Vektøkning

Spørsmål

Er røyker, 178cm høy. For et år siden veide jeg 62kg, men nå er imidlertid vekten 76kg. Bruker medisiner for mine plager.
Spiser / lever som tidligere.
I og med jeg i mitt voknse liv har ligget på 58-65kg, undrer jeg nå hva som er galt.
Dersom vektøkningen forsetter vil jeg passere 100kg før jeg er 40år, hvilket er bekymringsverdig.
I det vesentlige er det magen/bryst fettet har lagt seg, er i tilegg depr. og slapp.
Hva kan være galt ? Hva kan jeg gjøre for å få tilbake min idealvekt ?

Relevante sykdommer/medisiner: diagnosen er : kols,astma,sle.

Kvinne, 38 år

Svar

Hei og takk for interessant spørsmål !

Jeg synes det er bra du ønsker å passe på helsen, og ønsker å stoppe en vektøkning før det ødelegger helsen din. Å passere 100 kg høres jo ikke greit ut.

Imidlertid må jeg jo få påpeke, at din kroppsvekt nå ikke tyder på at du er overvektig. Du har nå en BMI på 24, hvilket er ideelt fra et helsemessig synspunkt. (Ønskelig mellom 20 og 25)
BMI betyr Body Mass Index, (Kroppsmasseindeks) og er et forholdstall som viser forholdet mellom vekten og høyden.
Formelen er : vekten i kg, delt på (høyde x høyde)
Når du veide 62 kg hadde du en BMI på 19,6, hvilket er i underkant.
Hvis du veier 58 kg som du nevner, vi du ha en BMI på 18,3 hvilket nærmer seg det helsemessig skadelige, altså undervekt.
Bare for å ha det nevnt.

Men det er som sagt flott at du vil passe på at du ikke øker mer i vekt.
Overvekt øker sjansen for en rekke sykdommer som f.eks. høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes 2 m.v.
Og det at du har økt 14 kg på ett år, på samme kost, tyder på at du bør bli utredet for dette nærmere, samt foreta nødvendige tiltak.

Når du sier at du lider av KOLS, astma og SLE, så lurer jeg straks på om du bruker kortison, men du sier jo ikke noe om det.
Hvis du bruker dette, vil det kunne være en sterkt medvirkende faktor på din vektøkning. Du bør da ta opp dette med din lege, slik at man får revurdert om du er nødt til å bruke kortison, eller om du evt kan bruke en lavere dose.

Det at du sier at fettet helst legger seg rundt mage/bryst, taler sterkt i retning av at du kan ha det som heter insulinresistens.
Dette er en tilstand som er svært vanlig.
1/3 av befolkningen har det, og 80-90% av alle overvektige har det.
Dette består i (meget kort fortalt) at insulinet som kroppen produserer, "virker" dårligere på cellene, og derfor må kroppen hele tiden produsere mer insulin.
Det som utløser insulinproduksjon i kroppen, er karbohydrater, spesielt de "raske" karbohydratene som man finner i sukker og hvitt hvetemel, samt tildels potet/pasta/ris og ferdigkjøpt brød.

Derfor, hvis du har dette, er løsningen for å hindre videre vektoppgang, å redusere inntaket av det som får insulinet til å stige, nemlig de matvarene jeg nevnte ovenfor.

Høy insulinproduksjon som følge av insulinresistens er uheldig, fordi insulinet er et fettlagrende hormon. Det får fettet spesielt til å lagre seg rundt midjen, i tillegg.
I tillegg har høy insulinproduksjon en rekke andre skadelige effekter på helsen på sikt, som f.eks. høyt blodtrykk, høyt kolesterol mv.

