Høyt kolesterol? Unngå disse matvarene

Visste du at det er spesifikke matvarer som kan øke kolesterolet ditt? Her er lista over det du bør spise mindre av.

METTET FETT OG TRANSFETT: Øker kolesterolet. Unngå å spise mye av disse matvarene. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock/Lommelegen
METTET FETT OG TRANSFETT: Øker kolesterolet. Unngå å spise mye av disse matvarene. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock/Lommelegen Vis mer

Din livsstil og det du spiser vil ha stor innvirkning på helsa di - ikke minst når det gjelder kolesterolet.

De viktigste risikofaktorene for utvikling av hjerte- og karsykdommer er mye kolesterol og fett (triglyserider) i blodet, høyt blodtrykk, diabetes, fedme, røyking og fysisk inaktivitet. Disse risikofaktorene bidrar til en langsom og livslang sykdomsprosess i blodårene som til slutt kan føre til for eksempel et hjerteinfarkt.

LDL (low-density lipoprotein)-kolesterolet i blodet, det såkalte «dårlige» kolesterolet, kan fortelle hvordan det står til på innsiden av blodårene dine og hvor utsatt du er.

image: Arvelig forhøyet kolesterol

Arvelig forhøyet kolesterol

Spis mindre:

Mettet fett, transfett og kolesterol øker LDL-kolesterolet, mens umettet fett senker det. Reduser inntak av disse matvarene:

  • Fete melkeprodukter som h-melk, fløte, smør, rømme
  • Fete kjøtt- og farseprodukter
  • Kaker og kjeks
  • Hurtigmat
  • Ferdigmat
  • Snacks
  • Eggeplomme
  • Reker
  • Lever
  • Blodmat
  • Rogn (for eksempel kaviar)

Medisiner er også viktig!

Endring av kostholdet er vel og bra, men det er ikke nødvendigvis en erstatning fra å bruke medisiner som reduserer kolesterolet. Hvis du har fått påvist høyt LDL vil legen din vurdere om du skal bruke kolesterolsenkende medisiner. Følg legens råd, og snakk med legen hvis du opplever bivirknigner.

image: Hvem skal ha medisinsk behandling for høyt kolesterol?

Hvem skal ha medisinsk behandling for høyt kolesterol?

Meieriprodukter

En av de viktigste kildene til mettet fett og kolesterol i kostholdet er meieriprodukter. Derfor bør vi spise magre varianter av disse. Men hva betyr det? Jo, det kan bety å velge skummet melk og mager yoghurt til frokost, lunsj og kvelds, og bruke magert pålegg av gulost (10-16 % fett), cottage cheese (2-4 % fett), og prim (4-8 % fett).

Til matlagingen kan vi bruke matlagingsprodukter med mindre fett, som mager kesam, lettrømme (10 %) og lett matfløte (10 %). Vita Hjertego’ Mat (15 %) er også et fint alternativ, med en sunnere fettsyresammensetning.

image: Hvem bør måle kolesterolet?

Hvem bør måle kolesterolet?

Kjøtt

Den andre store matvaregruppen som bidrar med mettet fett og kolesterol er kjøttproduktene. Velg derfor magert kjøtt og magre kjøttprodukter.

Hva betyr så det? Det betyr å velge viltkjøtt, kylling og kalkun, og magre stykker fra svin, kalv, lam og okse. Karbonadedeig er per definisjon magrere enn vanlig kjøttdeig.

På brødskiva er det ypperlig med diverse kalkun- og kyllingpålegg, hamburgerrygg, kokt skinke og roastbiff, eventuelt produkter fra Go’ og Mager-serien og Vita Hjertego’-serien.

HURTIGMAT: Fritert mat inneholder mye fett. Foto: Lukas Gojda / Shutterstock / NTB
HURTIGMAT: Fritert mat inneholder mye fett. Foto: Lukas Gojda / Shutterstock / NTB Vis mer

Kaker, kjeks, hurtigmat og snacks

Kaker, kjeks, hurtigmat, ferdigmat og snacks er også hovedkilder til mettet fett og transfett, og bør selvfølgelig spises i moderasjon.

Noen matvarer er også svært kolesterolrike, som eggeplomme (men ikke eggehviten), reker, lever, blodmat og rogn (for eksempel fra kaviar). Disse kan med fordel også reduseres, dersom man spiser mye av det.

I tillegg til å unngå mat som kan heve kolesterolet ditt, bør du også sørge for å få i deg matvarene som kan redusere kolesterolet ditt.

image: Mat som reduserer kolesterolet

Mat som reduserer kolesterolet