Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Lave jernlagre

Spørsmål

Hei! Jeg måler mitt jernlager jevnlig hos legen (Ca hver 3 mnd) da jeg frem til for en måned siden har tatt jerntilskudd fast over noen år. Det ligger som regel rundt 30 til 45 når jeg tar tilskudd. Barna mine har også hatt lavt jernlager i tillegg til min mor, så regner med det er noe arvelighet her. Jeg løper en del ( ca 60-70km i uken) og vet at jernlageret kan bli lettere «tømt» da. Nå på siste måling hadde jeg 54 men hadde da vært syk med influensa litt før jeg tok prøven. Blodprosenten var 12,4 Jeg ble enig med legen om å prøve en måned uten jerntilskudd for å se hvor mye det endret seg. Det har jeg nå gjort, men nå får jeg jo ikke tatt prøven siden legekontoret er stengt. Jeg vet jo heller ikke om jeg faktisk hadde 54 i jernverdi siden jeg hadde vært syk. Jeg føler jeg er trøttere og mindre opplagt igjen nå, i tillegg til at jeg synest det er tyngre å trene, men om det er psyken som tuller med meg kan hende. Jeg er normalvektig, normal menstruasjon og spiser variert. Spørsmålet mitt er om jeg kan ta jerntabletter igjen nå til jeg får tatt en ny prøve eller om jeg må vente? Regner jo ikke med at jernlageret blir for høyt med der første. Jeg tar Aminojern vanligvis. En eller to tabletter. Jeg slet skikkelig når jeg var i nedre grenseverdi så ønsker så absolutt ikke å havne der igjen. Ellers frisk og rask.

Kvinne 39
Svar

Hei, 


Flott at du følger opp jernstatus når du vet at du ligger litt lavt. Det er absolutt noe arvelighet i jernstatus, som for så mye annet, så det er lurt å ha ett øye på dette også for barna dine. Jernlagre på 30-45 er noe lavt, uten at vi kaller det jernmangel, og som du påpeker så er blodprøven for jernlagrene litt spesiell i det at den kan øke hvis man er syk; den kan bli falskt forhøyet. Så jeg er helt enig i at den siste prøven din på 54 kanskje er noe høyere enn hva som faktisk er korrekt. Forøvrig er blodprosent på 12,4 for mange helt normalt; ved jernmangel så synker denne som regel først når jernlageret er mer eller mindre helt tomt. 


Det er generelt en fin holdning å være litt forsiktig med kosttilskudd, inkludert jerntilskudd. Men du har en medisinsk grunn til å bruke jerntilskudd, basert på gjentatte målinger av lave jernlagre, og det er derfor nå grunn til å tro at du lettere vil kunne falle igjen (selv om du akkurat nå ikke vet dette helt sikkert med en blodprøve). Uansett, det er lav sannsynlighet for at du lagrer for mye jern i kroppen. Jeg tolker derfor situasjonen slik: du kan trygt begynne med jerntabletter igjen om du selv ønsker det. Og bruk gjerne aminojern, hvis dette passer best for deg. Du og legen kan eventuelt gjenta 'forsøket' når situasjonen endrer seg litt, og i en periode der du har vært frisk, og hvor du har blodprøver som du kan stole litt mer på. Sørg for at du gjenopptar oppfølgingen hos legen din når muligheten byr seg - dagens nyheter tyder på at landet åpner sakte opp igjen fra 20.-27. april, så du kan undersøke muligheten for en konsultasjon eller blodprøve etter dette. 


Selv om du påpeker at du spiser variert så hadde jeg ikke vært mye til klinisk ernæringsfysiolog hvis ikke jeg kort nevnte viktigheten av god ernæringsstatus for jernlagrene. Derfor, kort om ernæring og jern. Den aller viktigste faktoren for å få i seg nok jern fra kostholdet er å spise nok energi. Jo mer mat og energi man spiser, jo mer jern spiser man også. Akkurat som for protein og andre næringsstoffer. Og jo mer utholdenhetsidrett man driver med, jo lettere er det å få mangel på energi (og jern). Derfor: spis nok mat. Videre er det viktig å få i seg matvarer som inneholder jern, slik som kjøttprodukter, inkludert ytrefilet, biff, lam, kylling, og kjøttpålegg som leverpostei (gjerne lettvarianter med mindre mettet fett, slik som Vita postei). Vegetabilske matvarer med mye jern er for eksempel bønner, grovt brød og grønne grønnsaker. Tine Junior brunost inneholder også en god del jern. Husk at sukker kan ta opp mye energi uten å tilføre jern og andre næringsstoffer. Kaffe og te hemmer opptak av jern i tarmen, og kan med fordel kuttes ned på eller inntas utenom måltidene. Drikk gjerne ett glass appelsinjuice til minst ett brødmåltid om dagen, og ha gjerne en frukt til frokost, lunsj og kvelds. Da øker inntaket av vitamin C til måltidene, og dette øker opptaket av jern fra de vegetabilske matvarekildene. 


Håper dette var til hjelp. Lykke til! 


Hilsen Jacob