Selv om 82 000 pasienter høres mye ut, gjelder dette tallet faktisk bare sykehusene til Vestlandet. Trolig er tallet mye høyere hvis hele Norge tas med.
Nå har Haukeland universitetssykehus laget en videosnutt, hvor de ønsker å minne alle på hvorfor det er viktig å møte opp til avtalt time.
«Om alle møter til timen sin, vil ventetiden bli kortere» lyder budskapet.
LES OGSÅ: Nå kan legene måle pasienterfaringer
47 250 pasienter på venteliste
En undersøkelse fra 2012 viser at 47 250 pasienter sto på venteliste, mens 82 000 pasienter ikke møtte opp til planlagte timeavtaler på poliklinikk eller en annen konsultasjon, ifølge Vestlandspasienten.no.
Hele 430 000 planlagte timeavtaler måtte planlegges på nytt.
Av de 127 000 pasientene som ønsket å endre tidspunktet for timeavtalene sine, var det en stor del av disse timene som poliklinikken ikke klarte å gi til andre pasienter, viser undersøkelsen.
LES OGSÅ: Vurderer du å bytte fastlege?
Derfor er det vanskelig for sykehusene å endre timen
Hvorfor er det egentlig så vanskelig å endre en sykehustime? Kan de ikke bare gi timen til noen andre? Er det virkelig så nøye?
Dessverre er det ikke så enkelt. Alle operasjoner og konsultasjoner på sykehuset er nøye planlagt.
En operasjon kan involvere opptil 30 personer, og når pasienten ikke dukker opp, er det mye tid som går tapt. I tillegg må sykehusene bruke enda mer tid på å planlegge på nytt, slik at noen andre kan få plassen.
LES OGSÅ: Nå kan du selv sjekke hva sykehuset får vite om deg
Kan endre og be om ny time på nettet
Det er full forståelse for at den oppførte timen ikke passer for pasienten, men da er det viktig å melde ifra. Nå er det blitt enda lettere å kunne gjøre dette, takket være Vestlandspasienten.no.
Nettsiden ble lansert i januar 2014, og er et samarbeid med Helsedirektoratet. Tjenesten gjør at pasientene kan kommunisere elektronisk med alle de offentlige og private ideelle sykehusene i Helse Vest.
På nettsiden får pasientene full oversikt over timene sine, og de kan be om et nytt tidspunkt dersom de ikke kan møte opp til avtalt tid.
I tillegg får de se status på tilvisningen sin, og får opp en elektronisk versjon av innkallingsbrevet. De vil i tillegg få innkallingsbrevet i posten som før.
På sikt vil alle disse funksjonene bli tilbudt alle pasientene i hele landet gjennom helsenorge.no
LES OGSÅ: Når bør du kontakte legevakt?
Sju av ti spør om ventetid
At det kan være svært belastende å være pasient som venter på behandling, er det ingen tvil om.
Bare i fjor gjaldt 70 prosent av henvendelsene til Kontoret for fritt sykehusvalg i Helse Sør-Øst spørsmål om ventetid, skriver Dagens Medisin. Cirka 90 prosent av henvendelsene kom fra pasienter og pasientnære personer.
Helse Sør-Øst betjener et befolkningsgrunnlag på nærmere 2,9 millioner innbyggere.
I 2014 var det 31 000 telefonhenvendelser på nasjonalt nivå, og pasientrådgiverne ved Kontoret for fritt sykehusvalg i Helse Sør-Øst besvarte 23 200 av dem.