Ønsker å gå ned i vekt

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente på 22 år. Jeg har dårlige rutiner på mat, spiser kun middag fast, hender jeg tar meg tid til frokost, noen ganger kvelds. Jeg trener ca 4 til 5 timer om dagen. Men jeg går ikke ned i vekt. Jeg har litt mage, men vil tørre å påstå at jeg er normal i kroppsform. Er 180 høy, har en del muskler og veier 85 kg. Jeg har lenge prøvd å spise faste måltider da jeg vet at det hjelper når jeg vil ned i vekt, men da gikk jeg mer opp i vekt. Uansett hva jeg prøver, så går vekta kun opp. Kan du hjelpe meg med å gå ned i vekt?

Kvinne 22

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei,


Du er allerede inne på nøkkelen til det å ha et godt forhold til mat og måltider: gode rutiner. Gode rutiner er viktig ikke bare for å hindre vektoppgang (og andre kostholdsrelaterte plager), men også for å frigjøre tid til å tenke på andre ting i livet. 


Du har en KMI på 26.2, som er så vidt over i kategorien "overvektig". Jeg vil ikke problematisere dette noe særlig, da dette er en helt fin KMI. Det er mye viktigere å holde vekta her, enn å gå ned til "matchvekt". Jeg vil anbefale at fokuset ditt bør ligge på et sunt kosthold (med blant annet mye frukt, bær, grønnsaker, fullkornsprodukter og belgvekster), fortsatt en fysisk aktiv hverdag, og unngå røyking. Å gå ned de "irriterende 5-10 kiloene" som gjør at man blir fornøyd kan koste veldig mye livskvalitet over mange år. 


Du nevner at du er svært fysisk aktiv. Her vil jeg nevne at mat er viktigere for vekta enn hvor fysisk aktiv man er. Med din vekt, høyde, kjønn, alder og (høye) aktivitetsnivå regner jeg ut et estimert energibehov (for å holde stabil vekt) på omkring 2500-3000 kcal/dag. Dette er et grovt estimat, men gir en pekepinn. Av disse er inntaket av kalorier fra maten helt klart det enkleste å justere. Tilvarende justering for aktivitetsnivået kan innebære mange timer med aktivitet. 


Derfor, hvis du ønsker å gå ned i vekt vil jeg anbefale at du justerer inntaket av kalorier litt ned, til omkring 2000-2500 kcal/dag. Da vil du kunne gå ned 0,5 kg i uka, noe som er et helt fint tempo. Noen måneders kontrollert vektreduksjon vil da gi et vekt på ca 75 kg, som kan være et fint mål. Merk at ved å gå ned i vekt på en kontrollert måte, mens du fremdeles er fysisk aktiv, vil muskelmassen kunne bevares bedre, noe som er svært fordelaktig. 


Sjekk Helsenorge sine hjemmesider for mange gode råd for hvordan du kan gå frem. Dette er råd vi vet vet fungerer: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad. Her har det også nylig blitt lagt til en del verktøy som kanskje kan hjelpe deg på veien. 



Oppsummert mine råd: ta en runde på om det virkelig er så viktig å gå ned de kiloene. Det er mye viktigere å unngå ytterligere vektoppgang, ha et variert kosthold innenfor kostrådene, ha en fysisk aktiv hverdag, og unngå røyking. 



Lykke til!


Hilsen Jacob


Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn