image: Kosthold ved polymyalgia revmatika og osteoporose

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kosthold ved polymyalgia revmatika og osteoporose

Spørsmål

Hei Jacob Mitt spørsmål gjelder kosthold ved Polymyalgia revmatika (PMR) og osteoporose. PMR er en bindevevsbetennelse - autoimmun sykdom så vidt jeg har forstått. Jeg er 55 år og veldig sprek, aktiv og sterk. Normalvektig. Videre har jeg nylig fått diagnosen PMR.

Jeg vil prøve å unngå behandling med prednisolon, siden en bivirkning er benskjørhet - og benmålig viser at jeg også har osteoporose. (Prednisolon lindrer, men leger ikke sykdommen.) PMR "brenner ut" av seg selv etter en stund (vanligvis 1-5 år), og mitt spørsmål er om det er noe jeg gjennom kostholdet kan gjøre for å ta kverken på sykdommen raskere og styrke beinstrukturen min. Blir glad for ditt svar & råd.

Kvinne 55
Svar

Hei,

Det er flott at du tenker på hva kosthold og livsstilen kan bistå med i situasjonen din. Jeg kjenner dessverre ingen gode, spesifikke kostanbefalinger ved PMR, så rådene jeg kan gi deg for dette blir nokså generelle.

Medisiner

Jeg er enig i at det vil være gunstig å unngå kortisonbehandling, hvis det er mulig. Det er dine legers ansvar å vurdere tilleggssykdommer du eventuelt måtte ha og tilpasse behandlingen deretter, og i den sammenheng bør beinskjørhet absolutt være på radaren. Finnes det andre immundempende medisiner du kan bruke? Om det ikke finnes noen behandlingsalternativer enn prednisolon så kan det hende du responderer godt på en svært lav dose og eventuelt over en kort tidsperiode, så vær i dialog med behandlerne dine om dette. Normalt vil man også vurdere bisfosfonater (eller tilsvarende beinbevarende medisiner) for å forebygge kortisonindusert beinskjørhet, men igjen så er dette noe en spesialist vil vurdere. I dette tilfellet tror jeg en endokrinolog eller annen lege med spesialkompetanse på bensykdommer kan gjøre en god vurdering. Vurder også å be om henvisning til revmatolog, hvis du ikke allerede behandles hos én.

Tilskudd

Jeg vil anbefale deg et tilskudd med vitamin D og kalsium. Dette ville normalt blitt vurdert som forebyggende tiltak dersom du skulle gått på prednisolon selv uten beinskjørhet, så i ditt tilfelle er det trolig indikasjon uavhengig av om du begynner på prednisolon eller ei. Snakk med legen din om dette er noe du kan få på resept (Calcigran Forte).

Unngå å gå ned mye i vekt

Du skriver at du er normalvektig, sprek og sterk. Dette tar jeg som et veldig godt tegn. Det er viktig å unngå å gå for mye ned i vekt, da det vil gjøre kroppen dårligere stilt til å håndtere sykdommene (det er ugunstig – men vanlig – å gå ned i vekt både ved PMR og beinskjørhet).

Det finnes ingen kostholds- ‘quick fix’ for disse sykdommene, så jeg vil fraråde deg å følge eventuelle motedietter som måtte anbefales i media og rundt omkring. Motedietter er ofte unødvendig restriktive, og vil kunne føre til at du går ned i vekt når du helst ikke vil det. Kanskje anbefales det at du kutter ut melkeprodukter eller gluten, eller at all mat du spiser ikke må ha vært varmet opp over 40 grader – ingenting av dette vil hjelpe.

Anbefalinger for kosthold

Det som alltid fungerer, er å spise et normalt og variert kosthold innenfor anbefalingene. Spis gjerne mye frukt, bær, grønnsaker og fullkornsprodukter hver dag. Ha fisk til middag og som pålegg, både fet og mager fisk. Bytt ut kjøtt med belgvekster der det passer (alle typer bønner, linser, erter, og kikerter). Velg magre meieriprodukter og kjøttprodukter. Dropp smøret og de smørbaserte produktene til fordel for myke og flytende margariner og oljer. Vurder også å ta litt tran noen dager i uka (men dette må balanseres særlig med inntak av vitamin D fra tilskudd). Og avslutningsvis, kutt ned på alkoholinntaket; alkoholinntak øker risikoen for beinbrudd. En klinisk ernæringsfysiolog spesialisert på revmatiske sykdommer kan muligens hjelpe deg ytterligere med individrettede råd for akkurat din situasjon.

Fysisk aktivitet

I tillegg er det to andre livsstilsfaktorer som har mye å si for risikoen for beinbrudd: røyking og fysisk aktivitet. Du skriver ikke noe om røyking, men dersom du røyker så har du nå enda en grunn til å slutte. Fysisk aktivitet er selvfølgelig veldig viktig for å unngå videre beintap, forverring av beinskjørheten, og risikoen for brudd.

Av alle typer fysisk aktivitet du kan bedrive, vil jeg at du skal fokusere på styrketrening. Jeg kan anbefale å kontakte kyndige fagpersoner for individuell veiledning på beinskjørhetsvennlig styrketrening (fysioterapeut, kiropraktor eller personlig trener, for eksempel).

Lykke til!

Hilsen Jacob