image: Råd for plagsom refluks

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Råd for plagsom refluks

Spørsmål

Jeg plages ille av refluks. Vet snart ikke hva jeg kan spise. Jeg er overvektig med over 40 kg. Enkelte ganger får jeg nesten ikke puste når jeg får reaksjoner på mat. Håper virkelig du kan hjelpe meg🙏🏻

Kvinne 58
Svar

Hei,

Refluks kan være både plagsomt og vondt, og det høres ut som om du er ekstra ille berørt. Så dette må du komme til bunns i. Livsstil kan muligens få deg et stykke på vei, men det kan også hende du bør snakke med legen om eventuelle medikamenter.

Først litt om livsstil. Det er mange faktorer som kan påvirke graden av refluks. Du har selv vært inne på en veldig viktig faktor, nemlig vekt. Dersom du ønsker og har motivasjon til det, så vil vektnedgang trolig bedre refluksen din. Du skriver selv at du er overvektig med 40 kg, men selv en «liten» vektnedgang vil kunne hjelpe. Fem til ti kilo er ofte bra, og effekten er bedre jo lengre periode vekttapet opprettholdes. Akkurat hvordan du går ned i vekt har ikke så mye å si, men jeg vil i så fall anbefale deg å følge en eller annen variant av disse rådene:

- Kutt ned på inntaket av mat og drikke med høyt energiinnhold og lite næring. Dette er typisk brus, godteri, kaker, snacks og chips. Du kan ta sikte på maksimalt 100 gram per uke av denne typen unødvendig (men ofte uunngåelig) energi. Vær også forsiktig med mengden alkoholholdige drikker (øl, vin) og juice.

- Dropp fast-food.

- Spis rikelig med frukt, bær, grønnsaker og grove kornprodukter.

- Vær fysisk aktiv, minst 30 minutter per dag, og gjerne noe aktivitet med høyere intensitet.

Husk også at alle går på en smell i forhold til vektnedgang og vektopprettholdelse. Nøkkelen er å raskt komme tilbake til planen.

Det er også enkelte andre faktorer som kanskje kan bidra til å dempe syreproduksjonen i magesekken og hindre at syre kommer opp i spiserøret. Disse er litt generelle, så du får vurdere selv hva som er relevant for deg og din situasjon.

- Spis litt mindre, men hyppigere måltider. Store måltider fører til større syreproduksjon i magesekken, og vil presse mageinnhold opp mot spiserøret.

- Ikke legg deg ned på sofaen like etter et måltid, og ikke spis siste måltid like før leggetid (innen to-tre timer før), og vurder å heve opp hodeenden på sengen. Innhold fra magesekken kommer lettere opp i spiserøret når du ligger flatt.

- Vær litt forsiktig med mengden kaffe og alkohol. Disse kan øke syreproduksjonen i magesekken.

- Vær litt forsiktig med enkelte kryddere (chili, svart pepper, hvitløk) og sur mat (sitrusjuice, tomatjuice, tomater).

Videre finnes det flere medikamenter som muligens kan være aktuelle for deg. Her må du snakke med legen din, slik at dere sammen kan finne noe som fungerer. I tillegg synes jeg du skal be om litt ekstra oppfølging på dette av legen din, i og med at du virkelig er plaget. Du skal ikke gå rundt med denne typen smerter og plager. Du må komme til bunns i årsaken, og da vil jevnlig oppfølging være helt avgjørende.

Lykke til!

Hilsen Jacob

LES OGSÅ:

Illustrasjonsbilde øverst: Idol Design / Shutterstock / NTB

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-