image: Godteri og snacks med mindre kalorier?

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Godteri og snacks med mindre kalorier?

Spørsmål

Hei, jeg og min sønn er sunne og friske, vi trener hver dag og spiser stor sett sunt. Vi er imidlertid begge veldig glad i søtsaker. Jeg vet at man kan kutte ut, erstatte godis med andre ting etc. Vi jobber med den saken også, men jeg lurer i tillegg på om det finnes noen form for godteri eller snacks som er litt mindre kalori-rikt enn «vanlig» sjokolade og smågodt? Vet det finnes sukkerfritt, men jeg ønsker å få tips om noe som ikke er helt krise, hvis man vil kose seg midt i uka?

Kvinne 46
Svar

Hei,

Dette er et godt og ærlig spørsmål! Jeg er helt sikker på at det er mange som tenker på det samme som deg.

Kort fortalt så finnes det ingen snarveier her. Det beste er å kutte ned på mengden søtsaker i løpet av uka, og heller være flink til å la lørdagsgodt være lørdagsgodt. Søtsaker tar fort opp en god del plass i kostholdet (det inneholder jo som regel mye energi/kalorier), og det går dermed på bekostning av vanlig mat. Dette er ikke ønskelig. Jeg pleier å ha en tommelfingerregel om at det er fint å unne seg opptil 100 gram med søtsaker i uka (inkludert drikke). Dette er ikke mye. Men det vil bidra til god vektkontroll og helse generelt. Og det gir også en mye bedre sult- og metthetsregulering (når man ikke spiser seg mett på søtsaker skjønner man hvor mye man egentlig kan spise av vanlig mat). Behovet for søtsaker (i hverdagen) skyldes hos noen at man har spist litt lite av vanlig mat, og at man er litt sulten, og tolker disse signalene som lyst på noe søtt. Dette kan typisk skje hvis man er nettopp en som trener og er aktiv og har et litt høyere energibehov.

Uansett, til spørsmålet ditt. Hva anbefaler jeg av søtsaker når du først skal spise det? På den ene siden så tenker jeg at hvis du først skal spise søtsaker, så skal du velge det du har mest lyst på, men at du da ikke spiser dette så ofte. Hvis Troika er din greie, ja da skal du spise Troika på lørdag (og den skal du ikke skamme deg over). På den annen side så kan man, som du er inne på, velge søtsaker som ikke inneholder så mye kalorier, for eksempel ved at det ikke veier så mye. Her er typisk skumgodteri, godteri med gelé, og sukkerfrie varianter fine. Disse inneholder som regel også litt mindre mettet fett fra sjokolade. Hvis sjokolade er din greie, så kan det hende at noen biter mørk sjokolade raskere gir deg 'det du trenger' enn klassisk melkesjokolade, som det er lettere å overspise.

Du nevner at dere er aktive og trener, noe som selvfølgelig hjelper. Når man er aktiv så 'har man litt mer å gå på' i forhold til denne typen unødvendig energi/kalorier fra søtsaker. Sånn sett er fysisk aktivitet en veldig viktig faktor som forebygger vektoppgang og helseproblemer knyttet til overvekt. Når vi lever i et fedmedannende samfunn så gjelder det å legge til seg vaner som beskytter mot den jevne vektoppgangen de fleste opplever gjennom livet, og nettopp fysisk aktivitet og bevissthet rundt inntak av søtsaker i hverdagen er to gode vaner i så måte.

Lykke til!

Hilsen Jacob

LES OGSÅ: Hvor mye sukker er greit å spise?

Illustrasjonsbilde øverst: k.nykyforova / Shutterstock / NTB