Overvekt hos barn

Spørsmål

Spørsmål om vekt og barn. Har ei jente på snart 9 år. Er jevnt over på farten med venninner, trener karate to kvelder i uken og har et forholdsvis sunt kosthold. Går likevel jevnt opp i vekt og har spesielt litt fett rundt magen. Mye oppblåst. Veier idag 40kg, men er ganske høy; 143cm. Kalorimessig ligger hun godt ann. Koser seg med salami eller en morgen med Sjokade på maten i helgene. Ellers sunt pålegg med grovt brød. Har fått påvist laktoseintoleranse og holder seg derfor unna laktose på hverdagene. Tar Lactrase i bursdager o.l..
Er alltid sulten, og må i alle måltider begrenses. Vi gjør dette uten å fokusere så mye på mengden og aldri på vekt eller kalorier.

Hun synes selv det er vanskelig å være den tyngste i klassen, og begynner å få litt kommentarer på vekt og mage. Vi lurer på om det er noe vi overser. Alltid sulten, spiser innenfor kalorier, lite snop og kun på lørdager, stort sett sunne middager. De fleste venninner, søskenbarn o.l. har mye større frihet på is og snop, uten at det ser ut til å være noe problem. Kan det være noe hun reagerer på? Noe mer vi skulle undersøkt? Eller tenker du det kun snakk om ren genetikk?

Svar

Hei.
Takk for henvendelsen din. Mitt hovedinntrykk etter å ha lest henvendelsen din er at dette dreier seg om et "normalt" vektproblem- altså tror jeg ikke det er nødvendig med videre undersøkelser eller utredning. Overvekt hos barn skyldes i de aller, aller fleste tilfeller for lite mosjon, for høyt kalori-inntak og gener slik du nevner- eller av kombinasjon av disse. I deres tilfelle høres det mest ut som genene kanskje spiller den største rollen, selv om du ikke nevner noe om at overvekt ligger til familien. Det er svært sjelden at overvekt hos barn skyldes et hormonproblem eller endre medisinske tilstander som f.eks. hypotyreose, og hun har ingen andre tegn eller symptomer på at det "feiler" henne noe. Du beskriver et gjennomsnittlig sunt og bevisst kosthold med "utskeielser" kun i helger og til bursdager, noe jeg ikke synes barn skal fratas, og hun høres ut som ei aktiv jente som får mosjon. Jeg synes det er flott at dere ikke fokuserer på kalorier eller vekt, men heller mengde.
Siden dere opplever at hun selv har blitt oppmerksom på at "hun er den tyngste i klassen", tror jeg likevel det er nyttig å tenke over om det er andre, små endringer dere kan gjøre for å hjelpe henne til å sette pris på sunn mat, aktivitet og ikke minst være fornøyd med seg selv både inni og utenpå.

1. Aktivitet. Det er anbefalt at barn mellom 5-17 år får MINST 1 time med moderat/intens fysisk aktivitet hver dag. Dette trenger ikke være sammenhengende fysisk aktivitet- det kan godt være fordelt utover dagen. Er dette et område dere kan jobbe med? Man trenger ikke nødvendigvis melde henne på flere fritidsaktiviteter, men heller gjøre noe sammen som å svømme, jogge, gå på ski, danse, sykle eller sparke ball om ettermiddagen. Dere som foreldre er den beste rollemodellen ved å f.eks. velge å gå en tur eller sykle isteden for å sette dere ned foran TV'n eller surfe Internett. Hva dere enn velger, er det mer sannsynlig at dere får det til hvis endringene er små og involverer hele familien.

2. Kosthold. Du beskriver at hun "alltid er sulten og må begrenses i måltider". Dette er så klart vanskelig å skulle forholde seg til som foreldre; man vil jo ikke "nekte" sitt eget barn mat hvis hun sier hun er sulten. Generelt sett burde familien spise tre måltider om dagen- frokost, lunsj og middag. Det er dere som foreldre som er ansvarlige for hva som serveres til måltidene og hva som handles inn av både snacks og søtsaker, så her har dere mye kontroll over hva som er tilgjengelig hjemme. Små endringer som å drikke vann til måltider og i løpet av dagen i stedet for saft, brus eller jus kutter ut mer kalorier enn man kanskje er klar over. Det er generelt ofte et kosthold med for mye sukker/karbohydrater, ikke fett som er problemet med overvekt. Det kan derfor være lurt å være mer bevisst på å endre kostholdet mot mat som har lavere sukkerinnhold og unngå ferdigmat. Eksempler på mat med lavere sukker er bl.a. brokkoli, gulrøtter, avocado, bær, bønner, nøtter, usøtet peanøttsmør, hummus, yoghurt, ost og melk. Man trenger sunt fett, så det er ikke noe mål i seg selv å prøve å gjøre alt man spiser fettfritt- heller ikke sukkerfritt, da kunstige søtningsmidler ikke har blitt påvist å hjelpe med vektproblem (kanskje snarere tvert i mot). Sunt fett i f.eks avocado sakner fordøyelsen slik at man føler seg mettere av andre frukt og grønnsaker.
Kostholdsendringer er noe man gjør sammen som familie- fokuset skal være at dere sammen ønsker både å lære mer om hva et sunt kosthold og en sunn kropp er, og at dette ikke dreier seg om diett eller å bli slankere. En sunn kropp er ikke en tynn kropp, men en kropp som får maten den trenger, mosjonen den trenger, søvnen den trenger og ikke minst at den som eier kroppen er fornøyd med seg selv. Sunn mat vil gjøre en mer opplagt og energisk, som igjen kan gi positive utslag både i fht. skolearbeid og humør.

3. Gener får man gjort svært lite med i forhold til overvekt og mange andre ting som kan "ligge til slekta". Noen kan derfor som du sier spise hva de vil uten å bekymre seg for vekta. Dette betyr ikke nødvendigvis at de har en "sunn kropp".

Jeg vil også påpeke at datteren deres virker velproporsjonert utifra vekstkurven der hun ligger litt over den nittiende persentilen både for vekt og høyde i fht. alder. Med kostholdsbevisste og omtenksomme foreldre som dere håper jeg hun fortsetter å utvikle seg til å bli en lang, flott og selvsikker jente.

Håper dette var til hjelp.

Mvh.
Jenny Ringnes

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 289,-