Kosthold ift kolesterol og hjerte- og karsykdom hos ung kvinne

Spørsmål

Min datter er snart 18 år. Vi har litt diskusjon om kostholdet nå om dagen etter at hennes far i alder av 59 fikk påvist angina som han har hatt i flere år. Det var nokså tett i kransarteriene. De valgte å stente, siden han har vært hjerteoperert før. Jeg vet han fikk målt høy lipoprotein A, rundt 800, og har hatt litt mage, men langtfra usunn. LDL har ikke vært spesielt høy. Nå fikk vår datter målt LDL på 4, 2 og totalkolestrol 5,4. Lipoprotein A var 166 hos henne. Det var tatt fastende. Legen lurer på å teste for familiær hyperkolestrolemi pga dette og faren hennes. Hun er vegetarianer, og spiser ikke mye, blir fort mett, men hennes ide om å være vegetarianer er taco- ( tortilla) lefser med ulikt innhold og vegetar kjøttdeig som er soyabasert. Det blir tortillalefser nokså ofte, og selv om disse nå er laget med solsikkeolje eller rapsolje, så er de jo holdbare i månedsvis, og da lurer jeg på om harsknet olje vil kunne bli til et uheldig fett, alla transfett ? Et annet spørsmål er vegetarkjøttdeig o.l som er soyabasert ? Hvordan er det i forhold til utvikling av arterosklerose. Min mann er veldig flink med mosjon og kost nå, men han har også en ide om at disse tingene er sunne. Hva tenker du ? Min datter vil gjerne spise det til alle ukedager, og det er ikke så lett for mor å argumentere. Hun er slank og ikke storspist, så det er litt rart at prøvene er litt høye. Hilsen mor.

Kvinne 18

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei,


Flott at dere tenker på hjertehelsa allerede fra barne- og ungdomsårene. Det er helt avgjørende at sunne vaner knyttet til hjertevennlig kosthold får satt rot tidlig, slik at dette fører til en lavere risiko for sykdom senere i livet. 


Jeg synes det er bra at legen vil utrede litt videre omkring familiær hyperkolesterolemi (FH). Dette er en tilstand som ikke kan behandles med kosthold og fysisk aktivitet alene, men hvor det er nødvendig med medisiner i tillegg. Det er vanlig å bruke statiner (kolesterolsenkende medisiner) fra tidlig i livet, dersom man har dette. Det er også vanlig å bruke statiner hvis man har høy lipoprotein A (Lp[a]). 


Over til de konkrete spørsmålene dine: 


- Lefser: oljen som disse er laget på vil nok harskne og bli farlig. Dere kan trygt spise dette. Velg helst de grove variantene.

- Vegetarkjøttdeig: dette er et flott alternativ til vanlig kjøttdeig/karbonadedeig/kyllingkjøttdeig. 


Om man skal spise dette dag ut og dag inn, det er en annen sak. Det er alltid bra med variasjon i kostholdet, og jeg vil nok anbefale dere å tilstrebe variasjon i kostholdet "innenfor kostrådene" (se nedenfor), heller enn å snevre inn kostholdet på noen få matvarer dere tenker er "sunne". 


Man ikke spise et vegetarisk kosthold for å hindre hjerte- og karsykdom, men man kan gjøre det. Det som er viktig i forhold til forebygging av hjerte- og karsykdommer er å spise et hjertevennlig kosthold. Hva betyr så det? Jo, det betyr å spise et kosthold som hindrer at man utvikler forhøyede nivåer av risikofaktorer, og dermed aterosklerose og hjerte- og karsykdom. Vi snakker særlig om risikofaktorene som kalles dyslipidemi (forstyrrelser i omsetningen av fett i blodet, som høyt LDL-kolesterol, høye triglyserider/fettstoffer, eller høy Lp(a)), høyt blodtrykk, høyt blodsukker, og fett i mageregionen. (Det kan nevnes at andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer er for eksempel røyking, fysisk inaktivitet, og diverse psykososiale faktorer.)


På Helsenorge.no er det mye informasjon om de norske kostrådene som jeg vil anbefale dere å kikke på:  https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad


Se for eksempel på rådene som omhandler: 


1) grønnsaker, frukt og bær (selve hjørnesteinen i et hjertevennlig kosthold), 

2) meieriprodukter (melkefett kan øke kolesterolet; velg magre varianter), 

3) kjøttprodukter (fett fra kjøtt kan øke kolesterolet; velg magre varianter), 

4) spisefett (velg matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor hard margarin og smør), 

5) salt (salt kan øke blodtrykket; unngå salt så mye som mulig), 

6) fisk (fet fisk kan blant annet senke fettstoffene i blodet), 

7) sukker (et høyt inntak av sukker kan øke fettstoffene i blodet), 

8) grove kornprodukter (fullkorn og fiber kan stabilisere blodsukkeret og senke triglyseridene og kolesterolet)


Disse kostrådene (og resten av de norske kostrådene) vil senke eller normalisere ikke bare det skadelige LDL-kolesterolet, men alle risikofaktorene for hjerte- og karsykdom; i tillegg har de den heldige bivirkningen av de forebygger annen type sykdom, som overvekt/fedme, diabetes og kreft. 



Håper dere finner dette nyttig!


Lykke til!


Hilsen Jacob

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn