image: Utløsende faktor for sure oppstøt

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Utløsende faktor for sure oppstøt

Spørsmål

Hei. Jeg har de siste to og en halv ukene vært plaget med sure oppstøt og vondt i mellomgulvet. Har vært hos legen min der jeg har fått Samoc tabletter på 20 mg. Hittil har jeg brukt disse i tre dager. Disse skal jeg bruke i fire uker. Ellers er jeg veldig sunn og trener seks ganger i uken.

Men det jeg også lurer på er om visse drikker og spesifikke matvarer kan forverre problemet med sure oppstøt og vond mage?

Jeg har ofte drukket energidrikker som inneholder kullsyre. Dette har jeg så klart sluttet med pga. kullsyreinntaket som jeg fikk beskjed om av min lege.

Ellers så bruker jeg kosttilskudd i forbindelse med trening. Jeg har brukt kapsler og pre-workouts som skal gi energi og forbrenne mer på treningen. Disse inneholder (koffein, L-karnitin, grønn te- ekstrakt, piperin, magnesium, cayennepepper-ekstrakt, vitamin B, B6, B1, B2, B12 og lignende). I tillegg bruker jeg en del proteiner i kostholdet mitt (litt ulike shakers og lignende). Kan dette forverre problemet med sure oppstøt og vondt mage? Har ikke hatt problemer med bruk av dette.

Ellers drikker jeg ikke alkohol, kaffe, juice etc., og ikke fet mat og krydret mat. Jeg drikker en del Biola, mye vann, og ulike sportsdrikker (BCAA) og lignende. Er det noe jeg bør kutte ut av det jeg bruker eller endre på i forhold til dette? Hvis ikke er det noe jeg bør prioritere hva jeg kan fortsette å bruke, er ganske opptatt av kosthold og slikt.

Har vært ganske redd for å utvikle magesår, og hatt en ganske stressende periode. Kan stress være en utløsende faktor på disse plagene?

Alt av kost tilskuddet og lignende er kjøpt på autoriserte butikker i Norge. Takk på forhånd.

Kvinne 25
Svar

Hei,

Det kan være veldig plagsomt med sure oppstøt og vondt i magen/mellomgulvet. Så det er bra at du tar tak i dette, og har lagt en plan med legen din. Jeg vil absolutt anbefale deg å gi tablettene en god sjanse. Det finnes mange typer du kan prøve dersom ikke akkurat de du fikk gir ønsket effekt, så snakk med legen din om eventuell annen behandling også.

Når det gjelder livsstil så er det også noen ting du kan forsøke, og du må nesten teste ut litt forskjellig for å se hva som fungerer for deg.

  • Det kan være lurt å ikke legge seg ned på sofaen like etter et måltid, og ikke spise siste måltid like før leggetid (innen to-tre timer før). Vurder å heve opp hodeenden på sengen. Innhold fra magesekken kommer lettere opp i spiserøret når du ligger flatt.
  • Spis mindre måltider, men hyppigere. Store måltider fører til større syreproduksjon i magesekken, og vil presse mageinnhold opp mot spiserøret.
  • Fysisk aktivitet er bra, men husk at tunge løfteøvelser kan forverre de sure oppstøtene.

Du gjør allerede noen gode tiltak ved å være forsiktig med sterkt krydret og/eller fet mat, kaffe, og alkohol. Kullsyreholdig drikke kan du også godt være forsiktig med, hvis dette er noe som du føler gir mer oppstøt.

Når det gjelder hele bøtteballetten med kosttilskudd, kapsler, pre-workouts, proteiner, BCAA og så videre så har jeg bare en anbefaling: dropp alt sammen. Du trenger ikke noe av dette. Kroppen klarer seg mye bedre uten, og du vil også føle deg bedre. Det kan godt hende at plagene dine skyldes at du får i deg mye av det her. Spis vanlig mat heller, variert, for eksempel med rikelig med frukt, bær, grønnsaker og grove kornprodukter.

Lykke til!

Hilsen Jacob

Illustrasjonsbilde: Emily frost / Shutterstock / NTB