Er tilskudd av vitamin K2 nødvendig for veganere?

Spørsmål

Jeg har vært veganer i ca et år. Jeg tar tilskudd av vitamin b12, vitamin d3, jod og omega 3 fra alger. Spørsmålet mitt er om det er nødvendig å ta tilskudd av vitamin k2, i og med at dette er en vitamin som finnes i ganske få veganske matvarer som er vanlig å spise her i Norge?

Kvinne 19

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei,


Det er bra at du er obs på kosttilskudd når du spiser et vegansk kosthold: det er ikke mulig å få i seg alle essensielle næringsstoffer med et såpass restriktivt kosthold, og da må du helt korrekt få i deg noen næringsstoffer fra tilskudd. Dette er selvfølgelig særlig viktig når du er kvinne i fertil alder, og ønsker å legge til rette for så god helse for deg selv og fremtidige generasjoner som mulig. 


Jeg går rett til spørsmålet ditt. Trenger du vitamin K2? Nei, trolig ikke. Vitamin K2 kalles menakinon, og er en av flere varianter vitamin K som finnes naturlig i forskjellige matvarer. Alle K-vitaminene har "vitamin K-aktivitet", som det så fint heter. Vitamin K2 produseres av bakterier og finnes derfor i en del animalske matvarer, som lever, kjøtt, eggeplomme og meieriprodukter. Altså ikke typiske vegetar-matvarer. Men vitamin K1 (fyllokinon) produseres av planter og finnes derfor blant annet i grønne bladgrønnsaker, vegetabilske oljer og produkter laget på disse oljene. Typiske matvarer i et vegetar-kosthold. 


Dessverre kjenner vi ikke til hvor mye vitamin K vi trenger i kostholdet, så vi har per i dag ingen spesifikk anbefaling for vitamin K-inntak, verken for fyllokinon eller menakinon. Det er derfor heller ikke kjent om vegetarianere eller veganere må ta tilskudd av vitamin K. 


Men hvilke næringsstoffer er det du trenger? Sjekk hva Helsenorge skriver:  https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/pass-pa-naringsstoffer-vegetar. Jeg vil anbefale deg å lese denne artikkelen grundig.


Her trekker de frem følgende næringsstoffer: 


- Vitamin B12

- Kalsium

- Jod

- D-vitamin 

- Vitamin B2 og B6

- Jern, sink og selen

- Protein og omega-3-fettsyrer


Når du leser gjennom så ser du at man helt fint kan dekke mange næringsstoffer ved å være påpasselig på å spise næringsrik mat. Dette er en mer krevende løsning enn å inkludere noe melk, egg, kjøtt og fisk i kostholdet såklart, men det går an. 


Noen av disse, derimot, er det særlig vanskelig å dekke selv om du spiser et "perfekt veganske kosthold". Det gjelder særlig vitamin B12, jod og D-vitamin. Disse bør inntas i form av tilskudd. Jeg ville vært forsiktig med alger (for eksempel varianter av algemel) som kilde til jod, da disse kan variere veldig i jodinnhold. Velg heller et trygt tilskudd som man vet nøyaktig hvor mye inneholder. Man skal ikke ha for mye heller, da det kan være skadelig


I praksis er det lurt å være på sikre siden. Et multivitamin- og mineraltilskudd som inneholder en god blanding av diverse næringsstoffer er trygt (les: tryggere enn alger). Sørg for at det inneholder disse næringsstoffene vi her har diskutert. (Tilskuddet kan godt også inneholde vitamin K, men det er ikke derfor du tar det!)


Håper dette var til hjelp!


Lykke til!


Jacob

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-