Diabetiker trenger kostholdsråd

Spørsmål

Hei, Ble diagnostisert med diabetes 2 for 5mnd siden. Hadde da 102/112 i langtidsblodsukker, nå ligger det på rundt 6,5. Sluttet med insulin for 1mnd siden. Er desverre litt bekymret da mitt blodsukker ligger somregel på 8 -9mmol om morgenen. Lunsj ca kl 12.30 er blodsukkeret mitt på 5,6-6,5mmol Før middag ca 16.00 samme som før lunsj- Etter middag ca kl 18.00: varierer men som regel 6,5-8mmol/l Kveld før leggetid rundt ca 22/22.30 ligge rdet på 7-8mmol/l (av og til 9/10). Er på arbeid fra 8-16.00. går masse på jobb. Skrittelleren viser når jeg kommer hjem mellom 11 000 -13 000 skritt. Når jeg kommer hjem blir det som regel ingenting trening. Vekt: 50-55kg, høyde 150. livvidde: 85-90 cm ca. Har endel fett rundt magen, er redd å trene da jeg veier kun 50-55 kg er fettet vekk veier jeg ingenting. Eksempel på mat jeg spiser: Frokost: 1 skive med leverpostei agurk og melk /juice. Lunsj: 2 skiver med skinke,ost og makrell i tomat + saft uten sukker. Middag: 2 poteter med fiskeboller/kjøttkaker/bacon/fiskekaker med saus. Ellers så er det av og til potetstappe med pølse. saft uten sukker til drikke /vann Kveldsmat: 2 skiver med leverpostei agurk/ost og skinke med tomat / 1 gang i uka speilegg med tomat agurk. Drikke: juice eller melk glass I helgene er det som regel samme,men til kvelds er det som regel pizza, gryterett,taco. og søndagsmiddag kotelett med potet, lapskaus,suppe, kjøttkaker. Spiser som regel litt blåbær,bringebær,eple i mellommåltida. Har du noen tips til hvordan jeg kan få et mer stabilt blodsukker? at det ligger mellom 6-7 ikke stiger til 8 og holder seg på ca 7 om morgenen? Håper på tips fra deg. Hva jeg kan gjøre, endre, spise osv. Liker ikke brokkoli, blomkål dessverre. Beklager lang post, og litt utydelig/rart skrevet mvh bekymret jente

Kvinne 28

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Det går som hovedregel an å få full kontroll over sin diabetes 2, med kost- og livsstilsråd, ofte uten medisiner også. Det bør være målet for en ung person som deg. Du gjør mye rett, men det er naturligvis ikke til hinder for ytterligere tiltak for å bedre din diabetes og ditt blodsukker.

Det finnes ingen "ferdig oppskrift" som vil passe alle, så det blir uansett en prosess hvor du prøver deg frem med nye tiltak, ser resultater, og justerer kursen og tiltakene videre ut fra dette. Jeg vil sterkt anbefale deg å ha jevnlig kontakt med fastlegen om dette, slik at dere kan tenke høyt sammen. 

Ut fra det du beskriver, er det første jeg tenker følgende:

Juice og melk kan du med fordel droppe, især juice. Juice inneholder sukker fra så mye frukt, at det ofte er mer sukker i juice enn i brus. Ren eplejuice inneholder for eksempel 30% mer sukker enn ren Coca Cola, noe de fleste diabetikere uten videre skjønner de ikke bør drikke noe særlig av, og da gjelder det også juice, naturligvis. Og et glass melk er et velkjent gammelt knep for å få blodsukkeret raskt opp, om en har for lavt blodsukker.

Brød: Det bør være grovest mulig, men du kan med fordel bytte ut en god del av skivene med grovest mulig knekkebrød, f.eks. Wasa Fiber Plus eller tilsvarende. Da får du også i deg mindre karbohydrater, som uansett omdannes til sukker i kroppen.

Du nevner potetstappe. Det er langt fra ideelt for en diabetiker. Spis mindre poteter enn du er vant med, og se om du kan lære deg å like "potetstappe" laget av blomkål. Det er faktisk aldeles nydelig, og lett å lære seg å like. Og husk at smaken vår utvikler seg og endrer seg hele tiden. Det er absolutt ikke slik at det du ikke liker pr idag, vil forbli slik resten av livet ditt. Forskning viser at utsetter man seg for en smak en del ganger, f.eks. 10-20 ganger, så begynner man faktisk å like det. Tenk bare på kaffe, det finnes vel stort ett ikke mennesker som syntes det smakte godt første gang de drakk det, men alle blir veldig glade i det etterhvert allikevel. Av middagsretter nevner du videre pølser og fiskekaker, altså oppblandete farseprodukter. Disse inneholder mye stivelse, altså karbohydrater, og er ikke ideelle matvarer for en diabetiker. Et generelt godt og viktig råd er derfor å heller velge rene råvarer som rent kjøtt, ren fisk, kylling m.v., fremfor oppblandete produkter som fiskekaker og pølser. En diabetiker jeg hadde kontakt med, fortalte meg at han hadde testet ut sin blodsukkerstigning på de fleste matvarer, og for han var det pølser som fikk blodsukkeret til å stige raskest og mest. Du tar deg gjerne et eple som mellommåltid. Frukt er sunt og godt, men for en diabetiker vil det være et bedre valg med grønnsaker, f.eks. en gulrot å knaske på, et stykke kålrot e.l. Litte granne nøtter er også meget bra som mellommåltid, og er svært sunt i seg selv. Og i tillegg gir det en lang og god metthet pga høyt innhold av sunt fett.

Oppsummert:

Spis MER av rent kjøtt/fisk/fugl/egg, MYE MER (ubegrenset) av grønnsaker (jo mer jo bedre), mindre potet, brød, pasta, ris, frukt, og dropp gjerne juice.  Drikk vann eller sukkerfrie drikker. 

Ingenting er "totalforbudt", og moderasjon er alltid bra, men begynne med å justere mengdeforholdene av de hovedgruppene matvarer jeg har nevnt ovenfor, for eksempel ved å ta en potet mindre til middag, (evt droppe det) og spis desto mer ren animalsk føde (kjøtt, fisk, egg) og grønnsaker istedet.

Disse tiltakene vil føre til resultater, men hvor intensivt du må legge det opp, hvor store endringer du må foreta, er individuelt og det vil du se underveis i prosessen. Lykke til!


Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Alf Kristoffer Ødegaard ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Pris fra 259,-

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår tannlege, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Alf Kristoffer Ødegaard ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Martha Lamøy
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-