Kan C-vitamin gi migrene?

Spørsmål

Jeg mistenker nå at sitrus kan være en av triggerne til min migrene og har tenkt å kutte det fra kostholdet mitt en periode. Spørsmålet er om jeg da kan ta kosttilskuddet mitt som inneholder askorbinsyre (vitamineral). Har også lest at magnesiumtilskudd kan være forebyggende mot migrene. Disse tabl inneholder også askorbinsyre.

Kvinne 56
Svar

  

Hei, og takk for ditt spørsmål.


Migrene oppleves ofte forskjellig fra person til person, og noen opplever at spesielle typer mat gir anfall. Det beste rådet er da ofte å forsøke å unngå å spise de matvarene man selv vet at man reagerer på, noe som du nå planlegger å gjøre. Sitrusfrukt er en av de matvarene som kan mistenkes å utløse migreneanfall hos enkelte. Sitrusfrukter inneholder mange stoffer, deriblant askorbinsyre.


Askorbinsyre, eller C-vitamin som det er mer kjent som, fins i mange ulike frukter og grønnsaker. Det er et essensielt vitamin, noe som betyr at kroppen vår ikke lager det selv, men er helt avhengig av å få det tilført gjennom kostholdet. C-vitamin har flere effekter i kroppen, det påvirker blant annet opptaket av jern og har en viktig rolle i bindevevet vårt. C-vitamin er en antioksidant og tilsettes til mange matvarer så de ikke skal bli dårlige under lagring. 


Det er uvanlig å få i seg for lite C-vitamin, men ved mangel kan det utvikles en alvorlig tilstand som kalles skjørbuk.  Ulike kilder gir litt forskjellige anbefalinger, men generelt sett vil du ha behov for omtrent 75-100 mg C-vitamin daglig. Dette vil du vanligvis klare å få i deg hvis du spiser variert og nok mat. Jeg klarer ikke å finne innholdet i kosttilskuddet du bruker, men jeg vil anta at det ligger i dette området.


Du spør om askorbinsyre bør kuttes ut fra ditt kosthold. Det er ikke gjort noen store studier på om askorbinsyre kan utløse eller forebygge migrene, og det lille som er gjort peker i begge retninger, og innebærer nok bruk av større mengder enn det du får i deg til vanlig. Som jeg nevnte ovenfor, er C-vitamin en viktig del av kostholdet ditt uansett hvordan du får det i deg. Siden sitrusfrukt inneholder mye annet en C-vitamin, så jeg ville ha vært forsiktig med å gi vitaminet skylden for migrenen. 


Du har også fått med deg at du kan forsøke magnesiumtilskudd for å unngå migreneanfall. Noen studier antyder at de som ofte får migreneanfall kan ha lavt nivå av magnesium, men det er ikke sikkert det kan måles med en vanlig blodprøve. Det aller beste er om du klarer å få i deg nok magnesium gjennom kostholdet. Gode kilder til magnesium er grønnsaker og kornprodukter. Dersom du syns dette er vanskelig og ønsker å ta tilskudd er det gjort flest undersøkelser på såkalt «organisk» magnesium, slik som magnesiumsitrat, hvor magnesiumet er koblet sammen med en form for sitronsyre. Sitronsyre er nødvendig for at cellene i kroppen din skal fungere, og er umulig å unngå siden den dannes i kroppen din. Så selv om det har et litt uheldig navn er det liten grunn til å være mistenksom ovenfor dette.


Du sier ikke her noe om hvor ofte du har migrene, kun at du tar medisin hvis du får migreneanfall. Dersom du får migrene 2 eller flere ganger i måneden, kan du også snakke med fastlegen din om det kan være aktuelt for deg å forebygge med for eksempel blodtrykksmedisiner. Dette er det bedre bevis for enn tilførsel av magnesium, og mange har god effekt av å bruke slike medisiner forebyggende.


Hvis du nå bestemmer deg for å kutte ut sitrusfrukter en periode, er det viktig at du skriver en hodepinedagbok, hvor du skriver ned når du får migrene, hvordan den oppleves, varighet og om medisinen du tok fungerte. Dette er viktig for å finne ut om det å kutte ut matvaren fungerer for deg. 


Jeg kan ikke gi et presist svar på om kosttilskuddet du tar gir deg migrene, men jeg tror det er ganske usannsynlig. Derimot er det ikke sikkert du trenger å ta kosttilskuddet dersom du har et variert kosthold, så det er fullt mulig at du kan forsøke å kutte det ut. Jeg kan ikke finne at det gir dårligere effekt på migrenen din å ta magnesiumtilskudd med askorbinsyre enn uten. Generelt sett er dette et vanskelig område å uttale seg på, siden det gjelder et vitamin du er helt avhengig av å få i deg. Migrene er et område hvor man må prøve seg litt frem selv men tanke på hvilken mat man spiser, og hvilke vaner man har. Jeg ønsker deg lykke til med dette.


Hilsen Anne