Omega-3

Omega-3 er en essensiell fettsyre som du trenger å få tilført gjennom kosten ved å spise fisk og sjømat.

FISK OG OLJE: Den viktigste omega-3 kilden er fet fisk. Det finnes også noe omega-3 i linfrøoljer og avocado. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
FISK OG OLJE: Den viktigste omega-3 kilden er fet fisk. Det finnes også noe omega-3 i linfrøoljer og avocado. Foto: NTB Scanpix/ShutterstockVis mer

Omega-3-fettsyrer er en av de såkalte essensielle fettsyrene, og er nødvendig å få tilført gjennom kosten. Myndighetene anbefaler at man spiser fisk 2-3 ganger i uken, blant annet for å få i seg omega-3.

Hva er omega-3-fettsyrer?

Viktige fettsyrer Omega-3-fettsyrer er det vi kaller essensielle fettsyrer. Navnet omega-3 gjenspeiler, kjemisk sett, at fettsyren har en dobbeltbinding på det tredje karbonet fra den ene enden av fettsyren. At fettsyren er “essensiell” betyr at kroppen selv ikke kan danne den, og man er derfor avhengig av å få tilført slike fettsyrer gjennom kosten for en normal utvikling og vedlikehold av flere viktige funksjoner. Omega-6-fettsyrer er et annet, velkjent eksempel.

Hvorfor trenger vi omega-3?

Hvordan omega-3-fettsyrene gir en gunstig helseeffekt på kroppen er ikke fullstendig forstått, men man antar at virkningen kommer grunnet en reduksjon av fettinnholdet i blodet, samt av en betennelses- og blodtrykksdempende effekt.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Ulike typer omega-3

  • Marint omega-3: De tre lange omega-3-fettsyrene kaller vi marint omega-3, og disse finnes nesten utelukkende i fisk og annen sjømat. Tran og andre fiskeoljer har også et høyt innhold av de marine omega-3-fettsyrene. De to viktigste marine fettsyrene heter egentlig EPA og DHA.
  • Plante omega-3: Den korte omega-3-fettsyren kaller vi for plante omega-3. Denne finner vi hovedsakelig i planter og dyr fra landbruket. De høyeste nivåene finnes i en del planteoljer og spesielt i linfrøolje. Den plantebaserte fettsyren heter ALA, og er utgangspunktet for alle omega-3-fettsyrer, og kan omdannes til EPA og DHA i kroppen, men det er en omstendig prosess. (5)

Hvilken mat inneholder omega-3?

Omega-3-fettsyrene finnes i:

  • Fisk, særlig fet fisk som laks, ørret, sardiner og makrell
  • Skalldyr
  • Sjøpattedyr som sel og hval.
  • Omega-3-fettsyrer finnes i stor mengde i tran. På ulike måter kan tranen videreforedles, slik at konsentrasjonen av omega-3-fettsyrer øker.
  • Det finnes også noe omega-3 i plantebaserte matvarer: planteoljer og spesielt i linfrøolje. Det finnes også tilskudd basert på alger. (4)

Hvem trenger omega3-tilskudd?

Behandling med tilskudd av omega-3, spesielt med tanke på hjertesykdom, er kontroversielt, med noen studier som viser til effekt, mens andre studier på sin side avkrefter dette. Nyere studier som Lommelegen har skrevet om viser blant annet at tilskudd av omega-3 ikke har en særlig gunstig effekt med tanke på hjertesykdom. Det som dog anbefales, framfor bruk av tilskudd, er et kosthold inneholdende mye fisk.

Omega-3-fettsyrene skiller seg fra andre naturmidler ved at de historisk sett ikke har vært i tradisjonell bruk som alternativ medisin. Interessen for fiskeoljens helsebringende effekter skjøt fart da det ble kjent at eskimoer på Grønland sjelden får hjerte- og karsykdommer, selv om de har et kosthold med svært mye fett. Et viktig poeng er at fettet i eskimoenes kosthold kommer fra fisk og sjøpattedyr som sel og hval, i motsetning til mettet fett fra rødt kjøtt og melkeprodukter, som er regnet som helsemessig ugunstig.

Tilskudd med Omega-3 forebygger ikke hjertesykdom

Tilskudd med Omega-3 forebygger ikke hjertesykdom

Omega-3 og hjerte- og karlidelser

Inntak av omega-3-fettsyrer gjennom kosten har i mange studier en dokumentert positiv effekt på hjertet. Mens høyt inntak av mettet fett øker risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer, viser det seg at fett fra fisk kan beskytte mot dette. Effekten tilskrives blant annet fiskefettets innhold av omega-3 fettsyrer.

En rekke studier har undersøkt effekten av omega-3-fettsyrer ved flere ulike former for hjerte- og karlidelser, og som nevnt har ikke resultatene vært entydige. Den viktigste årsaken til hjerteinfarkt og hjertekrampe (angina) er dannelsen av fettavleiringer i hjertets blodårer, aterosklerose som vi på folkemunne kaller åreforkalkning. Omega-3-fettsyrer kan redusere dannelsen av disse avleiringene ved å redusere nivåene av fettstoffer (triglyserider og kolesterol) som sirkulerer i blodet, og kan kanskje senke risikoen for dødsfall etter et hjerteinfarkt.

Omega-3-fettsyrer har også en blodtrykkssenkende effekt hos personer med høyt blodtrykk.

Man trenger ikke å ta Omega-3-fettsyrer som tilskudd for å beskytte mot hjerte- og karsykdommer, da nyere forskning at dette ikke gir en gunstig effekt med tanke på hjertesykdom, både hos friske og de som allerede har hjertesykdom.

Sju ting du kan gjøre for å forebygge hjertesykdom

Sju ting du kan gjøre for å forebygge hjertesykdom

Det kan trolig ikke anbefales å ta omega-3-tilskudd ved et ellers normalt kosthold, og man bør heller forsøke øke mengden fet fisk i kosten. Noen studier har vist at man kan senke risikoen for plutselig hjertedød dersom man spiser minst ett fiskemåltid i uken, mens noen studier ikke finner denne sammenhengen. Om man ikke får i seg nok fisk, kan kanskje omega-3-tilskudd bidra med en viss gunstig effekt for noen - snakk med legen din om tilskudd er noe for deg.

Omega-3 og leddgikt

Noen studier viser en effekt av omega-3-syrer på symptomene ved leddgikt, mens andre studier på sin side avkrefter dette - effekten, dersom den foreligger, er derfor trolig ganske mild.

Omega-3-fettsyrer kan potensielt føre til at færre ledd blir stive og har også en effekt på morgenstivheten. For å få effekt av omega-3-fettsyrer på leddgikt, må man ta betydelige doser over lang tid, og man bør derfor diskutere dette med lege før bruk.

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Harald Dobloug
Ledig nå
Simen Brynildsen
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-

Kilder:

Revisjon og utvidelse av Rune Erlendsen, lege. Kilder til revisjon: 1) UpToDate, Fish oil and marine omega-3 fatty acids 2) LHL, LHL anbefaler omega-3 3) Lommelegen, Omega-3-tilskudd forebygger ikke hjertesykdom 4) Helsenorge: Vegetarisk kosthold 5) Matportalen: Er det forskjell på omega-3 fra fisk og omega-3 fra planter.
Ukjent forfatter av originalartikkel fra 2005.