Vansker med å gå ned i vekt

Spørsmål

Hei. I hele mitt liv har jeg hatt lett for å legge på meg, og vanskelig for å få det av igjen. Jeg har så lenge jeg kan huske vært forsiktig i kosten, samt trent så mye som mulig. Selv da har jeg kun klart å holde en passende figur. På grunn av annen kronisk tilstand ble det de siste tre-fire år lite trening. Vekten økte da selvsagt, selv om jeg fortsatt var forsiktig i kosten. Har nå kommet inn i en bedre trenings hverdag. Jeg holder meg unna alt av søtt og fett som man gjerne legger på seg av, spiser mindre karbohydrater og mindre porsjoner. Kjenner at jeg har godt litt ned, men det går ytterst sakte. Har vært innstilt på å komme ned i triveligere vekt det siste året. Vet ikke helt hva mer jeg kan finne på for å få litt mer fart på vektnedgangen. Min forbrenning er visst normal, har sjekket det. Kanskje jeg må legge om kosten helt, men hvordan. Har alltid likt brød og korn produkter (karbohydrater), men har kuttet ned mye på det også. Kan man medisinsk finne ut av hvilket kosthold som passer den enkelte best? Jeg trener annenhver dag, synes det er ok for nok hvile og lyst til å trene neste gang. Jeg håper å kunne komme ned rundt 12 kilo til, men jeg er ikke så nøye på akkurat antall kilo, men mer hvordan kroppen kjennes og ser ut, hvor lett jeg føler meg og helst økende energi.

Svar

Hei,

Jeg forstår at det kan være frustrerende med en vekt som tilsynelatende står helt stille selv om du prøver hardt. Det er også helt forståelig at det blir ekstra vanskelig å holde vekta gjennom en sykdomsperiode. Så det er flott at du tar tak i det nå som du er mer i gang med en vanlig hverdag med fysisk aktivitet og kosthold.

Det er mange måter å gå ned i vekt på - hovedpoenget er å spise mindre enn man forbrenner. Trening vil ikke øke forbrenninga så mye som mange kanskje tror, så kostholdet viktigst er viktigst ved vektnedgang. Allikevel vil selvfølgelig et jevnt høyt aktivitetsnivå være gunstig både for vekta og for den fysiske og psykiske helsa uavhengig av vekta. Trening annenhver dag er helt fint.

De siste årene har det vært veldig populært å kutte karbohydratene (brød, pasta, ris, frukt, brus, godteri, og så videre), men det er altså bare én av mange metoder å redusere energiinntaket på. Man kan også kutte ned på fettinntaket eller proteininntaket, og da vil man også kunne oppnå en god vektreduksjon. Medisinsk klarer man ikke enda si hva som er «optimalt» kosthold for enkeltpersoner, dessverre. Men kanskje en gang i fremtiden.

I og med at jeg ikke vet så mye om hva du spiser, blir det vanskelig for meg å gi deg konkrete råd, så det jeg skriver her blir litt generelt. Jeg vil anbefale deg å sikte mot en vektreduksjon på 0,5-1 kg per uke (i 3-6 måneder). Noe mer enn dette blir for mye. Ligg heller i nedre sjikt, og ta deg god tid. Begynn med de rådene du tror du har mest å hente på, og følg vektutviklingen. Legg på flere råd dersom det trengs. Som du er inne på vil de fleste ha mest å hente på det unødvendige inntaket av sukker, søtsaker og fettrike matvarer, så det kan være bra å starte her.

Mer av:

-Produkter og matvarer med mindre energi (skummet melk framfor helmelk/lettmelk, og så videre)
-Grove fullkornsprodukter, grovt brød, fullkornsris, og grove kornprodukter
-Grønnsaker, bønner, linser og poteter til middag
-Frukt og/eller bær hver dag

Mindre av:

-Fet mat, oljer, smør og fettkilder (brukes med forsiktighet)
-Brus og annen drikke med tilsatt sukker
-Godteri, sjokolade, snacks
-Hurtigmat
-Raffinerte kornprodukter, som fint brød, vanlig pasta, og polert ris
-Kornprodukter tilsatt fett og sukker, som kaker, kjeks og søte frokostblandinger

I tillegg:

-For din egen del kan det være veldig opplysende å notere ned hva du spiser og drikker en periode, for eksempel i en uke.
-Vei deg selv en gang i uka, maks. For eksempel hver søndag morgen, etter dobesøket, før frokost.

Vektreduksjon er bare del 1. I neste omgang kommer det en «stabiliseringsfase» som skal vare i mange, mange år – helst livet ut. Kosthold og fysisk aktivitet er ikke noe vi tenker på hele tiden, men som de automatiske systemene i hjernen styrer (unntatt akkurat nå når du iverksetter en livsstilsendring). Derfor er det viktig at dette ikke blir noe som går på «viljestyrken». I mine øyne har overvekt og vektreduksjon ingenting med viljestyrke å gjøre. Dette må bli gode vaner – en livsstil som skjer automatisk.

Husk at livsstilsendring er en maraton, ikke en sprint. Du har god tid, så ikke stress. Det vil komme utskeielser, men det som betyr noe er hvor raskt du kommer tilbake til «hverdagen» etter en utskeielse.

Lykke til!

Hilsen Jacob