Gi barna opplevelser!

Dagens barn er mer bevisste kunder enn tidligere. De har større oversikt over hva som finnes på markedet, og vet ofte ganske nøyaktig hva de ønsker seg - eller hva de tror de ønsker seg.

En representant for en leketøyskjede uttalte for en tid tilbake at deres firma var opptatt av å gi barna "den gode handleopplevelsen". Gjennom reklame og annen produktinformasjon ville man vise at barn ble tatt på alvor som forbrukere, på lik linje med voksne.

Foreldre må vise vei!Vi foreldre kan bruke energien vår på å gi barna holdninger til sitt eget forbruk. De trenger å bli skjermet mot en massiv fokusering på gleden ved å bytte ut, viktigheten av å følge med i tiden og så videre. Vi ønsker å gi dem ting de kan bli glad i og lære dem å stelle pent med det de eier, så de kan ha glede av det lenge.

Ikke minst trenger barn hjelp til å velge opplevelser. Stilt overfor valget vil et barn sannsynligvis velge en selvdrevet mekanisk robot som kan forvandles til en bensinstasjon, fremfor sesongkort til svømmehallen. Mot slutten av sesongen kan man likevel tenke seg at barnet ville ha prioritert annerledes.

Og noe attåt...Stadig flere foretak som lever av å selge opplevelser til barn ser verdien av å knytte ting til opplevelsen. Ikke som en del av den, men som et eget salgsargument. Hamburgere og godteri selges med leketøy som "lokkemat". Hovedproduktet blir redusert til noe å bite i mens man underholdes av leketøyet. Godteri og snacks har altså blitt så dagligdags at man bør tilby noe mer for å fange barnas interesse.

Dersom man lever av å selge sjokolade eller pølser er det logisk at man legger til ekstra gevinster for å holde omsetningen oppe. For oss som foreldre burde konklusjonen bli stikk motsatt: Barna ønsker egentlig noe annet.

Gjør vi foreldre bevisste valg?Når man gir barn presanger ønsker man å gi dem opplevelser, helst utover den umiddelbare gleden over det å få noe nytt. Ofte er det slik at de mest prangende og funksjonsspekkede tingene gir minst rom for lek. Et barn kan lett forvandle en haug med kongler og pinner til en fullverdig bondegård, for så gjøre det hele om til en racerbane. Roboten som kan forvandles til et hangarskip blir liksom aldri noe annet enn akkurat det.

Når vi gir presanger, sender vi samtidig noen signaler til den som mottar gaven. Dersom vi gir et barn en lekeklokke fylt med sukkertøy, vil barnet bli overveldet over å få flere ting på en gang! Gleden over godteriet vil sannsynligvis også overdøve skuffelsen over at klokken ikke virket likevel. Kanskje det tross alt er bedre å velge?

Barn tenker kortsiktigBarn er bevisste forbrukere, men tenker kortsiktig. Selv om det utvilsomt er fantastisk å oppleve et barns reaksjon når han eller hun får akkurat den leken hun har ønsket seg så mye, bør vi voksne også vite at behovet for akkurat den leken kanskje har eksistert i omtrent fire dager, og at ønskelisten er veldig lang.

Barn vil ofte velge ting fremfor opplevelser. Kanskje vi må velge opplevelser for dem? Det betyr i første rekke at vi innser at det finnes ting eller aktiviteter som man må lære seg å like.

Orienteringskart med klippekort er kanskje ikke den gaven som får mest oppmerksomhet på julaften. Men gleden over å kunne klippe nok et hull i kortet etter å ha oppdaget posten under den store steinen, som mor og far har forsøkt å overse, den har barna ingen mulighet for å forstå før de faktisk er der.

Målet med ting er opplevelser. Noen opplevelser trenger mange ting. Andre trenger mest fantasi.

Publisert for første gang i 2000.