Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Lav forbrenning ved spiseforstyrrelser

Spørsmål

Jeg er en kvinne i slutten av 20-årene som i ca 10 år har slitt med spiseforstyrrelse, hvor jeg både har overspist og underspist i ulike perioder. Har fått kognitiv terapi for å endre synet på mat, som har hjulpet litt. På det laveste har jeg veid 40 kg, det høyeste 55 kg. Idealvekten min er et sted mellom 48-50 kg. Siden sommeren 2019 har vekten vært stabil på 45 kg med følgende kosthold: Frokost kl 10: 2-3 knekkebrød med mager tubeost (eller cottage cheese) og skinke, eller frokostblanding med skummet melk (weetabix og bare bra supergranola). Lunsj kl 14-15: Nesten 2 dl store havregryn kokt på vann og melk, en neve mandler og smørøye. Mellommåltid kl 16-18: 1 knekkebrød med cottage cheese og skinke + en frukt Middag kl 19: 1 porsjon kylling/svin/fisk med poteter/ris/pasta, grønnsaker og brun saus. Snacks i 20 tiden - 1 lompe og en neve nøtter. Kvelds kl 21-22: 1 lite beger yoghurt og 2 skiver grovt brød med smør, ost og skinke. På den ene siden synes jeg det virker veldig lite, mens på en annen side virker det passelig for en med min høyde på 154 cm. Jeg går ikke rundt konstant sulten, men kan gjerne oppleve sult til tross for at jeg nettopp har spist uten å få oksehunger. Av aktivitet jogger jeg 1 mil 3 ganger i uken, og går tur på ca 2 timer de øvrige dagene. Ellers er jeg stillesittende på jobb og foran TV hjemme. Som en konsekvens av spiseforstyrrelsen har jeg spist etter klokken i flere måneder da jeg ikke har hatt normal sult-og metthetsfølelse. Det jeg lurer på er om kroppen min har utviklet lav forbrenning eller er i sparebluss, da jeg ikke går opp i vekt med nåværende kosthold. Samtidig har jeg en ambivalens til vektøkning da jeg har normal BMI samtidig som jeg må bruke XS og S i klær, samt kommentarer særlig fra mine foreldre som mener jeg er for tynn. Jeg lurer også på hva som skjer med kroppen og vekten dersom jeg faktisk når målet om 48-50 kg; må jeg da spise mindre igjen for å unngå videre vektoppgang?

Kvinne 29
Svar

Hei,

Det er veldig bra at du følger opp dette selv etter mange år. Spiseforstyrrelser går ikke over av seg selv; du må antakelig jobbe med dette i mange år, og være bevisst på at du kan få tilbakefall. Dette er noe du bør snakke jevnlig med legen og/eller behandleren din om. 


Jeg går rett til spørsmålene dine, og utdyper litt etter det. 


Har kroppen din utviklet lav forbrenning eller er i sparebluss? Det er vanskelig å si om kroppen din er i sparebluss. Men det som er helt sikkert er at forbrenninga di er lav, uansett om det skyldes sparebluss eller ei. Hvorfor? Fordi lav vekt gir lav forbrenning. Og motsatt så vil vektoppgang gi høyere forbrenning. Personer som veier lite forbrenner mindre enn personer som veier mer. De viktigste faktorene som påvirker forbrenninga di er alder, vekt og høyde. Av vekta er det særlig mengden muskler som har betydning. Så en effektiv måte å øke basalforbrenninga (forbrenninga/stoffskiftet i hvile) er å trene styrke, og slik øke muskelmassen. Utholdenhetstrening (som du driver med) fører til at forbrenninga øker akkurat når du holder på, men sammenlignet med styrketrening påvirker det ikke basalforbrenninga nevneverdig. Styrketrening har i tillegg en rekke andre fordeler, som jeg kommer tilbake til om litt. 


Hva skjer så hvis du kommer opp i 48-50 kg? Må du spise mindre for å unngå videre vektoppgang? Nei. Dette er veldig greit: kroppen vil ikke på magisk vis øke i vekt. Vekta går opp når vi inntar mer energi/kalorier enn vi forbrenner. Og som forklart så vil basalforbrenninga øke når vekta øker, slik at du også ‘tåler’ å spise mer mat uten å gå videre opp i vekt. Med andre ord: om du nå går opp i vekt noen få kilo, så vil ikke vekta plutselig kommer ut av kontroll og skyte i været. 


Jeg har i tillegg noen korte kommentarer til det du skriver. 


Først vil jeg si at jeg synes 48-50 kg er et fint mål – i alle fall i første omgang. Du kan trygt bevege deg inn på 50-tallet også. Jeg regner ut at din BMI nå er 19 kg/m2, og at din ‘idealvekt’, altså din vekt ved BMI 20-25 kg/m2, er 48-60 kg. Hele dette området er en sunn og fin vekt. Du har dermed større spillerom enn du kanskje selv tenker akkurat nå. 


Videre vil jeg si at du holder et relativt høyt aktivitetsnivå. på tross av inaktivitet i mellomperiodene. Det er fint å trene, men lav vekt og mye utholdenhetstrening er en noe uønsket kombinasjon. Jeg vil anbefale deg å vurdere å bytte å en økt eller to med styrketrening. Ta gjerne kontakt med ditt lokale treningssenter for å få hjelp med å komme i gang med styrketreningen. God og velfungerende muskulatur er helt avgjørende for at kroppen skal fungere optimalt. Ikke bare forebygger du sykdommer, sånn som beinskjørhet, men du påvirker også hjernen og den psykiske helsa i positiv retning. Sammen med en godt ernært kropp vil det legge til rette for god forebygging av tilbakefall av spiseforstyrrelsen. 


Når det er sagt vil jeg også legge til en annen ting. Treningssentre kan ofte virke mot sin hensikt, i det at man blir ‘overlatt til seg selv’, og må ha god motivasjon for å holde innsatsen oppe. Trening og fysisk aktivitet bør jo egentlig være lystbetont. Husk derfor at styrketrening kan også foregå i grupper, eller sammen med en kollega eller venninne. 


Til slutt vil jeg nevne at kostholdet ditt ser fint ut. Det er åpenbart at du kan mye om mat og ernæring, da du gjør mange gode valg i matveien. Det er ikke så mye guffe i knekkebrød, så velg gjerne mer brød. Øk gjerne porsjonsstørrelsene litt for å legge til rette for å gå noe opp i vekt. Og selv om du velger magre varianter av pålegg og lignende, bruk gjerne primært melk i grøten, og som tørstedrikk. Velg gjerne fisk som pålegg, og ta gjerne tran. Du kan vurdere et multivitamin-tilskudd. Husk at selv om vekta og forbrenninga er lav er ofte behovet for næringsstoffer vanlig.


Håper dette hjelper deg litt videre på vei. 


Lykke til! 


Hilsen Jacob

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-