Hvem trenger vitamin D-tilskudd?

De fleste trenger ikke vitamin D-tilskudd, men enkelte grupper kan stå i fare for å utvikle vitamin D-mangel.

VITAMIN D: En av de viktigste funksjonene til vitamin D er å sikre at nok kalsium tas opp fra tarmen, i tillegg til å forebygge risiko for beinskjørhet. FOTO: NTB Scanpix
VITAMIN D: En av de viktigste funksjonene til vitamin D er å sikre at nok kalsium tas opp fra tarmen, i tillegg til å forebygge risiko for beinskjørhet. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Vitamin D er et fettløselig vitamin som dannes i kroppen når vi får sollys på oss. Det kan også tas opp i kroppen om man spiser mat som inneholder vitaminet, eller gjennom kosttilskudd.

En av de viktigste funksjonene til vitamin D er å sikre at nok kalsium tas opp fra tarmen, i tillegg til å forebygge risiko for beinskjørhet.

Vitamin D finnes i fet fisk, tran og i enkelte typer margarin og smør, hvor det har blitt tilsatt. Det er ikke alle som får i seg nok vitamin D via kosten eller fra sollys, derfor kan det være nødvendig med kosttilskudd.

Kosttilskudd skal bare brukes for personer som trenger det. Det er ikke noe som anbefales for befolkningen generelt, sier Jacob Juel Christensen, klinisk ernæringsfysiolog.

Ifølge Christensen kan enkelte grupper være utsatt for å få for lite vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Disse kan ha behov for vitamin D-tilskudd

  • Eldre som spiser lite
  • Personer med dårlig immunforsvar (for eksempel ved kreftbehandling)
  • Personer med sykdom i mage-tarmkanalen, eller som har fjernet deler av denne
  • Personer med alvorlig matallergi
  • Personer med snevert kosthold
  • Personer med spisevansker
  • Det er lurt å være obs på inntaket av vitamin D når vi ikke eksponerer huden så mye i sola, slik som hele vinterhalvåret, sier Christensen.

Små barn skal ha vitamin D-tilskudd

Spedbarn og småbarn skal ha tilskudd av vitamin D. Fra fire ukers alder skal spedbarn ha cirka 10 mikrogram vitamin D per dag.

– Tran eller D-vitamindråper kan brukes. For barn generelt kan det være nødvendig med tilskudd om barnet har allergi eller sykdom, eller spiser små mengder og lite variert mat, sier Christensen.

Jacob Juel Christensen, klinisk ernæringsfysiolog og forsker. Foto: Lommelegen.no
Jacob Juel Christensen, klinisk ernæringsfysiolog og forsker. Foto: Lommelegen.no Vis mer

Veganere og vegetarianere

Vegetarianere og veganere, vil være mer utsatt for å få D-vitaminmangel, da de ikke spiser de typiske matvarene som inneholder vitamin D, og heller ikke bruker tran. Et alternativ for disse personene er tabletter eller et omega 3-tilskudd fra Nycoplus, som er basert på algeolje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan redusere dødelighet hos personer med hjerte- og karsykdommer

Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssykehus foretok en undersøkelse tidligere i år, som viste at personer med hjerte- og karsykdommer, som hadde normale vitamin D-nivåer, kunne redusere dødeligheten med 30 prosent.

Personer som hadde for lave, eller for høye, nivåer av vitamin D, hadde større risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer.

PROFESSOR I KLINISK ERNÆRING: Jutte Dierkes. FOTO: UiB
PROFESSOR I KLINISK ERNÆRING: Jutte Dierkes. FOTO: UiB Vis mer

– Undersøkelsen tyder på at det kan være en viktig faktor, men dette vet vi ikke med sikkerhet. Men vi vil uansett anbefale alle å være bevisst på inntaket av vitamin D, sier Jutta Dierkes, professor i klinisk ernæring ved Universitetet i Bergen, og leder av studien.

De fleste av oss har vært mye ute i det strålende sommerværet vi har hatt i år, og derfor er D-vitaminlagrene fylt opp.

– Akkurat nå har vi de høyeste nivåene av vitamin D gjennom hele året. Når det lønner seg å måle D-vitaminnivåene er vanskelig å si, men månedene de er på bunn, er i februar og mars. Det betyr ikke nødvendigvis at du er nødt til å starte med D-vitamintilskudd, så lenge du får i deg nok via kostholdet.

LEGESVAR: Hvorfor får man for lite vitamin D?

Spesielt eldre bør passe på å få i seg nok vitamin D

Dierkes sier at eldre mennesker bør være mer påpasselige med å få i seg D-vitamin.

– Ettersom D-vitaminmangel er koblet til beinskjørhet, er det viktig at eldre får i seg nok. Men ifølge våre undersøkelser er de fleste veldig flinke til å ta tran, og derfor har de gode nivåer av vitamin D.

Ettersom vi bor i Norge, og har lite grunnlag for å få D-vitamin via solen i løpet av vintermånedene, har mange en oppfatning av at det er nødvendig å ta kosttilskudd. Men målinger viser noe annet.

– Antall målinger av vitamin D har økt betydelig, fordi det har vært mye fokus på vitamin D blant forskere og i media. Nordmenn har, sammenlignet med andre europeiske land, ganske bra vitamin D-nivå, fordi vi spiser mye fisk, er mye ute på tur og er vant til å ta tran om vinteren, sier Dierkes.

Dersom du allikevel er bekymret for om du får i deg nok D-vitamin, og får påvist lave nivåer hos legen, bør du vente noen uker før du sjekker at nivåene har steget.

LURER DU PÅ NOE?

Spør en av våre leger.
Jacob Juel Christensen

Jacob Juel Christensen

KOST OG ERNÆRING

Send inn spørsmål

– Du bør vente minst åtte uker før du tar nye blodprøver – jeg ville tatt nye tester etter 12 uker, da skal nivået være stabilt.

Kan man få i seg for mye vitamin D? Ifølge Christensen er alle de fettløselige vitaminene (vitamin A, vitamin D, vitamin E, vitamin K) er litt «skumlere» i høye doser, sammenlignet med de vannløselige vitaminene (vitamin B, vitamin C), fordi de kan samle seg opp i kroppen.

– Vitamin D kan i høye doser føre til høyt nivå av kalsium i blodet. Dette kan feste seg i forskjellige vev, blant annet i nyrene, noe som da vil kunne bidra til nyresvikt. Høye doser vitamin D kan muligens også bidra til enkelte typer kreft, sier han.

LEGESVAR: Påvirker andre kosttilskudd opptaket av vitamin D?