Man kan undersøke om man har insulinresistens, med blodprøver.
Da må man undersøke følgende blodprøver:
-fastende C-peptid (bør ligge på 3-400, selv om "normaltallene" angies mye høyere) Er den over 1000, bør man vurdere å bruke et medikament som heter Glucophage.
-fastende insulin (mellom 100 og 200 tyder i retning av insulinresistens)
- SHBG (bør være over 30)
-fastende blodsukker
-Hba1c
-kolesterol og triglycerider
Dette kan du evt be legen din om å få foretatt.
Hvis det da viser seg at du har insulinresistens, er dette "opptakten" til diabetes 2 og en rekke andre tilstander, og det er da svært smart å gå over på et karbohydratfattig kosthold, for å holde nede insulinproduksjonen.

Uansett om du har insulinresistens eller ei, så er det selvfølgelig fornuftig å holde vekten nede og unngå å øke til overvekt.
Den mest effektive måten å oppnå dette på etter min erfaring (og det er selvfølgelig det jeg vil anbefale, når jeg selv er overbevist om at dette er smarteste metoden å holde vekten i sjakk på), et kosthold som baserer seg på følgende hovedpunkter:

-hyppige måltider, max 3-4 timer mellom hvert måltid
-ikke hoppe over et eneste måltid
-alltid frokost, gjerne la dette være største måltidet om dagen
-protein til ALLE måltider. (Ca 25 g pr måltid, som tilsvarer ca 100 gram fisk eller kjøtt, eller 3 egg, evt et halvt beger cottage cheese)
-kutte fullstendig sukkerholdige matvarer (NB der er "smuglet" inn sukker i en utrolig mengde matvarer, især halvfabrikata og ferdigmat)
-kutte matvarer med hvitt mel, inkl. kjøpebrød. Lag heller grovt brød uten fint hvetemel selv !) (Smaker mye bedre også !) :)
-redusere inntaket betydelig av matvarer med mye raske karbohydrater, slik som pasta, ris, poteter, brød.
-spise nøtter hver dag.
-spise maksimalt med grønnsaker hver dag, jo mer jo bedre.
-noe frukt hver dag
Da sitter man igjen med et særdeles sunt kosthold som alle mennesker ville ha nytte av å spise, og som forebygger livsstilssykdommer og overvekt meget effektivt.
En vil da ende opp med et kosthold som har hovedvekt på rent kjøtt og ren fisk, skalldyr, egg som proteinkilder, og grønnsaker / frukt / nøtter / belgfrukter (erter, bønner, linser)

Der er VELDIG mange meninger ute og går omkring kosthold og slanking, og der kan saktens finnes "mange veier som fører til Rom", men jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale det som etter min og manges mening er det mest effektive og sunne kostholdet i en slik sammenheng, noe annet ville jo være feil av meg.
Du kan ihvertfall med sikkerhet ikke gjøre noe galt med å legge opp kostholdet slik !

Men; kosten er bare halve historien, i forhold til vektkontroll.
Det nytter lite å spise sunt og riktig, hvis man ikke beveger seg også.
Menneskekroppen er laget for å bevege seg, og gjør man ikke det regelmessig blir man syke. Før eller senere, så enkelt er det.
Mao.: Trene.
Jeg vet ikke hvordan du ligger an på det feltet, men om du ikke trener, så er noe så enkelt som å gå seg en tur i godt tempo minimum 3 dager i uken, ca 30-60 minutter hver gang, helt utrolig bra for helsen og vektkontrollen.
Gjerne daglig.

Forøvrig nevner du at du røyker.
Det vet du sikkert, men når du er opptatt av helsen, så kan jeg jo ikke la være å nevne at dette er kongeveien til nesten garantert helseskade.

Du må forresten også ta blodprøver som viser funksjonen av skjoldbruskkjertelen din, disse heter:
FT4 og TSH.
Disse handler om det som kalles "lavt stoffskifte" på folkemunne.
Dette kan også ligge bak en vektøkning, og må definitivt undersøkes.

Håper dette var til nytte for deg, og sett igang med de positive endringene, og du har tatt den viktigste avgjørelsen du noen gang tar i løpet av livet !