image: Magnesium mot krampe i leggene?

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Magnesium mot krampe i leggene?

Spørsmål

Har brukt Magnesium 350 mg noen måneder mot krampe i leggene. Det har ikke hjulpet. Kan jeg øke til for eksemåpel 2 ganger per dag, eller bare avslutte bruken? Eller få forslag til annen behandling?

Mann 90
Svar

Hei,

Krampe i leggene kan være plagsomt, særlig hvis det for eksempel holder deg våken om natten. Jeg vil anbefale deg å nevne dette for legen din neste gang du er innom der, slik at du kan få litt mer utredning og oppfølging enn jeg kan gi deg her.

Har du begynt med magnesium på egenhånd, eller har legen din anbefalt deg det? Hvis du har fått dokumentert lav magnesium så vil kanskje tilskudd hjelpe. Men dersom du har krampe og du har normal magnesium så tror jeg ikke tilskudd av magnesium vil hjelpe deg så mye. I så tilfelle kan du nok droppe tilskuddet. Du kan eventuelt vurdere å bruke et helt normalt multivitamin- og mineraltilskudd. Mange eldre har behov for litt ekstra av mange næringsstoffer, særlig dersom vekta og matinntaket begge er lav.

Som regel vet man ikke hva krampen skyldes. Hos noen kan krampe skyldes posisjonen til beinet (er det en spesiell posisjon som typisk utløser krampene dine?), væske- og elektrolyttforstyrrelser (husker du å drikke nok i løpet av dagen?), eller bruk av enkelte medisiner. Dette er noe legen din kan hjelpe deg med.

Uansett hva årsaken er så vil jeg anbefale deg å lære noen øvelser for å tøye/strekke muskelen som kramper (og gjerne flere av de nærliggende musklene). Som du sikkert vet så hjelper tøyning når krampen skjer, men det kan muligens også forebygge kramper hvis du gjør dette daglig. Jeg vil da anbefale deg å tøye muskelen i minimum 30-40 sekunder, og gjerne opp til 1-2 minutter. Gjenta noen ganger (hvis du bytter bein så får du en naturlig liten pause i mellom hver 'repetisjon'). Bevegelighetstrening er litt som styrketrening, med slike arbeidsperioder og hvileperioder. Snakk gjerne også med en fysioterapeut om hjelp med noen enkle øvelser som passer deg.

Det finnes også noen medisiner som kanskje kan hjelpe deg, men dette er også noe legen din må vurdere.

LES MER: Derfor får du kramper i leggene

Lykke til!

Jacob

Illustrasjonsbilde øverst: poosan / Shutterstock / NTB