image: Kosthold ved fettlever

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kosthold ved fettlever

Spørsmål

Jeg har spørsmål om kosthold når man har ikke-alkoholisert fettlever. Jeg begynte med et av Berit Nordstrands matkurs. Dette og påvirkning av en venn, førte til at jeg ble vegetarianer. Tilfeldigvis skjedde dette samtidig med noen legeundersøkelser som da viste at jeg har fettlever.

Legen var veldig kort om på dette og sa egentlig bare mindre fett, ost og egg. Men leser jo at egg inneholder kolin, som da skal fjerne kolestrol fra lever og er bra for leveren. Så lurer da på om jeg bør spise litt egg?

Har også lest at sukker ikke er bra for leveren. Drikker ikke sukkerdrikker, men hva med frukt og bær?

Har lest argumenter for og i mot om kaffe, men drikker en 3-4 kopper om dagen.

Hva med mel og brød? Baker grovbrød av spelt og diverse frø selv.

Drikker lite alkohol.

Har gått ned 10 kg siden jeg fikk påvist fettlever i fjor høst. Er ca 185 cm høy og veier nå rundt en 94 kg.

Begynner i disse dager på et kosthold og treningsopplegg for å bli å gå ned noe mer i vekt og for å bli fysisk sterkere. Men trenger litt mer hjelp til kosholdet. Føler jeg våkner ofte i løpet av natten, men vet ikke om det har noe med dette å gjøre.

Har jobba 3-skift i 5 år. Vi rullerte faktisk gal vei sånn helsemessig. Så kroppen var egentlig i nattmodus 2 uker på rad og så 1 uke dag. Jobber nå 2 skift, 2 uker dag og 4 dager kveld (fram til 00.00 pga korona).

Mann 41
Svar

Hei,

Det er strålende at du ønsker å gjøre litt forbedringer i kostholdet ditt! Fettlever høres litt skummelt ut, men det er heldigvis mye du kan gjøre for å få leveren tilbake i god stand.

Det er kjempebra at du har gått ned i vekt! Vektreduksjon er ett av de viktigste tiltakene man kan gjøre for å normalisere en fettlever. Det vil derfor ikke overraske meg dersom fettleveren du tidligere hadde allerede har gått tilbake. Du har dermed allerede oppnådd noe veldig viktig. Alle tiltakene du nå gjør med kosthold og fysisk aktivitet vil hjelpe deg veldig godt på vei slik at du klarer å opprettholde denne vektnedgangen. Fysisk aktivitet er særlig viktig, både styrketrening og utholdenhetstrening vil kunne være bra (på hver sin måte).

Husk at når du kutter ut hele matvaregrupper fra kostholdet så er det viktig å sørge for at man får i seg de nødvendige næringsstoffene på annet vis. Vegetarkosthold kan absolutt være bra for helsa, men krever en god del kunnskap, særlig hvis man kutter ut veldig mange matvaregrupper.

Du nevner noen spesifikke matvarer:

- Egg. I utgangspunktet er det ikke noe i egg som du ikke får fra andre matvarer, sånn som kolin og andre næringsstoffer. Men jeg synes det er helt uproblematisk og fint å spise et par egg i uka, inkludert egg i matlagingen. Det synes jeg du skal kunne unne deg (særlig hvis det er noe du gjerne ønsker!).

- Sukker. Riktig – for mye sukker er ikke bra for leveren, så det er lurt å kutte ut særlig brus (slik at allerede gjør). Du skal fortsette å spise frukt, bær og grønnsaker. Dette fruktsukkeret er ikke skadelig i det hele tatt. Derimot vil frukt, bær og grønnsaker være utelukkende bra for deg.

- Kaffe. Vanlig inntak av kaffe, omkring tre-fire kopper om dagen, er helt uproblematisk, så lenge dette ikke forstyrrer skiftarbeidet (?). Det er for eksempel velkjent at dersom du ikke har så mye koffein i blodet vil du raskere sovne inn når du først har anledning til det. Tenk derfor gjerne på når på døgnet du drikker kaffen din. Når det er sagt: når det gjelder kaffe så vil jeg at du skal holde deg hovedsakelig til kaffe som er filtrert med vanlig kaffefilter (papirfilter). Kaffe som ikke er filtrert vil kunne være skadelig fordi det da vil inneholde fettstoffer som øker triglyseridene (fett) og kolesterolet i blodet. Det er blitt relativt mye mer vanlig med ufiltrert kaffe nå om dagen, blant annet på grunn av nye og stilige kaffemaskiner. Men dette er altså ikke å anbefale.

- Mel og brød. Bruk fortrinnsvis grove mel og brødtyper, og bruk gjerne hele korn også hvis du baker. Dette er veldig bra. Fint og siktet mel (søt bakst), derimot, trenger du ikke overdrive inntaket av. Dette metter lite, så det er lett å overspise. Dette er derfor mat til fest og spesielle anledninger.

- Alkohol. Det er flott at du ikke drikker så mye alkohol. Leveren din har veldig godt av å slippe å måtte håndtere alkoholen.

Husk at typen fett du spiser også påvirker helsa (og leveren). Velg hovedsakelig umettet fett i kostholdet:

- Matoljer, flytende- eller myk margarin

- Fet fisk

- Nøtter, mandler, frø og korn

- Avocado og oliven

- Majonesbaserte pålegg, pesto og oljebaserte leverposteier og dressinger

Dette er helt ypperlig å spise litt av hver dag, men ikke overdriv.

Den andre typen fett – hardt fett – kan du trygt kutte enda mer ned på:

- Velg magre meieriprodukter

- Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter

- Begrens inntaket av smør og margarin med mye mettet fett som Melange, Brelett og Bremykt

- Ikke spis så mye kaker, kjekt, hurtigmat, ferdigmat og snacks

Masse lykke til!

Hilsen Jacob

Illustrasjonsbilde øverst: Explode / Shutterstock / NTB