6 matvaner som kan forebygge kreft

Flere matvaner kan påvirke fremtidig risiko for kreft. Særlig ved en krefttype kan kosthold ha stor betydning.

MINDRE OG MER: Reduser prossesert kjøtt og spis mer fiber er to av rådene. Foto: Nataliya Arzamasova / nblx / Shutterstock / NTB
MINDRE OG MER: Reduser prossesert kjøtt og spis mer fiber er to av rådene. Foto: Nataliya Arzamasova / nblx / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Oppdaterte tall fra kreftregisteret viser at årlig får rundt 35 tusen nordmenn en kreftdiagnose. Mens hyppigheten av noen typer kreftformer er synkende blir andre vanligere og vanligere.

En av kreftformen med økende forekomst er tarmkreft, hele 3 ganger så mange nordmenn får denne diagnosen nå sammenlignet med for 60 år siden. Mye tyder på at denne økningen henger sammen med endringer i kostholdet vårt. Kan vi forebygge kreft ved å endre hva vi spiser?

Mange kostholdsråd er udokumenterte

Kosthold er blitt svært aktuelt de siste årene og noe mange har stor interesse for. Det gjelder ikke bare forskere og fagfolk, men også hos mange useriøse aktører. Påstandene rundt kreft og kosthold er mange og ofte overdrevne. Vær kritisk til påstander om mirakelkurer, eller at enkelte matvarer har dramatiske effekter.

Lommelegen har tidligere skrevet om at alternativ behandling kan øke dødeligheten ved kreft.

Selv om kosthold kan påvirke risikoen for kreft så er ikke matvaner hovedårsaken til kreftsykdom. Kosthold er en av mange potensielle risikofaktorer, eller beskyttende faktorer.

Andre viktige faktorer er gener, alder, røyking, sol, virus og forebyggende behandling. For eksempel beskytter HPV-vaksinen mot kreft.

1: Mindre rødt kjøtt

Vi har i dag sikker kunnskap om at rødt kjøtt øker risikoen for kreft, da spesifikt tarmkreft (kolorektalkreft).

Verdens helseorganisasjon sitt forskningsinstitutt for kreft, International Agency for Research on Cancer, klassifiserer prosessert kjøtt som ett gruppe 1 karsinogen i likhet med røyking. Det betyr at det er sikkert kreftfremkallende. Prosessert kjøtt betyr kjøtt som er bearbeidet, som saltet, røkt eller tilsatt nitritt. Dette gjelder for eksempel bacon, pølser, spekeskinke, salami eller kjøttdeig som er tilsatt salt.

Mens ubehandlet, rødt kjøtt er klassifisert som antagelig kreftfremkallende. Rødt kjøtt er storfe, lam, svin og geit.

En reduksjon i inntaket av bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt er en del av de offisielle norske kostholdsrådene, det medfører flere helsefordeler, hvorav en av dem altså er lavere kreftrisiko.

2: Mer fiber

Økt mengde fiber i kostholdet kan i likhet med redusert kjøttinntak redusere risikoen for tarmkreft. Forskning har vist at å øke inntaket av fiber med 10 gram daglig kan redusere risikoen så mye som 9%. Du kan øke inntaket av fiber med å spise mer grove kornprodukter, frukt, grønnsaker eller ta et fibertilskudd.

Les også: Kostfiber - kroppens feiekost

3: Velg magre meieriprodukter

Flere studier har vist at kvinner som spiser mer magre meieriprodukter har redusert risiko for brystkreft sammenlignet med kvinner som spiser mindre slike produkter. Et økt inntak av kalsium og D-vitamin har også vist en sammenheng med en redusert risiko. Effekten ses kun hos kvinner før overgangsalderen. Resultatene er usikre og det trengs mer forskning på området. Norske kostholdsråd anbefaler uansett å velge magre meieriprodukter. Disse har jevnt over mindre kalorier, mindre mettet fett og et høyere proteininnhold.

4: Kaffe med god samvittighet

Nordmenn er på verdenstoppen i kaffedrikking, så en potensiell sammenheng mellom kaffeinntak og kreft bør ha stor interesse for oss. Kaffe er blitt foreslått som både en risikofaktor og en beskyttende faktor for flere kreftformer. Det er foreløpig ikke funnet noen slik sikker sammenheng. Flere studier har imidlertid vist en mulig beskyttende effekt mot livmorkreft og leverkreft. Både kaffe med koffein og uten koffein viste denne effekten.

5: Frukt og grønnsaker kan være gunstig

At frukt og grønnsaker skal ha en mirakuløs effekt mot kreft er en vanlig og udokumentert påstand. Som tidligere nevnt inneholder frukt og grønnsaker mye fiber, som forebygger tarmkreft. Men bortsett fra denne effekten er bevisene svake.

En stor studie av 500 tusen europeere fant at 200 gram ekstra frukt og grønt daglig reduserte risikoen for all kreft med 3%. Effekten var så lav at resultatene er usikre.

Minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag er anbefalt i de norske kostrådene på bakgrunn av en rekke andre helsefordeler.

6: Spis riktig mengde

Sykelig overvekt er en risikofaktor for en lang rekke sykdommer, deriblant kreft. Det ses en sammenheng mellom fedme og hele 13 ulike kreftformer. Vektnedgang kan redusere denne risikoen. Et balansert kosthold for å unngå overvekt kan derfor være et viktig tiltak for å forebygge kreftrisiko. Les også: Hva er overvekt?

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer