Vitamin K2

Spørsmål

Hei, jeg har lest endel om "k2 vitamin" som skal være bra for forebygning mot beinkjørhet. Jeg har sett 2 forskjelige innslag på NRK 1 (Schrödingers katt) om hvor bra K2 vitamin er. Men dere nevner ikke K2 vitamin med et ord? Hvorfor ikke? Har dere noen annen informasjon om dette?

Kvinne, 58 år

Svar

Hei!
Takk for et interessant og aktuelt spørsmål! Vi har nok ikke annen informasjon om dette temaet, men heller for lite informasjon til å skrive så mye.

Du har helt rett i at det har vært fokus på Vitamin K2 i det siste. Det er riktig at det er forskning som viser at dette vitaminet kan ha en positiv virkning på både benskjørhet og hjertesykdommer, men det er foreløpig kun på forskningsstadiet. Forskere er ofte veldig entusiastiske over det de studerer, og man kan ofte få inntrykk av at konklusjonen allerede foreligger. Det er imidlertid enda ikke nok grunnlag for å komme med noen konkrete anbefalinger om vitamin K, verken når det gjelder eventuell dosering, form (mat? tilskudd?) eller bivirkninger. For eksempel kan man lese i de nyeste norske anbefalingene for ernæring og fysisk aktivitet fra 2005, at det er utilstrekkelig data for å gi anbefalinger for daglig inntak av vitamin K.
Det finnes som du sikkert vet to ulike former av vitamin K. Disse kalles for vitamin K1 og K2. Som oftest snakker man om de to under ett som vitamin K. Vitamin K1 har en antikoaguleringsfunksjon, det vil si at dette vitaminet hjelper blodet med å levre seg. Vitamin K2 antas derimot å spille en rolle blant annet for benstrukturen. K2 produseres i tarmen av bakterier. Man har tidligere trodd at man fikk nok på denne måten, men det kan vise seg at man bør få i seg mer enn det kroppen lager selv.

Ved å sammenligne land som Norge og Japan har man funnet store forskjeller i forekomst av lårbensbrudd. Benbrudd er sjelden i Japan men forekommer veldig hyppig i Norge. Dessuten er det slik at kvinner brekker ben oftere enn menn i de fleste land, og det er derfor litt oppsiktsvekkende at norske menn brekker lårhalsen oftere enn japanske kvinner. Dette kan tyde på at det er store forskjeller i risiko mellom de to landene og at deler av denne risikoen kan være å finne blant faktorer man tidligere ikke har sett så mye på.

I Japan spiser man mye Natto som er soyabønner som er fermentert (gjæret) med Natto-bakterier. Natto er meget rik på vitamin K2. Man har funnet en positiv sammenheng mellom inntak av Natto og blodets innhold av vitamin K2. Det er vist at inntak av både soya og vitamin K2 har en sammenheng med høyere bentetthet. Man har sett at i de deler av Japan der man inntar Natto daglig så er også forekomsten av brudd mye lavere enn i andre deler av Japan. I Japan har man i både dyreforsøk og i humanstudier sett at det er en positiv effekt av Natto på bentetthet. Det forskes derfor på om Natto vil ha effekt på nordmenn også. Det er forsket lite på dette i resten av europa. Forskningen antyder at nordmenn har lite eller helt mangelende inntak av vitamin K2.

Det finnes ikke analyser av norske matvarer med henblikk på innhold av vitamin K1 og K2. Man får kjøpt tilskudd med vitamin K2, men det er som sagt vanskelig å gi råd om hvor mye man bør ta og om det er noen bivirkninger. Det er kanskje greit å i alle fall vente til vi får svar på studien som foregår i Tromsø som skal være ferdig til neste år. Det er selvsagt viktig å forbygge benskjørhet på andre måter også, ved å være fysisk aktiv og få i seg nok vitamin D og kalsium. Soyaprodukter som tofu, tempeh, soyayogurt og –melk kan også anbefales, fordi de inneholder østrogenliknende stoffer som også kan bidra til å forebygge benskjørhet.

Håper dette var oppklarende.