Blåmerker som stadig dukker opp igjen

Spørsmål

Hei, jeg er ei jente på 21 år. Har vært plaga med smerter i begge låra i over en måned. Det starten den 15 juni. Var veldig øm og rar i begge låra den dagen. Det skal sies at jeg trener endel styrketrening. Tung beintrening cirka 2 ganger i uka. Løfter alt fra 80 til 100kg. En uke senere fra 15 juni, hadde jeg fått blåmerker på begge beina og det gjorde veldig vondt. Men jeg syntes blåmerkene var veldig merkelige, det var liksom mange små av dem. De gikk bort i løpet av noen få dager, men veldig rart. Var rar og øm i noen dager til det gikk litt over igjen. Så dukket det nye blåmerker opp, og da på høyre bein, helt på høyre side av låret. Dette var det mest smertefulle. Har da hatt mest blåmerker på høyre bein, men også noen små på venstre. Etter det har det blitt litt bedre, men de små blåmerkene/blodutredelsene dukker stadig opp igjen, og da er jeg også veldig øm i låra. Kan dette skyldes treninga? Det skal sies at jeg trente bein uka etter at jeg merka at jeg ble øm, den 15 juni. Etter den styrkeøkta dukka de første blåmerkene opp. Da slutta jeg helt å trene bein. Fordi jeg merka at noe var galt . har ikke trent bein siden 20 juni. Men har løpt. Hva kan dette være? Håper det ikke er noe farlig greier? Skal sies at jeg har brukt endel Ibux, Paracet til smertene. Bruker også naproxen en gang i måneden pga menssmerter. Om det er info du trenger. Har også for kort stund siden gått på voltaren pga senebetennelse. Skjønner at jeg må roe ned på treninga. Men er litt bekymret for beina mine. Smertene er der fortsatt litt, og hvorfor dukker det stadig opp nye små blodutredelser her og der? Har ingen andre symptomer bortsett fra det jeg har forklart her

Kvinne 21

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei! Er det noen form for trykk mot huden der blåmerkene oppstår under treninga? Slik jeg forstår deg kommer blåmerkene uten at du har skadet huden. betennelsesdempende medisiner som Ibux, voltaren,naproxen som du har brukt hemmer blodplatene og gir økt blødningstendens. Det kan være en medvirkende faktor. Ellers vil jeg tro at det henger sammen med treningen. Alvorlig sykdom som leukemi, blodkreft er helt usannsynlig. Da har man andre symptomer på anemi (blodmangel) og hyppige infeksjoner. Det ville heller ikke kommet og godt med blåmerker. En defekt i blodplatene som man ser ved von willenbrand er ikke umulig. Det er hyppig forekommende tilstand hvor man merker lett økt blødningstendens som neseblod, ved tannlege osv. Det kan Evt undersøkes. Kombinasjon med betennelsesdempende medisin og styrketrening er sannsynlig. 

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-