Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kan man spise seg til høyere forbrenning?

Spørsmål

Hei. I løpet av ett år gikk jeg opp ca. 15 kg på grunn av følelsesmessig ustabilitet, og tilegnet meg dermed dårlige vaner. Jeg begynte å slanke meg, men etter 4 kg stoppet det opp. Jeg hadde nok litt for dårlig tid og spiste for lite. I ca. 2-3 måneder har jeg nå spist 1000-1300 kcal om dagen, men vekten rikker seg ikke. Jeg blir heller ikke ofte sulten lenger. Dette tyder jo på lav forbrenning. Jeg lurte på hva jeg må gjøre nå for å øke forbrenningen igjen, uten å gå opp i vekt igjen?

Kvinne 20
Svar

Hei, 


Dette må være veldig frustrerende. Jeg har full forståelse for at du ønsker deg ned igjen til det som er din normalvekt, og den gode nyheten er at jeg absolutt har troen på at du får til nettopp det. 


Du skriver selv at du har identifisert noen områder som kanskje har bidratt til å få deg dit du er: dårlige vaner og dårlig med tid. Hvis dette igjen skyldes svingende følelser så er dette også en viktig observasjon som du har gjort. Er dette alvorlig? Da bør du nok vurdere å snakke med profesjonelle, synes jeg. Er det mindre alvorlig, noe du etter hvert håndterer fint selv, ja da kan du gå i gang med å jobbe vanene og tidsklemma. 


Hvordan så jobbe med vanene og tiden? Vaner er i all hovedsak rutiner som vi tilegner oss gjennom årenes løp, og som blir en del av oss. Det er en del av det som karakteriserer oss. Det handler om hva vi sier og gjør, som igjen stemmer ifra grunnholdningene våre. Vanene våre sitter derfor ofte ganske dypt, og det er naturlig nok vanskelig å endre dem. Allikevel er det absolutt mulig å gjøre nettopp det. Man kan identifisere en holdning som man ønsker å endre, og så tenker man gjennom hvordan man skal gjøre det. For eksempel så er det mange som ønsker å bli litt mer fysisk aktive, slik man kanskje var tidligere i livet. En måte å endre sin nåværende holdning til en mer ‘fysisk aktiv’-holdning er derfor å begynne og oppføre seg slik som fysisk aktive personer gjør. Anskaffe seg klær og utstyr som de bruker, sånn som drikkeflaske, treningstrøye, treningsshorts, og treningssokker. Hva man anskaffer seg kommer litt an på hvilken aktivitetsform man har lyst til å drive med, selvsagt. Og så må man sette av tid til å gjøre det fysisk aktive personer gjør, nemlig å være fysisk aktiv. Dette pågår typisk litt hver dag, eller utvalgte dager i uka, litt avhengig av hva man driver med. Deretter gjentar man dette ritualet over en periode, for eksempel noen måneder eller år. Plutselig er man blitt en som er fysisk aktiv. Tilsvarende kan man få seg andre vaner som for eksempel handler om kostholdet, men du skjønner poenget. 


Slanking er et litt dårlig begrep. Du snakker om å skulle gå ned til normalvekt og for deretter å bli værende der, og det handler om to perioder: vektreduksjonsperioden og vektopprettholdelsesperioden. Førstnevnte er overkommelig, sistnevnte er ofte vanskeligere. Men ikke umulig, og særlig ikke for deg: måten du skriver på gir inntrykk av at du har hatt høyere vekt bare en kort periode. Dette taler for at kroppen ikke har «vent seg til» den høyere vekta enda, som man ofte hører om. Og dette med at man da får lavere forbrenning ved vektnedgang er derfor ikke skrevet i stein. Med andre ord: det at du opplever problemer med vektnedgangen kan være lav forbrenning, men kan også være mange andre ting. Det er dessuten vanskelig å gjette seg til hva forbrenninga er. 


Men hva hvis det er lav forbrenning? Er det noe man kan gjøre? Det som gjelder er å spise normalt, verken for mye eller for lite, og være fysisk aktiv. Aktivitet er veldig gunstig for å få kroppen til å fungere godt. Sult- og metthetsreguleringen fungerer bra med gode rutiner, og det innebærer både regelmessig fysisk aktivitet, og regelmessige måltider. Jeg vil anbefale deg i alle fall tre hovedmåltider, og mellommåltider ved behov. Dette fungerer veldig godt når det følges. Spis mye grønnsaker, frukt og bær (til alle måltider), grove kornprodukter og fisk. Kutt ned på bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Spis magre meieriprodukter og magre kjøttprodukter. 


Kort forklart: det vi vet fungerer for at kroppen skal fungere er å være aktiv og spise variert og sunt. Fokuser på de viktige tingene, så vil vekta normalisere seg igjen. Jeg vil anbefale deg å droppe kaloritellingen, og veie deg maksimalt en gang i uka, ikke oftere. Ellers vil kaloriene og vekta ta uforholdsmessig stor plass i hverdagen din. 


Dette har jeg troen på at du får til. Masse lykke til!


Hilsen Jacob