på hva jeg spiser hele tiden. Jeg forstår jo at jeg ikke kan være like slapp som jeg har vært siste året. Altså når, hvis noen gang, vil det holde å ha et normalt sunt kosthold for å holde vekta stabil? Svar på disse spørsmålene, og tips og motivasjon for øvrig, mottas med stor takk!

Kvinne 37
Svar

Hei, 


Du er absolutt inne på er viktig poeng her, nemlig at kroppen venner seg til en høyere vekt, og vil jobbe for at du "holder den". Dette kan hende var nyttig i en verden med lav tilgang på energi, men det jobber imot oss i dagens overflodssamfunn. Mange oppdager ofte altfor seint at vekta sakte men sikkert har krøpet oppover over mange år. At du opplevde dette i forbindelse med gjentatte svangerskap er veldig vanlig blant kvinner. 


Til spørsmålene dine:


1. Å gå ned i vekt kan være vanskelig uansett utgangspunktet. Allikevel, en mindre overvekt er lettere å håndtere enn alvorlig fedme, fordi ting ikke har gått så langt. 


2. Dette er et kjempegodt spørsmål, og noe som det forskes på. Man tror per i dag at en kropp som stabiliserer vekta et sted i flere år (kanskje oppmot 5 år) vil kunne oppnå et nytt "baseline". Man tror også at dette gjelden enten man går oppover eller nedover på vekta, fra en gitt utgangsvekt. Det vil si at siden du har ligget over 70 kg i knappe 1,5 år (svangerskapene telles ikke i denne sammenhengen) har du god sannsynlighet for å klare å gå ned igjen i vekt til en normalvekt omkring 67 kg. 


3. Dette er også et godt spørsmål, og som du selv sier: her finnes ikke noe godt svar. Trolig vil du måtte gå aktivt inn for en vektreduksjon i en periode, for deretter å gå inn i en periode med en kontrollert og stabil vekt. Disse to fasene er separate fra hverandre, og krever forskjellig fokus. Den første fasen er preget av motivasjon av å se at vekta går nedover, mens den andre fasen er preget av hvordan du skal håndtere hverdagen og utfordringene knyttet til mat, måltider, fysisk aktivitet. I tillegg handler denne perioden i stor grad om hvordan å takle typiske "risikosituasjoner", som selskaper, høytider, ferier, og så videre. Og ikke minst - hvordan man raskt kommer tilbake igjen til gode vaner etter at man har skeiet ut. 


Men helt generelt kan vi si dette: du ønsker omkring 6-10 kg vektnedgang. Med 0,5-1 kg vektnedgang i uka tar dette omkring 6-20 uker, som er et passe tempo. Når ønsket vekt er oppnådd (gjerne litt lavere enn der du forventer å stabilisere deg), igangsettes neste fase. 


Jeg vil gjerne også nevne ny forskning som har blitt gjennomført i Sverige, og som nå følges opp ved Universitetet i Oslo. Svangerskapet har som sagt vært en typisk situasjon hvor kvinner går opp i vekt, og ikke klarer å gå ned igjen etterpå. Kliniske ernæringsfysiologer og forskere ved Universitetet i Gøteborg og Sahlgrenska universitetssykehus rekrutterte gravide kvinner og fulgte dem gjennom og etter svangerskapet. Studiegruppa som fikk kostholdsveiledning gikk betydelig ned i vekt etter svangerskapet, og holdt denne vekta. De brukte en tilnærming som var veldig fin, og som lett kan brukes av andre (les: deg) også. Den var en trinnvis innstramming av energiinntaket i kostholdet som gikk slik: 


1. Begrens søtsaker, brus, godteri, snacks og så videre til 100 gram per uke

2. Bruk magre alternativer i stedet for vanlige alternativer

3. Tallerkenmodellen: halvparten skal være grønnsaker

4. Reduser porsjonsstørrelsene


Mange gikk kraftig ned ved innføring av steg 1, men de som ikke gikk tilstrekkelig ned (mindre enn 0,5 kg per uke) kunne så innføre trinn 2 i tillegg. Tilsvarende for trinn 3 og 4. Dette er et fint utgangspunkt som du kan prøve. 


Når det gjelder å holde vekta, altså neste fase, så er fokuset et litt annet. Her vil jeg anbefale deg å bruke helsenorge.no aktivt, for eksempel på sidene om kostråd: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad. Stikkord inkluderer: begrens inntaket av sukker fra brus og godteri, dropp fastfood, og vær fysisk aktiv. For å holde energibalansen videre i livet er det nødvendig med mye fysisk aktivitet. Da har man også "mer å gå på" når man i blant er menneskelig (altså går bort fra hverdagsplanen). For det vil skje. 


Så til det siste spørsmålet ditt om du noen gang vil kunne ha et normalt kosthold og holde vekta så vil jeg si: absolutt. Det er fullt mulig. Du trenger ingen fancy dietter eller tilskudd.


Lykke til!


Jacob