Helse: Det finnes mange metoder du kan bruke for å sjekke egen helsetilstand, men noen er mer nøyaktige enn andre. Foto: NTB Scanpix
Helse: Det finnes mange metoder du kan bruke for å sjekke egen helsetilstand, men noen er mer nøyaktige enn andre. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Seks tall som har betydning for helsa

Mange er opptatt av å ta vare på helsa, enten man ser på vekt, regner ut BMI, eller bruker målebånd. Ekspertene forteller deg hvilke tall du bør fokusere på.

Det finnes mange meninger om hva som er viktig for helsa vår, og det kan være lett å bli forvirret. Noen tall er viktigere enn andre – hva bør du egentlig følge med på?

1. BMI

Jøran Hjelmesæth, professor og senterleder ved Senter for sykelig overvekt ved sykehuset i Vestfold, og leder for Nasjonalt råd for ernæring, mener at BMI er et meget godt indirekte mål på grad av overvekt og fedme.

- De aller fleste som har BMI 30 eller mer har helseskadelig fedme med økt risiko for hjerte- karsykdom, kreftsykdom og for tidlig død.

2. Vekt

image: 10 enkle råd for å gå ned i vekt

10 enkle råd for å gå ned i vekt

Hjelmesæth forklarer at personer som er normalvektige, og har BMI på under 25, ikke trenger å bekymre seg for fremtidig sykdom, men fokusere på forebygging av overvekt ved å spise slik som anbefales i norske kostråd, og gjerne være i fysisk aktivitet 30 minutter hver dag.

- De som har overvekt, altså BMI på mellom 25 og 29,9, og ellers er helt friske uten «livsstilssykdom» i familien, bør fokusere på å forebygge fedme, ved å spise etter norske kostråd, og gjerne være i fysisk aktivitet daglig. De som har fedme (BMI 30 eller mer) bør nøye vurdere vektreduksjon for å redusere risikoen for fremtidig sykdom og for tidlig død.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Professor og lege: Jøran Hjelmesæth. Foto: Sykehuset i Vestfold
Professor og lege: Jøran Hjelmesæth. Foto: Sykehuset i Vestfold Vis mer

3. Midje-hofte-ratio

- Midje-hofteratio kan være litt vanskelig å forstå for folk flest, men det går ut på å måle midjeomkretsen riktig, og deretter hofteomkretsen, sier Hjelmesæth.

For å finne riktig midjemål skal man måle midt mellom øverste del av hoftekammen, og laveste del av det nederste ribbeinet – parallelt med gulvet. Hoftemål måles der hofta er bredest.

Midje-hofteratio: Dette bildet viser hvordan man skal måle. Bildet er lånt fra boken Indremedisin I og II.
Midje-hofteratio: Dette bildet viser hvordan man skal måle. Bildet er lånt fra boken Indremedisin I og II. Vis mer

4. Midjemål

Hjelmesæth forklarer at det er enklere å måle midjemål alene, og at det er et godt indirekte mål på mengden bukfett (fettet mellom innvollene).

- Bukfettet er mer skadelig enn underhudsfettet, og midjemålet kan derfor brukes i tillegg til BMI for å vurdere risiko for fremtidig sykdom, og for å vurdere hvilke tiltak som kan igangsettes.

Risikoen for hjerte- karsykdom øker betydelig ved midjemål større eller lik 102 cm (menn) og 88 cm (kvinner), ifølge Hjelmesæth.

- Vekttap gir rask reduksjon i midjemålet, og trening kan redusere midjemålet, og dermed mengden bukfett, uten vektreduksjon.

5. Blodtrykk og blodsukker

image: Normal vekt, overvekt eller fedme?

Normal vekt, overvekt eller fedme?

120/80 eller lavere, regnes som optimalt blodtrykk, ifølge Jørgen Gravning, overlege ved Hjertemedisinsk avdeling, ved Oslo universitetssykehus. Han er også forfatter av boken «Ditt fantastiske hjerte».

- Blodtrykk som er innenfor det vi anser som normalt, er opp til 140/90. Dersom blodtrykket er høyere, graderer man ulike stadier av høyt blodtrykk. Ved normalt blodtrykk, kan du ta en ny test etter fem til 10 år, sier Gravning.

Langtidsblodsukkeret kan bestemmes med en blodprøve. Forhøyede verdier over 6,5 prosent tyder på diabetes type 2, ifølge Gravning.

6. Kolesterol

Det antas at over 20 000 nordmenn har familiær hyperkolesterolemi, en tilstand som gir høyt kolesterol så tidlig som i barneårene. Dette øker risikoen for hjerte- og karsykdom i ung alder.

Overlege: Jørgen Gravning. Foto: Privat
Overlege: Jørgen Gravning. Foto: Privat Vis mer

- Kolesterolnivåer under 5 skal sjelden behandles, med mindre man har hjerte-karsykdom. Man skal være spesielt obs på LDL-kolesterolet, som øker risiko for hjerte-karsykdom, sier Gravning, og legger til:

- Det er allikevel én pasientgruppe som har relativt liten sannsynlighet for å utvikle hjerte-karsykdom, til tross for høyt kolesterol. Dette er kvinner som får høyt kolesterol ved overgangsalder, og som aldri har hatt det før. Så lenge man har normalt blodtrykk, og ikke har diabetes eller røyker, er det ikke noe å bekymre seg for.

Bør vite tallene dine

Gravning mener at du kan få en helseeffekt bare ved å vite disse tallene. Problemet oppstår dersom du går med ubehandlet høyt blodtrykk, blodsukker eller kolesterol. Han mener at mørketallene er store, og at man selv bør ta ansvar for å ta disse testene hos legen.

- Alle personer som er rundt 40 år bør undersøke blodtrykk, blodsukker og kolesterol. Spesielt de som har hjerte-karsykdom i familien. Det er dessverre ikke alle som gjør dette, men bare ved å vite tallene, har man gjort mye for å ta vare på sin egen helse.

image: Sju ting du kan gjøre for å forebygge hjertesykdom

Sju ting du kan gjøre for å forebygge hjertesykdom

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Michael Kumar
Ledig nå
Martha Lamøy
Ledig nå
Harald Dobloug
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-