Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Tynn og ønsker å få bedre matvaner

Spørsmål

Hei! Jeg er en gutt på 25 år. Jeg har i mange år slite med å spise den nødvendige mengden mat som kroppen min trenger. Jeg er 190 cm og veier 73 kg. Hver morgen står jeg opp og gjør meg klar til jobb, men orker ikke/har ikke lyst til å spise noe. Lunsj gidder jeg heller ikke lage ettersom jeg ikke kommer til å spise dette på jobben. Jeg kjenner at jeg har vondt i magen, men bryr meg ikke ettersom dette pleier å gi seg når man har gått lenge nok. Det blir ofte slik at jeg spiser middag (Altså ett måltid) om dagen pluss litt godteri. Men jeg har et ønske om å klare å legge på meg noen kilo ettersom jeg alltid har vært den tynne spikeren. Men jeg klarer ikke omstille meg selv til å ha et ønske å spise frokost/lunsj eller kveldsmat. Har lenge ønsket å gå ned i redusert stilling eller ta meg fri en stund for å prøve og fokusere på å få i meg nok/riktig mengde mat. Men vet ikke helt hva som er mulig. Sliter med å finne ut av dette. Hva burde jeg gjøre?

Mann 25
Svar

Hei, 


Det er flott at du ønsker å jobbe litt med matvanene dine. Du er ikke alene om å oppleve at det kan være vanskelig med mat; det er faktisk ganske mange som sliter med å holde vekta, særlig blant menn. Det høres litt rart ut, i og med at mange kanskje sliter med vekta ‘motsatt vei’, og ønsker å unngå videre vektoppgang. Nå har du en helt fin vekt for høyde, så du er absolutt ikke ‘usunt tynn’.


Det er absolutt ting du kan gjøre for å prøve å ta kontroll over situasjonen. Stikkordet her er rutiner: det gjelder å komme inn i nye rutiner knyttet til mat og måltider. Dette kan være både utfordrende og tidkrevende, men når rutinene først sitter så går alt lettere. 


Hvilke rutiner er det så snakk om? Dette handler først og fremst om antall måltider. Du skriver at du nå ofte spiser ett hovedmåltid om dagen. Dette er for lite. Kroppen trenger jevnlig mat for å fungere normalt. Man skal ikke gå rundt og ha vondt i magen på grunn av sult – det er usunn atferd. Jeg synes du skal holde fokus på det følgende: 


  • Sett av tid og anledning til flere måltider. Jeg vil anbefale deg å fokusere på de tre hovedmåltidene: frokost, lunsj og middag. Du må gjerne også ha mellommåltider, hvis du ønsker det. I ditt tilfelle, om du ikke er sulten så skal du allikevel sette av tid og spise litt. Velg ut helt konkrete tidspunkter der du skal spise, for eksempel frokost kl. 07.00-07.30, lunsj kl. 11.30-12.00, og middag kl. 17.00-18.00. Dette vil føre til at kroppen din tilvenner seg matinntaket. Sakte men sikkert vil det gå greiere å få i seg litt mat jevnlig i løpet av dagen, også om morgenen. Hvis frokost og lunsj er vanskeligere enn middag, velg ut noe som du synes er lett til disse måltidene, og jobb med det. Det trenger ikke være særlig komplisert; knekkebrød, brødskiver, havregryn og grynblandinger, yoghurt, drikkeyoghurt, frukt og lignende er helt fint. Ikke tenk så mye på mengdene heller. Det viktige er å få i seg litt mer mat, rent fysisk. 
  • Videre skal du være bevisst på hva du faktisk gjør: unngå å spise foran TV eller PC, bruk tallerken/skål og bestikk, kjenn på følelsen av å bli mett/full. 
  • Hvis middagen din inntil nå har vært veldig stor kan du med fordel kutte litt ned på denne. Unngå også å spise godteri, særlig på kvelden. Dette vil også føre til at du er mer sulten om morgenen igjen, og ellers gi plass til ordentlig mat. 
  • Før gjerne en dagbok over hva du spiser, og til hvilke tider. Dette er ofte veldig bevisstgjørende. 
  • Planlegg innkjøp av fristende og sunn mat. Gjør kjøleskapet innbydende. 


Jeg håper dette hjelper deg litt på vei. Lykke til! 


Hilsen Jacob