Ingen barn er like, men når bør barnet egentlig klare å snakke klart? Hva kan du som forelder forvente av barnet ditt?
– Barn er predisponert for å lære språk og språklyder. Det trenger bare å vokse opp i et språkmiljø, hvilket alle barn gjør. Det som påvirker utviklingen positivt er hvor gode individuelle forutsetninger barnet har og hvor stimulerende miljø det vokser opp i - i motsatt tilfeller påvirker det samme negativt, forklarer Brit Hauglund, logoped hos Haug skole og ressurssenter.
LES OGSÅ: Språkutvikling hos 3-åring

Selektiv mutisme: Når barnet slutter å snakke
Ta kontakt med logoped hvis du er bekymret
– Barn med forsinkelser eller atypisk utvikling har individuelle svakheter på ett eller flere områder. Det blir viktig å finne disse når en skjønner at barnet strever utover normal tid. En fireåring skal i de fleste tilfeller ha alt på plass, påpeker Hauglund.
Lommelegens barnelege, Jenny Ringnes, pleier å henvise barn til spesialist så fort det er bekymring rundt språkutvikling eller hørsel i hennes praksis.
– Selv om det er store forskjeller på barns språkutvikling, synes jeg aldri det er feil å henvise eller søke om faglig hjelp fra foreldrenes side, dersom det er bekymring rundt barnets språk. Jo tidligere man fanger opp et eventuelt språkproblem, jo større er sjansen for at man kan få rettet på det. Spesielt fordi det skjer enormt mye i barnets hjerne når det gjelder språkferdigheter allerede fra 0-3 årsalderen, en periode der hjernen vokser, modnes og er maksimalt mottagbar for impulser som har å gjøre med språkutvikling, opplyser Ringnes.
LES OGSÅ: Sen språkutvikling hos 2,5-åring
– Barn som snakker sent vil ikke ta det igjen
– Noen hevder at språket vil gå seg til etter hvert, men er det egentlig slik?
– Studier har vist at 40-50 prosent av barn som snakker sent ikke vil ta igjen dette etter hvert på egenhånd. Min regel nummer én er å utelukke et underliggende hørselsproblem dersom det er språkproblemer.
Barnelegen råder foreldre generelt til å gjøre dette:
- Bruk riktig grammatikk uten å gjøre setningene for vanskelige
- Snakk ofte og mye med barnet ditt
- Huk deg gjerne ned
- Ikke korriger feil barnet sier, men pass heller på at du alltid bruker riktig grammatikk og uttale
LES OGSÅ: Hvilket språk skal barna snakke?
Språkutvikling i ulike alderstrinn
Dette bør forventes rund 1-2 års alderen:
- Man kan navnet på noen kroppsdeler og kan peke på dem
- Man kan følge enkle instrukser som «kast ballen!» eller «hent bamsen!»
- Liker å lytte til en sang, regler eller en kort fortelling
- Lærer konstant nye ord
- Kan peke på bilder i en bok når han eller hun blir spurt
- Setter sammen to ord
- Kan stille noen ett- eller to-ords spørsmål
Dette bør forventes rundt 2-3 års alderen:
- Setter ord på nesten alt
- Lager setninger med 2-3 ord
- Språket er forståelig for familiemedlemmer og venner
- Kan lage k-, g-, t-, d- og n-lyder
Dette bør forventes rundt 3-4 års alderen:
- Hører TV og radio slik resten av familien hører det (hørselsproblemer kan ofte oppdages ved at TV må stå på høyt)
- Kan svare på enkle «hvem-», «hva-», «hvor-» og «hvorfor»-spørsmål
- Snakker om aktiviteter i barnehagen og hos venner
- Lager setninger med 4 eller flere ord
- Snakker lett uten å måtte repetere ord/deler av setninger
Dette bør forventes rundt 4-5 års alderen:
- Kan lytte til en kort fortelling og svare på enkle spørsmål om fortellingen etterpå
- Lytter og forstår mesteparten av det som sies hjemme og i barnehagen
- Gir mange detaljer i setningene de bruker
- Fremmede forstår det meste av hva de sier
- Kan navnet på noen tall og bokstaver
- Kan bruke rimord
- Kan fortsatt ha problemer med bokstaven «r»
LES PÅ MAMMANETT: Hjelp - barnet mitt kan ikke si R!
Dette kan DU gjøre for å fremme språkutviklingen til barnet
Norsk Logopedlag har følgende tips til foreldre:
Du støtter språkutviklingen hos 1-2-åringen ved å:
- Være oppmerksom på kroppsspråket og gestene barnet bruker.
- Lytte til ordene det bruker.
- Alltid prøve å tolke hva barnet vil uttrykke.
- Gjenta med korrekt uttale det barnet ditt har sagt.
- Vær en god språkmodell.
- Del barnets interesse og prat om det han/hun har rettet oppmerksomheten sin mot. Kommunikasjon skal være en positiv opplevelse.
Du støtter språkutviklingen til 3-4-åringen ved å:
- Ta deg tid til en daglig samtalestund. Lytt og svar på barnets spørsmål og refleksjoner.
- Gi barnet ditt mulighet til å leke med jevnaldrende barn.
- Lek leker som passer for alderen til barnet.
- Gi barnet anledning til å utføre noen dagligdagse oppgaver. På den måten blir det mer selvstendig.
- Les regelmessig sammen med barnet ditt og gi det mulighet til «å hjelpe deg» å fortelle.
- Bruk rim og regler og syng sanger.
LES OGSÅ: Autisme gir vansker med språk og kommunikasjon
Tidlig barnehagestart - bra for språkutvikling
Barn som starter tidlig i barnehagen presterer bedre i både språk og regning i første klasse enn bar som starter senere. Det kommer frem i den nye forskningsanalysen «Child care before age two and the development of language and numeracy: Evidence from a lottery» av forskerne Nina Drange og Tarjei Havnes.
– Er det noen kjønnsforskjeller når det gjelder å snakke tidlig?
– Det stemmer at jenter er litt raskere ute enn gutter med henhold til språk, men bare med et par måneder. Dette betyr bare at jenter er raskere ute med å mestre språk enn gutter, men mestringen skjer innen et normalt tidsrom for begge kjønn, påpeker barnelegen Ringnes.
- Har du et spørsmål om lesing/skriving, språk og tale for barn, ungdom og voksne? Spør vår logoped Brit Hauglund
- Har du et spørsmål om barnesykdommer? Send inn ditt spørsmål til barnelege Jenny Ringnes