smertefull trening ved runners knee,- hvor går grensen

Spørsmål

Hei!

Jeg har fått "løperkne" i venstre kne, og er under del 2 av opptreningen. ( Styrkeøvelser..) Jeg lurer i den forbindelse på hvor tett opp til smerteterskel jeg kan trene. F eks dersom jeg kjenner litt ubehag det opprinnelig vonde området litt, har jeg da tatt i for mye eller er det ok? Bør jeg kutte all løpetrening, eller bør jeg holde det litt ved like?

Svar

Hei, igjen!
Av alle viktige forhold i denne sammenhengen, er dialogen med veileder aller viktigst. Fortell om opplevelsene dine og de forholdene som gjør deg usikker. Dersom du nå driver med styrketrening, må du ikke glemme viktigheten av tøyningsøvelser for tractus iliotibialis i særdeleshet, dernest sete- og lårmuskulaturen. Balanseøvelser kan også kombineres med styrke- og koordinasjonstrening. Ta en prat om det!

Vedrørende sålene du har fått, regner jeg med at evt. ortopediteknikker har bedt deg tilbakemelde hvorvidt du synes disse fungerer etter sin hensikt. Slike såler inngår i en slags "prosess" og bør revideres slik at en gang-/løpsanalyse legges til grunn for hvorvidt sålen oppfyller sin funksjon. I et langsiktig perspektiv bør sko+såler gi et målrettet resultat rent bevegelsesmessig - og påvises v/ løpsanalyse, f.eks. på tredemølle.

Og ikke glem at både sykkeltrening (spinning) og ro-maskin kan brukes som "substitusjonstrening" - både med henblikk på styrke- og på kretsløpstrening! Om du bør redusere eller kutte løpstreningen i dagens situasjon blir i alle fall et forhold du og veileder må enes om!
Det synes som om du har fått påvist et overpronasjonsmønster. Det er svært vanlig. I og med plagene dine kan derfor være et poeng å prøve hverdagssko som i særlig grad motvirker overpronasjon på generell basis, dvs. uten spesialtilpasset innleggssåle. Gode hverdagssko spiller helt sikkert en rolle i sammenhengen. I den sammenhengen kan du eks.vis sjekke på web-adressen: www.gaitline.com.
Lykke til med forsatt trening og topp dialog!