Kostholdsråd

Spørsmål

Jeg trenger råd ang vektnedgang . Jeg har de siste 2 årene spist karboredusert kost og har med dette redusert vekten fra 88kg til 80 kg. Og der har jeg stoppet opp . Jeg har prøvd å knipe inn på karbohydratene til ketogent kosthold, jeg har redusert på kaloriene, men det ser ut til at kroppen har nådd ett platå og det er forsåvidt helt greit . Men platået har nå vart i nesten 6 måneder! Hvordan kan jeg "lure" kroppen til å fortsette å tape vekt ? Jeg spiser max 50g karbohydrater om dagen og mellom 1300 og 1400kcal om dagen . Jeg er kvinne, 37 år , 169cm og altså 80 kg. Jeg har mål om å nå ca 70 kg for min helses skyld. Spiser 3 måltider pr dag i tillegg til periodisk fasting 5 dager i uken (16timer uten mat/ 8 timer med ) men kroppen virker fastlåst i sin egen vekt . Jeg øser ikke på med fett i kosten men spiser naturlig mat som ikke er bearbeidet ( ikke halvfabrikata og ikke sukker) .Mye grønnsaker.Men har gått helt tom for ideer , og håper på legens råd. Min fastlege blir spinnvill bare jeg nevner lavkarbo så jeg kan ikke diskutere dette med han . Jeg er forøvrig veldig fornøyd med kostholdet sådan for jeg har IBS og magen fungerer utmerket uten korn og mel. Går mye turer .Hva kan jeg gjøre annerledes ? Jeg har lett forhøyet blodtrykk og astma og GERD og trenger å nå normalvekt for helsa. Jeg går faktisk sakte ned med max 1200kcal men er redd det blir for lite næring og at senere vil få problemer med å ha ett normalt kosthold . Håper du har gode råd .Røyker ikke og drikker sjeldent . Ikke vært gravid.

Kvinne 37
Svar

Hei! Jeg må først og fremst si at du har vært veldig flink!. Lavkarbo er en diettform som er omdiskutert og det finnes lite evidens for dette. Dersom man har god erfaring og følelse av at det hjelper, er ingenting bedre enn detJeg er ingen ekspert på kostholdsråd. Vektnedgang/energiomsetning i kroppen forutsetter at energiinntaket er mindre enn energiforbruket. Økt fysisk aktivitet vil øke forbrenning/forbruk og kan i tillegg gi en positiv psykologisk faktor i form av velvære. Der har du noe å gå på. Øvelser på treningsstudio med personlig trener vil kunne være til hjelp. I tillegg kan forbruket av fiber kanskje erstatte noe av innholdet i maten. Det kan gi en metthetsfølelse. Gulrøtter, sukkererter mm. Fastlegen bør også kontrollere stoffskiftet da det kan være en underliggende faktor til at vekten ikke går ytterligere ned. Det finnes en rekke apper som kan brukes for å følge med på energiomsetningen i kroppen. Det kan være motiverende og nyttig.