Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Fettlever kan skyldes overvekt

Spørsmål

Hei! Jeg har akkurat fått utført ultralyd av magen pga magesmerter. Der fant legen fettlever. Han sa jeg kunne bli kvitt det med trening. Jeg har noen spørsmål om det. Jeg er overvektig og har en BMI på 34. Drikker sjeldent alkohol. En vektnedgang vil vel også hjelpe? Jeg lurer også på om jeg bør trene kondisjon eller om det holder å gå tur i raskt tempo? Er det greit å spise litt godteri og drikke brus en dag i uken? Hvis jeg blir kvitt fetttleveren, er det noe som kan komme tilbake igjen på nytt hvis jeg faller tilbake i gamle vaner? Bør jeg ta en ny ultralyd om et halvt års tid for å se om det har blitt bedre? Jeg har en del spørsmål,og må innrømme jeg ble litt engstelig. Men jeg er klar for å forandre livsstil.

Kvinne 32
Svar

Hei.


Fettlever kan ha mange årsaker. Overdrevet alkoholforbruk er blant de vanligste, men overvekt er også en vanlig årsak. Det vil da vanligvis reduseres og eventuelt forsvinne helt, ved vektnedgang. 

Legen din har nok vært litt upresis når det er "trening" som ble anbefalt. Det er nemlig ikke slik at trening i seg selv reduserer fettlever. Det er vektnedgang som reduserer fettlever. 


Vektnedgang får man til ved å innta færre kalorier enn det man trenger, for da tvinges kroppen til å bruke av fettlageret for å få nok energi. Inntar man færre kalorier enn det man bruker, er det faktisk en fysisk umulighet å ikke gå ned i vekt.

Det å innta færre kalorier enn man bruker (for å gå ned i vekt) kan man oppnå på to måter: Enten å innta færre kalorier, eller å bruke flere (=trene)

Men uansett hvor sunt og viktig trening er, så er det en kjensgjerning at det er svært mye mer effektivt for vektnedgang å spise mindre (og riktigere) enn å trene. Det er fordi det er et ganske så "urettferdig" misforhold mellom mat og trening. Sagt med andre ord må man trene helt ualminnelig mye for å kompensere for de kaloriene for mye man har inntatt. Det er derfor svært mye enklere og mer effektivt for vektnedgang, å fokusere på å redusere inntaket. Begge deler samtidig er naturligvis det aller mest effektive. Men i hovedsak og som en tommelfingerregel, så er redusert kalorinntak måten å gå ned i vekt på, og trening det viktigste for å oppretteholde en ny og lavere kroppsvekt.


Som et eksempel på hvor uhåndterlig mye man må trene for å kompensere for å spise for mye og feil, kan jeg for eksempel nevne følgende:

En vanlig pakke potetgull på 250 gram inneholder ca 1400 kcal. Vi bruker 300 kalorier i timen på gange i vanlig tempo. Så om vi spiser en pakke potetgull må vi altså gå i nesten 5 timer for å kompensere for det unødvendige inntaket. Da sier det seg selv at det er særdeles mye smartere og enklere å la være å spise det potetgullet, enn å ta mål av seg til å gå i fem timer.


Så ditt spørsmål om kondisjonstrening eller turgåing faller egentlig litt vekk, da det ikke er treningen i seg selv som er poenget, men vektnedgangen. Det viktigste er at du gjør noe du liker, for om du starter med noe du ikke liker, så er det bare et tidsspørsmål før du slutter med det. Turgåing er utmerket, for det kan være sosialt, og det krever ingen medlemsavgifter eller spesialutstyr eller planlegging. Og enhver fysisk aktivitet øker energiforbruket, og er altså med å hjelpe deg til å forbruke mer kalorier enn du inntar. Men det er spisingen som altså er hovedvirkemiddelet for å få til dette.


Du spør om det er greit å drikke brus og spise litt godteri en dag i uken. Her er det ingen absolutter, det er totalantallet kalorier over tid som teller, og som bestemmer om vi går opp eller ned i vekt. Jeg tenker at det rent psykologisk er mye enklere å ha helt være, enn å gjøre unntak, for begynner man å gjøre unntak, kan de lett bli oftere. Definer den slags som noe som ikke er en del av livet ditt, det gjør det oftest enklere. Man lever jo på ingen måte dårligere uten brus og godteri, det kan de svært mange mennesker som ikke spiser dette bekrefte. Det finnes jo en ubegrenset mengde andre deilige ting man kan nyte, som ikke er usunne. Men hvis du absolutt vil drikke brus, så kan du jo drikke sukkerfri, da det smaker tilnærmet det samme, og har null kalorier. Og hvis du vil spise godteri en gang i uken, så er det fremfor alt et mengdespørsmål. Litt godteri bidrar med færre kalorier i regnestykket vi har snakke om ovenfor, enn mye godteri. Og mye godteri er ikke veldig mye bedre enn noe godteri.


Når du blir kvitt fettleveren, kan du få det tilbake ved ny vektoppgang, på linje med alle andre mennesker, det er akkurat som overvekt. En får det naturligvis tilbake om en vender tilbake til gamle vaner. Så det vesentligste blir derfor å opprettholde en ny livsstil og nytt kosthold, når du har nådd den vekten du ønsker, og fettleveren er borte.


Det kan godt være en god ide å ta en ny ultralyd når du har gått en del ned i vekt, og det kan jo også være veldig motiverende å se at du får belønning for innsatsen, så diskuter det med legen din.


Jeg håper at det var nyttig informasjon, og ønsker deg lykke til med din nye livsstil!