Utypiske leggsmerter ved aktivt fotballspill 62879

Spørsmål

Hei. Jeg er en gutt på 19 og har vont i leggene. Jeg er en fotballspiller og pleide å trene en del før skaden. Jeg får liksom følelsen av at jeg har dårlig blodsirkulasjon og de blir stive bare jeg går en tur. Det er hele leggen som blir stiv. Både foran og bak.Spesielt når jeg jogger eller spiller fotball. Det er egentlig litt smerte hele tiden selv om jeg er rolig. Selv om jeg ikke helt kan kalle det smerter. Det er som et ubehag og det blir verre hvis jeg sitter lenge på en stol. Har også prøvd foam roller men føler det bare blir verre. Har også prøvd med fullstendig pause men det blir ikke bedre. Får også vondt på innsiden av beinet på begge bein. Dette kommer bare hvis jeg trener mye over en periode. Det er smertene i musklene som er verst. Jeg har vært hos en del andre fysioer. Der har jeg prøvd nåler, massasje, trykkbølge, forbedre løpsteknikken, styrketrening i resten av kroppen, men ingenting virker. Jeg fikk det på en treningsleir i Tyrkia der jeg trente 2 ganger til dagen etter å ha hatt pause på ca. 1,5 år grunnet post viralt tretthetssyndrom. Smertene kom plutselig under en kamp mot slutten av uka. Da var det som det ikke kom noe blod i leggene og de ble helt stive. Da kunne jeg nesten ikke gå etter det. Selv med smerter så fortsatte jeg å trene en periode. Selv om det aldri har vært like store smerter som etter kampen. Har nå hatt dette problemet i 1 år. Har vært av og på med trening. Det blir litt bedre med pauser, men ikke mye. Så kommer det bare tilbake. Har hatt en lang periode nå da jeg ikke har trent mye så derfor er det ikke på sitt verste men jeg kjenner det er der og kommer tilbake hvis jeg begynner å trene igjen. Har også vært hos legen for å sjekke om jeg manglet noen vitaminer eller mineraler, men alt var greit. Har fått mange tips om at jeg må tøye musklene. Men når jeg tøyer så kjenner jeg det ikke. Er akkurat som at muskelen ikke vil. Har ikke noen hevelser eller noe som ser rart ut. Utenom litt store blodårer og muskler.

Svar

Her har åpenbart mange treningstiltak vært prøvd ut.
Ikke noe av det du kan fortelle om plagene dine, eller som fagpersonene har funnet ut, synes å ha gitt holdepunkter for en éntydig diagnose.
Jeg synes du beskriver et plagebilde som minner om et såkalt kompartment-/ muskel-losjesyndrom; dette ser en i to-2 utgaver, nemlig som en akutt og særlig alvorlig tilstand, eller som en kronisk og mindre dramatisk tilstand. Plagene dine minner altså om den kroniske og mindre alvorlige.

Et såkalt "kronisk kompartment syndrom» er en relativt sjelden lidelse som forekommer hos utøvere av løping og spensttrening slik som i fotball og håndball.
Musklene i leggen er fordelt i fire muskellosjer/ skott (eng.«compartments») hvor skilleveggene mellom skottene består av lite elastisk bindevev. Inndelingen av muskler i samvirkende grupper gjør at de forskjellige musklene kan være i aktivitet uten å ha for direkte kontakt med hverandre. Du kan si at musklene i de fire losjene (den fremre/ den på utsiden/ den dype bakre og den overfladiske bakre) har egne grupperom. Trykket innenfor en slik muskellosje er viktig og skal normalt være mellom 10-15 mm Hg , både i hvile og ved aktivitet.

Slik jeg leser det du beskriver, opplever du plager og smerter som øker med aktivitet (løping/ fotball); du beskriver opplevelsen som brennende, noe som er typisk ved for dårlig blodgjennomstrømming i muskelvev. Krampeopplevelse og stivhet i muskulaturen som også kjenne hard, er da vanlig. Det også typisk at smertene reduseres/ forsvinner ved hvile, særlig om du ligger på rygg med beina høyere enn kropp for øvrig, - gjerne en halv times tid ad gangen.

Dersom smertene øker om du setter deg på huk umiddelbart etter treningen, passer det inn i mønstret for kompartment-syndrom; i så fall er det da mest sannsynlig den dype bakre eller den overfladiske bakre losjen.

Årsaken til at disse symptomene, antar en skyldes volumøkningen i musklene under trening. Forholdet mellom losjens volum og volumet i aktive, godt blodfylte muskler gir på et tidspunkt for trange forhold, omtrent som om du spenner slalomstøvlene for stramt. Mottrykket i losjen kan komme opp i mer enn 50 mm Hg og hindre tilstrekkelig blodgjennomstrømning. Stramme sokker kan også gjøre dette verre.

I sin tur gir alt dette en kjemisk «sur» muskel. Smertene kan bli intense, slik du skriver; mange idrettsutøvere har opplevd liknende tilstander ved store/ langvarig anstrengelser. Flere treningøkter pr. dag kan godt bli i meste laget.

I fall det faktisk dreier seg om dette syndromet, det vil si: Om opplevelsene du har og de forskjellige mekanismene som bidrar til det, kan en forvente at medikamentell behandling har begrenset - eller ingen effekt.

Det er mulig du bør redusere aktiviteten din noe for en periode. Aktiviteter i vann er OK; "vann-jogging" i basseng kan være verd å prøve: Da bruker du flytevest eller flytebelt og trener/ simulerer jogging eller løping uten vektbelastning på beina. Snakk med fysioterapeut om det; viktigst er det nok å unngå spensttrening og løping på hardt underlag, likedan å få hjelp til et strukturert, godt tøyningsregime for leggmuskulaturen.

Fordi det også gis kirurgiske muligheter om plagene skulle øke på, er det hensiktsmessig at du blir grundig undersøkt. Det kan blant annet være aktuelt å måle trykket inne i de forskjellige muskellosjene.
Fastlegen din bør kunne hjelpe deg til kontakter med lege/spesialist i fysikalsk medisin og fysioterapeut som er engasjerte innenfor idrett/ idrettsmedisin. Riktig og effektiv oppfølging må baseres på rett problemforståelse, det vil si: På riktig diagnose. Minner om at blant andre Norsk Idrettsmedisinsk Institutt /NIMI har særlig kompetanse på dette. Kanskje kan du finne fra til gode hjelpere ved å kontakte Norges Fotballforbund?

Lykke til!