Utstrålende smerter i ben knyttet til trening

Spørsmål

Hei, jeg har i 6 uker hatt noe vondt i h. lår, rumpe, og nedover innside leggen. Tenkte kanskje det kom av litt for hard styrketrening, kanskje ikke varmet nok opp/dårlig teknikk. (Vet ikke hva annet det kan være.)
Har brukt å trene styrke og kondisjon, men nå kan jeg ikke trene noe, redd det blir verre eller aldri går over. (Og jeg kjenner at det å ikke kunne trene er negativt, da jeg har psykiske plager som nesten blir verre uten trening, og jeg elsker å trene.)
Merket ikke det i låret mens jeg trente, men kjente det en morgen, så vet ikke hva det kommer av. Trodde det var måten jeg lå på om natten som gjorde det. Vært hos naprapat, funket ikke. Kjennes ut som musklene/senene er stive og i høyspenn. Kjente det mest i aktivitet før, men nå kjenner jeg det noe ellers og. Virker som det er blitt verre, noen ganger litt mer vondt enn ellers. Spesielt i overgangen mellom rumpe og lår, og på innsiden av låret. (Tøyde litt for mye på innsiden av låret for over 10 år siden, og har etter det fått vondt når jeg tøyer der. Men nå kjenner jeg det ellers også.) Er også blitt veldig stiv i innside lysken (etter naprapat?), og kjenner det nesten bare der når jeg prøver å tøye rumpe. Fått treningsprogram fra naprapat, med tøyning og, men kjenner ikke det funker. Føler meg også ofte "stiv i knærne." Overbelastning av noe slag? Har ved styrke følt at høyre fot har vært den sterke. Har noen ganger litt vondt i korsryggen, pga jobb i helsevesenet. (Men ikke så mye, så det er neppe isjas, som jeg har lest om.) Har lest det kan være negativt å tøye hvis muskelen er forstrukket. Vet jo ikke om det er det den er. Bestilt time hos lege, men ikke fått før om 3 uker. Vet ikke hva han kan gjøre.
Hva kan dette være? Hvem bør jeg kontakte?

Svar

Hei.
Slike muskel- og skjelettplager kan være vanskelige å mene noe bastant om - på "avstand". Og det er ugreit å måtte vente lenge på å få slike tilstander vurdert hos lege eller andre med relevant kompetanse. Gode svar på årsaker til plagene dine må først og fremst ta utgangspunkt i en s.k. "klinisk" undersøkelse av bena, bekken og rygg,m spesielt korsryggavsnittet. Testing av bevegelse, kraft og funksjoner som forverrer plagene - eller som gi symptomreduksjon danner gjerne grunnlaget for det å forstå sammenhenger. Alle råd og eventuell behandling trenger et beslutningsgrunnlag; en slik undersøkelse har det som målsetting.

Flere forhold kan bidra til plagene dine; hvordan du trener, dvs. øvelsesutvalg, intensitet og intervaller/ pauser kan gi opphav til feil- eller overbelastning med konsekvenser for en rekke strukturer s.s. senefester, sene-muskeloverganger, ledd (leddkapsler/bånd o.a.) m.m. Mange glemmer at nødvendig hvile må inngå i all trening. Og så kan forhold i bekken og korsryggavsnittet gi en rekke symptomer, bl.a. smertetilstander i forløpet av isjasnerven. Du nevner selv muligheten for å ha trenet litt i overkant hva styrketrening angår; fornuftig progresjon i treningen er viktig - og noe mange glemmer i ren treningsiver!

Det er ikke gunstig å bli gående uten å få trene; du er jo ganske klar på det.
Derfor er det være en idé å kontakte spesialist i manuell terapi for kortere ventetid. Manuellterapeuten (fysioterapeut med spesialistutdannelse) vil tilby deg en omfattende funksjonsundersøkelse og kanskje klarlegge forhold du og vedkommende kan sammarbeid om å løse.
Vurdering hos kiropraktor er ytterligere et alternativ, både til diagnostisering og terapialternativer. Du finner disse mulighetene på nett, så klart!
Dette er kanskje et svar på det 2. spørsmålet ditt?
Lykke til!