Hvordan bli kvitt sukkeravhengighet

Spørsmål

Hei, Jeg tar kontakt i forbindelse med at jeg ønsker å bli kvitt det som føles ut som en avhengighet av sukker og karbohydrater. Det høres kanskje ut som en overdrivelse, men etter å ha forsøkt å redusere inntaket av sukker flere ganger så føles det sånn. Jeg kan gjerne spise godteri av ulike slag hver dag, og flere ganger daglig. Suget etter sukker blir aldri mindre, jeg kan spise det i det uendelige selv om jeg er mett fra "vanlig" mat. Det er aldri et tidspunkt hvor jeg ikke har intens lyst på godteri. Når jeg har prøvd å redusere sukkerinntaket får jeg det som føles ut som abstinenssymtopmer i form av kraftig hodepine, sterk indre uro, nedstemthet, slapphet, irritabilitet og en helt overveldende trang til å spise sukker. I disse tilfellene klarer jeg knapt å tenke på noe annet enn godteri. Jeg er med på at det å redusere sukkerinntak og "dårlige" karbohydrater vil kreve min egen viljestyrke og innsats, men har du noen råd for hvordan jeg skal gå frem for å klare det? Jeg har søkt høyt og lavt på internett for tips, og har prøvd kosttilskudd av krom (uten noen effekt), prøvd å spise mer proteiner ved hvert måltid, prøvd å spise frukt for å dempe søtsuget, prøvd å drikke sukkerfribrus for å dempe søtsuget. Jeg føler meg veldig demotivert for jeg har så lyst til å bli kvitt "avhengigheten" min, men hver gang jeg prøver føler jeg at abstinensene blir så veldig mye sterkere enn viljestyrken min. Er det noen kosttilskudd, råd eller fremgangsmåte for hvordan jeg kan gå frem for å redusere sukkerinntaket for å hjelpe viljestyrken min å holde ut? Hvor lang tid vil det ta for slike symptomer slippe når jeg reduserer sukkerinntaket? På forhånd takk for svar.

Kvinne 28
Svar

Hei.


Det er veldig bra at du tar tak i dette før det utvikler seg til et alvorlig helseproblem for deg. Et høyt inntak av sukker vil fortrenge annen næringsrik mat, og bidra til overvekt og fedme, og dårligere tannhelse. Men dette vet du vel. 


"Sukkeravhengighet" er noe du selv lager (og vedlikeholder) ved å spise sukker. Ved å kutte ut sukker forsvinner sukkeravhengigheten. Det er her ingen magisk kur, men du må kutte sukker tvert, og du må gjøre det helhjertet. Det er ingen mellomvei her - du kutter sukker, og du jobber deg gjennom "abstinensene". 


Men det hjelper med en plan!


Hvordan unngå sukker? Sukker finnes, som du sikkert vet, særlig i søtsaker (godteri, sjokolade), brus, søte og lyse/fine bakevarer, søte meieriprodukter, og saft og jus. Denne typen mat og drikke bidrar ikke med viktige næringsstoffer, og kan dermed kuttes tvert. Da får du masse plass til annen god mat og drikke. 


Hvordan skal du takle sukker-risikosituasjonene? I begynnelsen kan det hende du klarer å kutte sukker i løpet av hverdagene. Men hva så med bursdager, besøk, høytider, sommerferien, helger, kantina på jobben? Alle kan være risikosituasjoner hvor det kan være fristende å spise sukker. Det kan være nyttig å planlegge situasjonene, og vite hvordan du skal håndtere dem. Det hjelper om folk rundt deg vet at du ønsker å jobbe med dette, og slik kan legge til rette for at du kan velge noe mat og drikke uten sukker i seg.


Hvordan skal du håndtere plutselig trang til å spise noe søtt? Plutselig trang til å spise noe søtt skyldes ofte lavt blodsukker. Inntak av sukker fører til rask blodsukkerstigning, raskt blodsukkerfall, ny trang til å spise sukker, og syklusen gjentar seg. Og dette er en syklus man kommer ut av primært ved å spise vanlig mat med langsomme karbohydrater (neste avsnitt). Det kan legges til at trangen til å spise noe søtt ofte går raskt over igjen. Har du plutselig lyst på noe søtt, gi deg selv en viss tid, for eksempel 15-30 minutter, der du må gjøre noe som opptar oppmerksomheten din. For eksempel en kort gåtur. Uansett hva du velger å gjøre så kan dette medføre at fokus flyttes tilstrekkelig vekk fra tanken på søtsaker. 


Så hva skal du spise i hverdagen? Da vil jeg anbefale deg å fokusere på et normalt kosthold. Frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter og fullkornsprodukter, og belgvekster (linser, bønner, kikerter og erter) er alle svært gode kilder til grove karbohydrater og fiber. Disse gir langsom blodsukkerstigning, og en god og lang metthetsfølelse. I tillegg kan du trygt spise nøtter, fet og mager fisk, og magre meieri- og kjøttprodukter. Bruk også rikelig med sunt fett i maten du spiser. Bruk oljer og oljebaserte produkter, sånn som majonespålegg, og myk og flytende plantemargarin. Kosttilskudd er unødvendig. 


Selv om jeg sier at det er lurt med en plan, er det ikke en hvilepute: det er helt avgjørende at du begynner med disse endringene umiddelbart. Du trenger ikke vente til helga er over, og hverdagen er i gang. Dette begynner nå. 


Masse lykke til! Jeg har fullstendig tro på at du klarer dette.


Hilsen Jacob